נדחתה תביעה שהוגשה בסכום של 58,000₪ של עובדת אשר עבדה שני ימי עבודה בלבד (!) על ידי בית הדין האזורי לעבודה בחיפה ובנוסף, חייב בית הדין את העובדת בתשלום הוצאות משפט למעסיקה בסכום של 2,500₪. בית הדין קבע, כי התובעת פוטרה לאחר יומיים בלבד, בשל אי התאמתה המקצועית למקום העבודה ולא בשל שיקולים פסולים של חוסר תום לב או העדר הגינות מצד המעסיק ופיטורין בשל שיקולים מקצועיים, הינה זכות העומדת למעסיק ולכל מקום עבודה.

קרדיט לתמונה Freepik
קרדיט לתמונה Freepik

 

מסגרת ההעסקה - החלפה לחופשת לידה

  • המעסיק – החברה, פרסמה מודעת דרושים לתפקיד מנהלת חשבונות וחשבת שכר במשרדי החברה בקיסריה. העובדת נענתה למודעה, שלחה קורות חיים והוזמנה לריאיון עבודה.
  • לאחר ריאיון העבודה - בו הובהר לעובדת שהמשרה הינה זמנית להחלפת עובדת שיוצאת לחופשת לידה ונעשה מעין תיאום ציפיות לגבי כישורי העובדת כפי שנכתבו בקורות החיים שלה- הודיעו לעובדת כי התקבלה לעבודה, הועבר לה הסכם עבודה ולאחר 3 ימים התחילה לעבוד.

הטעיה בקורות החיים - העובדת פוטרה בשל אי מקצועיותה

התובעת הגיעה לעבודה במשך יומיים ובכל בוקר (מתוך שני הבקרים) איחרה ולא הגיעה בזמן, כאשר בבוקר השלישי, הודיעה לה נציגת החברה כי החברה שוקלת את פיטוריה בשל יכולותיה המקצועית שאינן מספיקות לחברה.

מנהלת מטעם החברה אף העידה בפני בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, כי לאחר יומיים של העובדת בתפקידה, התברר לה כי העובדת חסרה את הכישורים המקצועיים הפרקטיים עליהם הצהירה בקורות חייה שכן, לחברה נדרש עובד בעל ניסיון רב בתפעול המערכות המשמשות את החברה - ולעובדת בפועל לא היה את הניסיון הזה, למרות שממצגיה ניתן היה להבין כי קיים.

משכך, החליטו בחברה לסיים את העסקת העובדת בשל אי התאמתה לתפקיד מבחינה מקצועית. יצוין, כי גם העובדה שהעובדת איחרה לעבודה 3 בקרים מתוך 3 (!) לא הוסיפו לה נקודות זכות בעיני החברה.

החברה שילמה לעובדת את שכרה ובכך נפרדו דרכם, עד אשר התקבלה תביעת העובדת, להפתעתה הרבה של החברה.

העובדת טענה כי נכנסה לחובות בשל פיטוריה

העובדת טענה כי פוטרה שלא כדין וללא שניתנה לה הזדמנות אמיתית להוכיח את עצמה במקום העבודה. עוד טענה כי ויתרה על מקום עבודה קבוע בשביל עבודה בחברה ובשל כך אף על החברה לפצותה (טענה שנדחתה אף היא על ידי בית הדין).

יתרה מכך, טענה העובדת כי מיום שפוטרה ועד למועד בו מצאה עבודה חדשה (לסבר את האוזן - מדובר על תקופה של כ-15 ימים), נקלעה לחובות.

שיקול הדעת המקצועי של המעסיק - הפיטורין כדין

מרגע שהמעסיק הצליח להראות כי הפיטורין נעשו כדין ומשיקולים עניינים מקצועיים - הרי שלא יכול עוד להיכנס בנעלי המעסיק ולהחליט עבורו, מה הכוונה?

אם המעסיק או נציגיו טוענים באופן עובדתי (ואף מצליחים להוכיח זאת) כי העובדת אינה מתאימה לדרישות התפקיד ומצד שני, העובדת לא הצליחה לשכנע את בית הדין אחרת, הרי שהפיטורין נעשו כדין ולעובדת לא מגיע כל פיצוי או בתשלום הוצאות משפט .

נכון, שלעיתים השיח השולט "ברחוב" הוא, כי לעובד יש הגנות אינסופיות מול המעביד ובגין כל דבר כדאי לתבוע מעביד ממש בשיטת "מצליח", כי רוב המעסיקים, כך אומרת הסברה, יעדיפו לשלם סכום כלשהו לעובד בפשרה מאשר לעבור את אי הנוחות שבניהול משפט.

ובכן, מקרה זה מראה בדיוק מדוע הסברה הנ"ל אינה נכונה, כי ישנם מעסיקים שלא יסכימו לשלם היכן שנהגו בהגינות ויעדיפו לנהל משפט מאשר לשלם מעין "בקשיש".

לקריאת פסק הדין המלא ראו: 52412-03-21.

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

טוען רבני דוד עשור - מסביר מהי תביעת שלום בית בבית הדין הרבני

במדינת ישראל יש לא מעט הליכי גירושין, והחוק בישראל מגדיר במפורש את החלק בהליך שאמור…
קרדיט תמונה FREEPIK

קורס גלישה במאליבו - המתנה המושלמת

מחפשים פעילות מאתגרת, מהנה ובריאה לחופשה הקרובה? רוצים ללמוד מיומנות חדשה שתישאר איתכם…
קרדיט תמונה FREEPIK

איך למכור רכב בצורה חכמה ויעילה ב-2024

עבור רבים מאיתנו, הרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה אלא גם חלק בלתי נפרד מאורח החיים ומציאות…
קרדיט לתמונות PIXABAY

עדכונים חדשים בחוק רישוי עסקים: איך הם משפיעים על העסק שלך

שינויים בחוק, בייחוד כאלו המשפיעים על עולם העסקים בישראל, יכולים להיות לטובה או לרעה,…
קרדיט לתמונות PIXABAY

למה יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולי שיניים בלייזר? הבטים רפואיים ואסתטיים

אם בריאות השיניים שלכם חשובה לכם, ואם גם האסתטיקה שלכם חשובה לכם, אתם בוודאי מודעים היטב…
קרדיט לתמונות PIXABAY

טיפול ותחזוקה של ציפויי חרסינה: כך תשמרו על חיוך בריא ויפה

ציפויי החרסינה לשיניים הם חזית הטכנולוגיה והבחירה הראשונה של רבים וטובים, אנשים שלא…