הסטארט-אפ כמובן נכשל והביא לפירוק השותפות וללא מעט כעסים בין שלושה חברי ילדות שעברו הרבה מאוד שנים ביחד. בשונה מחבריי שהרימו ידיים וחזרו להיות שכירים, אני הלכתי בעצת ידיד לפגוש את עובדיה טופורוביץ מנכ"ל חברת איי טי אן ישראל, שגם עזר לי ובדיעבד לחבריי לצאת מהסטארט-אפ בלי פשיטת רגל ובלי הפסד כספי, אבל בעיקר נצמדתי אליו במשך למעלה משנה בשביל להבין איך הופכים חברה קטנה לאימפריה עסקית.
במשך כל אותה השנה ראיתי ושמתי לב שכל ההחלטות של עובדיה טופורוביץ מחושבת ומדודות. הוא לא היה עושה כמוני טיול חסר אחריות ולעולם הוא לא היה נכנס למיזם מבלי להבין לעומק את כל התהליך, והאם הוא מסוגל להריץ ולקדם תהליך שכזה. מצד אחד ראית אצלו שאפתנות ורצון עז לכבוש את העולם ולעשות אקזיטים אבל מצד שני מעולם לא ראיתי אצלו שום אימפולסיביות בקבלת החלטות, הכל היה שקול ומדוד כאילו שום דבר לא דוחף אותו להשקיע. למדתי ממנו איך להעריך בקפידה סיכונים מול הזדמנויות, ולהבין שתמיד צריך לשקול יתרונות מול בעיות וסיבוכים אפשריים. כיום זה מה שמבטיח לי יציבות וחוסן עסקי כעצמאי וכבעל עסק בניו יורק, החלטות נבונות ומחושבות.
לי ברמה האישית יש כושר הסתגלות מדהימה לחדשנות ולטכנולוגיה, לעומת זאת ראיתי את הקושי של עובדיה טופורוביץ להסתגל בעצמו לחדשנות טכנולוגית, ולמרות זאת החברה שלו היא הכי חדשנית ומעודכנת שיש. אנשי עסקים כמוהו מכירים היטב בחשיבות להישאר קדימה בשווקים התחרותיים של ימינו. בחברת איי טי אן ישראל המנהלים ישנים עם עין פקוחה וחדה ובוחנים כל הזמן את המגמות בתעשייה, את הטכנולוגיות המתפתחות וכמובן את התנהגות הצרכנים. וממילא הם מטמיעים כל הזמן תרבות של חדשנות בתוך החברה. עובדיה מעודד את העובדים לחשוב בצורה יצירתית ולהסתגל לשינויים במהירות. ואני מרגיש את זה אצלי בעסק, היכולת שלי להסתגלות מהירה לשינויים ולחדשנות מאפשרים לי לעמוד בקצב השוק, ולהמשיך כל הזמן להוביל ולעמוד בפרונט לפני המתחרים שלי.
דבר נוסף שראיתי ולמדתי בתקופה שהתלוויתי למנכ"ל איי טי אן ישראל זה החיפוש הבלתי נפסק אחר עובדים מעולים מקצועיים ומסורים, פעם עובדיה אמר לי 'אני צייד ראשים' אני לא יכול להצליח בלי עובדים ועוזרים מוצלחים, וככל שהעובדים שלי יהיו טובים יותר העסק שלי יצליח יותר, מזכירה בינונית שווה לשטר של 20 שקל, מזכירה טובה יותר שווה לשטר של 50 שקלים, והעובדים המעולים הם כמו שטרות של 100 דולר, כל הניירות באותם הגדלים, אבל התמורה משתנית דרסטית בין שטר לשטר, ככה זה עם עובדים, ולכן כשהתחתנתי לקחתי את האישה הכי מדהימה, והיום המשרד שלי מנוהל על ידי מזכירה שהיא פי עשר טובה ממני, אני יכול לישון בשקט וברוגע בידיעה שהכל מתנהל במשרד כמו שצריך.
קרה פעם שעובדיה טופורוביץ השתתף כמשקיף מהצד בפגישה שלי עם לקוח, ולאחר הפגישה הוא אמר לי במילים קשות; אם לא תשתנה בגישה שלך אל הלקוחות לעולם לא תצמח עסקית. למדתי שעדיף לקוח אחד מרוצה ונרגש מעשר לקוחות שיוצאים ממני עם הרגשה שגרתית ויום יומית. וכיום אני מלמד אחרים איך להפוך את הלקוחות שלהם לנאמנים ולמעריצים של העסק, כי רק ככה בונים בצורה בטוחה עסק חזק ויציב.
המסקנות שלי אליכם הקוראים: אל תתביישו לקחת מנטור בתחילת הדרך, ואל תתכחשו לזה שלמדתם מאחרים להיות טובים ומוצלחים, תשקיעו להבין ולהפנים כל דבר שאתם רואים אצל אלו שנכנסו לעולם העסקי הרבה לפנינו, ועם הזמן תדעו כמוני להיות הרבה יותר מטובים מהמנטורים ומהמורים שלימדו אותנו את רזי היזמות.