לראשונה בישראל: חמ״ל יהודי ערבי במהלך המלחמה

 

חמ״ל של שותפות ברהט
חמ״ל של שותפות ברהט

הבוקר, לראשונה בישראל, נפתח חמ"ל יהודי-ערבי ברהט שיסייע למשפחות יהודיות וערביות מהדרום שנפגעו.

החמ״ל הוקם על ידי הארגונים ״האם ראית את האופק לאחרונה?״, ״איתך מעכי - משפטניות למען צדק חברתי״, ״אלנשמיאת - מנהיגות נשים בכפרים הלא מוכרים״, ״כוכבי המדבר - לקידום מנהיגות בדואית צעירה״ ומתנ״ס רהט.

החמ"ל עובד על טהרת שיתוף פעולה יהודי-ערבי: התרומות נאספות מערבים ומיהודים, המתנדבות והמתנדבים מגיעים גם מהחברה היהודית וגם מהערבית, והסיוע יועבר גם למשפחות יהודיות וגם למשפחות ערביות.

עו"ד חנאן אלסאנע, מנהלת סניף באר שבע והמרכז לזכויות נשים בדואיות בעמותת איתך מעכי - משפטניות למען צדק חברתי: "אנחנו באיתך מעכי, עוזרות לנשים הבדואיות במהלך כל השנה במסגרת מרכז הזכויות לנשים בדואיות בנגב. אנו מעניקות סיוע משפטי בחינם במגוון תחומים ומעלות את בעיותיהן על סדר היום הציבורי. תושבי הכפרים הבלתי מוכרים נחלו פגיעה קשה במהלך הלחימה, תשעה מהתושבים נחטפו ו- 16 נהרגו, בתים רבים נהרסו והתושבים נותרו ללא קורת גג וללא הגנה. לשם כך הקמנו את החמ"ל היהודי-ערבי הפועל אד-הוק על מנת לספק סלי מזון למשפחות ערביות ויהודיות שנפגעו. אבל זו רק טיפה בים, על הממשלה לספק לאלתר את צרכי הביטחון של האזרחים באזור, החל מביטחון פיסי, הכולל קורת גג, מקלטים ומיגוניות, דרך ביטחון תזונתי, רגשי ובריאותי".

שיר נוסצקי, מנכ"לית האם ראית את האופק לאחרונה: ״הזוועה שהתרחשה בשביעי באוקטובר לא פסחה על אף אחד מאיתנו. המרצחים לא הבחינו בין דם לדם, וגם לא הטילים. משפחות יהודיות וערביות איבדו את יקיריהן ואת בתיהן. ברשימות החטופים והנעדרים יש יהודים ויש ערבים. הכאב והפחד גדולים בכל רחבי הארץ. קל לפחד אחד מהשני. החברה הערבית והחברה היהודית בישראל נמצאות במתח מובנה כבר שנים, ובתוך הכאב והכעס - הפחד משגשג. אבל בתוך הפחד מתגלים שיתופי פעולה וסולידריות שמזכירים לנו שאנחנו כאן ביחד, עם גורל משותף. אזרחיות ואזרחי ישראל הערבים לא רק שותפים לאבל ולאבדן, הם גם שותפים למאמץ להציל, לסייע ולשקם את כל מה שנחרב.״