היכן להחנות את המכונית החשמלית שלנו? מתי להשתמש באפשרות של טעינה מהירה ומה עוד כדאי לדעת אם רוצים להאריך את חיי הסוללה?

קרדיט תמונה: shutterstock
קרדיט תמונה: shutterstock

 מאת: יוני אביב

כנראה שלא נפיל אתכם מהכסא אם נקבע שהרכיב החשוב או המסקרן ביותר ברכבים החשמליים בני זמננו היא הסוללה. למרות שטכנית לא מדובר בטכנולוגיה ששונה מהותית מהסוללות הרגילות שבהן אנחנו משתמשים כל חיינו, עדיין מדובר בפתרון שמאפשר לעולם הרכב לנתק את התלות שלו בדלק יקר ומזהם. זאת בדיוק אחת הסיבות שבגללן חשוב כל כך לרבים מהרוכשים של רכבים חשמליים, להאריך ככל הניתן את אורך חייהן של הסוללות שלהם, ולצמצם ככל האפשר את הפגיעה בהן לאורך זמן. אגב, במקביל אפילו חברות הביטוח כבר החלו ליישר קו עם המציאות המוטורית החדשה, והן מציעות כיום ביטוח מקיף לרכב המותאם לרכבים חשמליים. למשל, כזה המציע שירותי דרך וגרירה למצבי חירום בהם הרכב החשמלי נתקע בצד הדרך עם סוללה מרוקנת. אבל האמת היא שבאמצעות שמירה על כמה כללי אצבע די פשוטים, ובעזרת הטיפים הבאים, ניתן לשמור בקלות על חיי הסוללה של המכונית החשמלית שלנו. למשל:

קצת תרבות, רבותיי

למען הסר ספק, הכוונה היא לא להשתמש ברכב החשמלי שלכם כדי לנסוע לאופרה או לתיאטרון, אלא לתרבות נהיגה חסכונית יותר. כלומר, הרבה פחות בעיטות בדוושת הגז כדי לפתח תאוצות מהירות, והרבה פחות סשנים של נהיגה ספורטיבית במעלה הר מתעקל. נכון, חלק מההנאה בנהיגה היא ניצול יכולת הרכב – ורכבים חשמליים רבים מאפשרים ביצועים די מרשימים – אבל סוללת הרכב שלכם תעדיף בהרבה נהיגה רגועה יותר. בסופו של דבר, שיוט במהירויות רגועות, כמו גם האצה ובלימה מתונה, יתרמו לתוחלת החיים של הסוללה.

אל תהיו קיצוניים

בכל מה שקשור לאחוז הסוללה שלכם, כמובן. זה אומר שכדאי להימנע מלמלא אותה עד למצב של יותר מ-80 או 90 אחוזים, ועדיף שלא לרוקן אותה עד מתחת ל-20% אחוזים. נכון, כולנו אוהבים לצאת מהבית עם סוללה טעונה במלואה (אפילו אם זה רק הסמארטפון שלנו), אבל בעידן שבו המכונית החשמלית שלכם כנראה תעבור בקלות מעל ל-350 קילומטרים בין טעינה לטעינה, סביר מאוד להניח שהלו"ז היומי המתוכנן שלכם לא יצטרך יותר מזה. ובכל מקרה, אם עדיין תמצאו את עצמכם במצב שבו אתם חייבים עוד זריקת חשמל מהירה וחזקה, תמיד תוכלו לנצל את אחת מעמדות הטעינה המהירות שכבר פרושות לרווחת הציבור במרכזי ערים, ליד מרכזי קניות ומתחמי עסקים. מה שמוביל אותנו באלגנטיות לטיפ הבא.

אל תעשו מזה הרגל

כלומר, מהקטע של להשתמש בעמדות הטעינה המהירות אם אתם לא באמת חייבים. נכון שלא כל בעלי הרכבים החשמליים בישראל מחזיקים עמדת טעינה ביתית, ונכון ש"חרדת הטווח" המזוהה כל כך עם מכוניות חשמליות עלולה תמיד לזקוף את ראשה המדאיג, אבל שימוש תכוף או תדיר מדי באופציה של טעינה מהירה עלול לפגוע בסוללה שלכם לאורך זמן. חשוב להבהיר שמראש מדובר כנראה בפגיעה די מינורית, שאם בכלל, תורגש אחרי מספר שנים של שימוש באותה המכונית, אבל בכל זאת. אגב, טעינה מהירה תמיד תעלה לכם קצת יותר בהשוואה לטעינה רגילה (בעמדות ציבוריות), אבל זה כבר שיקול אחר.

מה הטמפרטורה בחניה שלכם?

האמת היא שמכוניות חשמליות לא מתות על מזג אוויר חם מדי או קר מדי. האופציה של קר מדי לא ממש קיימת בישראל בהקשר הזה, ולמעט מקרים קיצוניים ממש ונקודתיים מאוד, כנראה שלא תצליחו לאיים על החשמלית שלכם עם טמפרטורה נמוכה יותר ממה ששוררת לפעמים בארץ המקור שלה. לגבי החום זה כבר סיפור אחר. ישראל היא מדינה חמה לאורך חודשים ארוכים בשנה, ולכן לאורך זמן עדיף לשמור את החשמלית שלכם בחניה מקורה וסגורה, או לפחות מוצלת.

לסיכום, מכוניות חשמליות בימינו הן יצירות מוטוריות מתוחכמות ומתקדמות, אבל בבסיס שלהן מדובר בכלי התלוי אבסולוטית בתקינותה של הסוללות החשמליות שברצפת המכונית. החדשות הטובות שצריך להתאמץ די הרבה כדי לפגוע ממשית באיכות וחיי הסוללה, ונדרשת ממש מעט עבודה כדי לשמור אותה חזקה ועמידה. סעו בזהירות.