תכנית שקידמה רשות מקרקעי ישראל – התחדשות עירונית בשכונת נאות שז"ר ביבנה, אושרה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ולבניה  מרכז. התוכנית שיזמה רשות מקרקעי ישראל, יחד עם עיריית יבנה , כוללת 764 יחידות דיור, 835 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ- 3,500 מ"ר עבור מבני ציבור וכ-3 דונם של שטחים פתוחים

הדמיות תוכנית התחדשות עירונית בשכונת נאות שז"ר, יבנה. קרדיט: עמוס ברנדייס - אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ.
הדמיות תוכנית התחדשות עירונית בשכונת נאות שז"ר, יבנה. קרדיט: עמוס ברנדייס - אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ.

 

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מרכז, בראשות עו"ד מיכה גדרון, החליטה להפקיד תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת נאות שז"ר ביבנה, במתחם שבין הרחובות הגלבוע, תבור והנשיאים.

התוכנית חלה  על שטח כולל של כ-22 דונם, והיא ממוקמת במתחם הרחובות הגלבוע, תבור והנשיאים, סמוך למרכז העסקים הראשי המתוכנן של העיר, לאורך שד' העצמאות ושד' דואני, ובקרבת הכניסה לעיר ממזרח.

התוכנית כוללת  כאמור 764 יחידות דיור שיוקמו ב-7 מגדלים בני 19-20 קומות, וב-4 מבנים בני 9.5 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-153 יוקצו עבור דירות קטנות (עד 80 מ"ר) וכ-40 דירות יוקצו עבור מיקרו דירות (עד 55 מ"ר).

במטרה לשמור ככל האפשר על הקהילה המקומית, תאפשר התוכנית  באופן חלקי בינוי חדש לפני פינוי הדיירים הוותיקים, וכן הקמת קרן תחזוקה לטובת הדיירים הוותיקים למשך 5 שנים.  התכנון נעשה תוך שיתוף מלא של התושבים באמצעות עיריית יבנה ומנהלת התחדשות עירונית בעירייה.

בנוסף ליחידות הדיור, כוללת  התוכנית 835 מ"ר עבור שטחי מסחר וחזית מסחרית בקרן הרחובות העצמאות והנשיאים, כ-3,500 מ"ר עבור מבני ציבור וכ-3 דונם של שטח ציבורי פתוח מרכזי בלב המתחם שיכלול בין היתר שימור של עצים ערכיים בוגרים ואמצעים להשהיית מי נגר עילי.

כיום מצויים במתחם 182 יחידות דיור ב-8 בנייני רכבת בני 3-4 קומות שיפונו לטובת הפרויקט החדש.

התוכנית נערכה ע''י אדר' עמוס ברנדייס ומתכננת מירב גנקין ממשרד "עמוס ברנדייס-אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ".

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: ״מדינת ישראל רואה חשיבות לאומית ואסטרטגית במיזמי התחדשות עירונית. אני מודה לכלל הגורמים המקצועיים שיודעים לשלב ידיים ולפעול בצוותא לקידום והוצאה לפועל של פרויקטים אלו. אני מברך על הפקדת התכנית ביבנה, שהמודל שלה מוכיח שניתן לשפר את איכות הדיור לתושבים הוותיקים לצד יצירת דירות לאלו החדשים שיבואו ולצד זאת לפתח את המסחר והתעסוקה״.

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "אני מברך על הפקדת התוכנית להחדשות עירונית ביבנה, אשר תוכננה באופן מדרגי איכותי, של בנייה חדשה תחילה לצד הישנה ובהמשך במקומה, כך שתקופת המעבר בין הישן והחדש תעבור באופן המוצלח והחלק ביותר שניתן לטובת התושבים הותיקים והחדשים. בסופו של תהליך תושבי השכונה יהנו משכונה איכותית ושוקקת, בתמהיל מגורים המתאים לאוכלוסיה מגוונת עם כל השירותים הנדרשים ושטחים פתוחים לרווחת הציבור."

עינב רינגלר, מנהלת אגף לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, בירכה על ההחלטה להפקיד את תכנית התחדשות עירונית בשכונת נאות שז"ר ביבנה וציינה כי "התוכנית מחדשת ומרחיבה שכונת מגורים ותיקה לשכונה חדשה ואיכותית, מוסיפה לה יחידות דיור חדשות הנדרשות להתפתחות הטבעית של העיר ותוכננה עפ"י עקרונות תכנון אורבני כך שהיא נותנת מענה למגורים, לצד מסחר, מבני ציבור ושטחים ירוקים לרווחת הציבור."

יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, עו"ד מיכה גדרון: "מדובר בתוכנית משמעותית המהווה נדבך נוסף במגמת ההתחדדות העירונית אותה מובילה הועדה המחוזית. אנו מברכים על כל תוכנית שנוקטת בשיטת הבינוי - פינוי, המקלה על דיירי הבניינים הקיימים".

ראש העיר יבנה, רועי גבאי: "אנו שמחים לבשר על צעד חשוב נוסף שיביא בשורה ושיפור באיכות החיים בשכונות הוותיקות. מדובר בתהליכים של התחדשות עירונית היוצרים סביבת מגורים איכותית, נגישה ונעימה יותר, לצד שיפור בבטיחות המבנים, הוספת ממ"דים, תשתיות חדשות, גינות ציבוריות ועוד. אישור התכנית על-ידי הוועדה המחוזית מביא עימו תקווה לדיירים ואנו שמחים על שיתוף הפעולה הפורה מצד כל הגורמים הנוגעים בדבר. נמשיך לפעול לקידום פרויקטים וללוות את התושבים לאורך כל הדרך, באמצעות המינהלת להתחדשות עירונית, תוך חידוש מתמיד של פניה של יבנה".

מתוך החלטת הועדה המחוזית: "לאחר ששמעה את עורך התכנית, היזמים ונציגי הועדה המקומית, סבורה הוועדה כי התכנית היא תכנית משמעותית להתחדשות עירונית בעיר יבנה, וכי תהליך התכנון מלמד שנעשתה בחינה מעמיקה של חלופות בהתייעצות עם הקהילה, הרשות המקומית ויזמת התכנית".