השיטה פותחת במה לקריאה חווייתית דרך דיאלוגים ומשחק תיאטרלי. המנחה מוביל את הקוראים לחידוד האינטונציה ושימוש בשפת הגוף ככלי עזר להבנת משמעות הטקסט.
סמני הפיסוק הופכים ל"תו מוזיקלי" המשמש כלי נוסף לפענוח הטקסט. הקורא מפתח קריאה בעלת פרשנות אישית שהינה הבסיס למשחק תיאטרלי. השימוש בדיאלוגים דרמטיים מניע את הלומדים להגיע לקריאה רציפה בעלת משמעות, הכוונה ודיוק.
השיטה פועלת דרך מפגשים בהם המנחה מפעיל עד ארבעה משתתפים, בעזרת כלים מעולם התיאטרון. הקוראים מקבלים טקסטים המותאמים לגילם, לעולמם הרגשי ולשליטתם בשפה המדוברת. הטקסטים כתובים כסצנה דרמטית, מתוך נושאים שנוגעים באופן אישי לכל אחד ואחת מהקוראים (לאחר היכרות אישית, נכתבים טקסטים במיוחד עבור כל לומד). הקוראים מנתחים את הדרמה בטרם ניגשים לטקסט: מעלים את סיפור המעשה, מתמקדים בדמויות ובקונפליקט שבסיפור, וכך נוצר אצל הלומד מטען רגשי המהווה תשתית פורייה לתרגול הקריאה.
שיטת "הקול קורא" מוכיחה את עצמה זו השנה הרביעית, היא נוסתה בכפר סבא בקבוצות של ילדים בגילאי כיתות ב'- ה', באוניברסיטה העברית בירושלים לעולים חדשים, בבת ים לילדים בגילאי חטיבת ביניים, בתיכון "תום" פנימייה השייכת לחינוך ההתיישבותי של משרד החינוך, במוסד החינוכי קריית יערים ועוד.
מורים, תלמידים והורים מעידים כי בנוסף לשיפור ניכר בשטף הקריאה של התלמידים, ישנו שיפור משמעותי בביטחון העצמי, ברמת המוטיבציה ובהישגים הלימודיים שלהם. שיטת "הקול קורא" זכתה לשבחים במערכת החינוכית ומחוצה לה - מבין המשבחים הגב' בתיה דרובינר, המפקחת על הנחלת הלשון במשרד החינוך וד"ר עמלה עינת, מומחית בעלת שם בתחום לקויות הלמידה.
מנחה ומפתחת השיטה: עדי שגב, מחזאית ואשת חינוך, מרצה בסמינר הקיבוצים בת"א. שגב כתבה מספר מחזות שעלו בתיאטראות ובפסטיבלים ברחבי הארץ.לאחרונה הוציאה לאור ספר ראשון בסדרת מחזות לילדים: "שומרת הגחלת". כל המנחים של השיטה הם בעלי תעודת הוראה, תואר ראשון ועוסקים בתיאטרון. המנחים עברו בהצלחה הכשרה עיונית ומעשית הניתנת ישירות ע"י עדי שגב.
הקבוצות ייפתחו במהלך חודש אוקטובר 2010 בקמפוס הפארק ברעננה של מכון ת.ל.מ, העוסק בהכשרת אנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה, הייעוץ והטיפול. מכון ת.ל.מ מציע מגוון מסלולים לאנשי מקצוע בתחום הפסיכולוגיה ומגוון גישות טיפוליות, כמו: טיפול משפחתי, טיפול בנפגעי פגיעות מיניות, טיפול דיאדי בילדים, גרונטולוגיה ועוד.