עבודה מבית תמיד היה משהו ששואפים אליו, הקסם שבדבר משך הרבה לשאוף לתפקיד שמאפשר לעבוד ישירות מהסלון, תוך כדי צפיה בטלויזיה ובלי להתארגן ולהתלבש יפה. במהלך השנים האחרונות יותר ויותר אנשים התנסו בעבודה מהבית וחוו את זה על בשרם, אם מתוך רצון או מתוך הכרח, ומאז יש דעות מבוססות יותר לגבי זה.

כלים
קרדיט צילום: pexels
קרדיט צילום: pexels

עדיין אפשר לראות, גם כאשר נכנסים לבדוק הצעות עבודה בלוחות דרושים, שישנן הצעות עבודה שמאפשרות גמישות והיברידיות ועבודה מהבית.

אי אפשר להתווכח עם היתרונות הרבים של עבודה מהבית:

נסיעות, פקקים ונוחות: עבודה מהבית מאפשרת לאנשים להימנע מנסיעות לעבודה וחזרה, אם ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית - מה שחוסך זמן רב (בייחוד באזור המרכז) כשהכבישים עמוסים וכמובן זה מאפשר חסכון כלכלי של מאות שקלים בחודש בדלק, בלאי, ותשלומים שונים שכרוכים בנסיעות בתחבורה ציבורית.

גמישות בזמן העבודה: עבודה מהבית מאפשרת להתאים את זמני העבודה לפי הצורך ולפי היכולת, בתפקידים בהם זה אפשרי העובדים יכולים לחלק את זמן העבודה במשך היום בהתאם ליכולת ולרצון שלהם - כמובן כל עוד העבודה מתבצעת בצורה טובה.

חסכון בהוצאות נלוות: כאשר עובדים מהבית אין הכרח בהרבה בגדים לעבודה, לא צריך לאכול במסעדות או לשבת בבתי קפה בכל יום על מנת לאכול צהריים או ערב, אין הוצאות נסיעה והוצאות נוספות שנכפות עלינו בימי עבודה במשרד.

נוחות ויעילות: עבודה מהבית מאפשרת לעבוד בסביבה שלהם ובנוחות הבית, מה שמשפיע גם על איכות העבודה, הידיעה שאתה בבית ויכול לטפל בו, להכין אוכל לילדים, לקבל אותם מהמסגרות, לסייע לבית אם וכשיש צורך - מרגיע יותר ונעים יותר מעבודה במשרד.

זמינות למשפחה ולחברים: עבודה מהבית מאפשרת לאנשים להיות זמינים יותר למשפחה (כמו שכבר הזכרנו), לחברים, לשכנים, לקהילה. זמינים יותר לסביבה הקרובה בלי לפגוע בעבודה. כולם מרוויחים.

יחד עם זאת, ישנם גם כמה חסרונות בולטים הקשורים לעבודה מהבית, שאי אפשר להתעלם מהם:

תחושת בדידות: עבודה מהבית עשויה לגרום לאנשים מסויימים להרגיש בודדים ולבד, אין בבית תחושת יחד או צוות, חסרה תחושת קהילה ושיתוף ויש מי שחייבים את זה כדי להיות מאושרים בעבודה.

חוסר מוטיבציה: עבודה מהבית מחייבת את העובדים להיות בעלי משמעת עצמית גבוה, היא עשויה לגרום לאנשים לירידה במוטיבציה לעבוד, וירידה בתפוקה.

לא מתאים לכל אחד: עבודה מהבית לרווקים או מי שאינו חי עם משפחה בביתו, יכולה להיות לא נעימה ולגרום לניתוק והתרחקות של העובד/ת, מי שחייו הפרטיים דלים באינטראקציה חברתית עלול לסבול מתחושת בדידות כאשר אינו נדרש להגיע למשרד ולהיות בין אנשים.

יש אחרים שבאופן טבעי הינם אנשים של אנשים, להעבורם עבודה מהבית עלולה להזיק ולהוריד את מצב רוחם ויעילותם בתפקיד.

מקומות העבודה ואנשי כ״א חייבים לדעת לאפיין את כל הצעות עבודה מהבית ולדעת מי העובד והעובדת שיכולים לתפקד בצורה יעילה, הם חייבים להיות קשובים לצרכיהם לפני החלטה אם לאפשר עבודה מהבית בצורה מלאה או חלקית. זה מהותי לעובדים עצמם ולמקום העבודה.

מוגש ע"י אתר "מובטל" דרושים (Muvtal.co.il)

לוח דרושים המאפשר לחברות לאתר עובדים איכותיים בצורה יעילה ומהירה.