רשות מקרקעי ישראל והחברה להגנת הטבע, מזמינים את הציבור לפסטיבל טיולי קיץ חינמיים באוויר הפתוח בימים שלישי ורביעי 23-24 לאוגוסט, ללא תשלום ובהרשמה מראש, במספר אתרי טבע ברחבי הארץ, ששוקמו טופחו, והונגשו לטובת הציבור הרחב, באמצעות רשות מקרקעי ישראל

עמק המעיינות  צילום : רשות מקרקעי ישראל
עמק המעיינות צילום : רשות מקרקעי ישראל

הסיורים יתקיימו בימים שלישי ורביעי, 23-24 באוגוסט 2022, ב-7 מוקדים שונים ברחבי הארץ, מהצפון ועד הדרום

במסגרת הפסטיבל, יתקיימו סיורים ב-7 אתרי טבע שונים ברחבי הארץ, בצפון, במרכז

ובדרום: עמק המעיינות, נחל ומעין עין נון, יער השלום ירושלים, טיילת ג'יסר א-זרקא ומכלול שפך נחל תנינים, פארק אקולוגי מצודת אשדוד, מצד עטרת ואגם ירוחם. בכל אחד מהאתרים, יתקיימו מספר סיורים, גם ביום שלישי וגם ברביעי. את הטיולים בשטח, ילוו המדריכים המנוסים והמקצועיים של החברה להגנת הטבע. ההשתתפות בסיורים אינה כרוכה בתשלום, אך נדרשת הרשמה מראש באתר החברה להגנת הטבע:

https://did.li/ykrTY

מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) יעקב קוינט: "רשות מקרקעי ישראל רואה חשיבות ביצירת איזון בין שימור לפיתוח הקרקע ומשקיעה משאבים משמעותיים, לצורכי שימור של אתרי הטבע והשטחים הפתוחים בישראל. בשנים האחרונות, השקיעה רמ"י (באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים) כמיליארד ₪ לשיקום טיפוח והנגשה של כ-600 פרויקטים סביבתיים. הפעולות כוללות שמירה, פיתוח סביבתי, הנגשה וטיפוח של נחלים, פארקים ושטחים פתוחים. אנו מזמינים את הציבור לצאת אל הטבע וליהנות מפינות החמד הייחודיות שהיינו שותפים לשיקומן ולהנגשתן לציבור הרחב".

מנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן: "חופשת הקיץ, בה רבים מתושבי ישראל יוצאים לטייל בשטחים הפתוחים, בטבע הישראלי המיוחד - ממחישה לנו את חשיבותו של המרחב הטבעי הפתוח במדינה החמה והמצטופפת שלנו. לקרן השטחים הפתוחים, יש תפקיד חשוב בשיקום, הגנה והנגשה של שטחים פתוחים בישראל. כמי שמלווים את עבודת הקרן, מהקמתה ועד היום, לכבוד ולגאווה לנו, להיות שותפים בפסטיבל ולהעניק לציבור הישראלי, הצצה לכמה מהאתרים ששוקמו על ידי הקרן".

מידע על הסיורים:

נחל ומעין עין נון:

מתחם "נחל נון", פנינת טבע עם נחל ומעיין שוכן בבקעת גינוסר, מזרחית למושבה מגדל, על שטח של כ-26 דונם. המעיין והנחל עברו שיקום סביבתי אקולוגי באמצעות רשות מקרקעי ישראל ובמקום נמצא פארק מונגש הכולל, מדשאות, פינות לפיקניק ופנאי, הקמת מצפור,שבילי הליכה ורכיבה ואמפיתיאטרון.

רשות מקרקעי ישראל, באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים הקצתה כ-1.16 מיליון ש"ח לפרויקט ולפארק.

פעילות בזמן הפסטיבל: בואו להכיר את נפלאות עין נון בהדרכה מרתקת ופעילות חווייתית לכל המשפחה. נחקור ונגלה את סודות המעיין בפעילות, משחק ויצירה מהטבע. נחשף לסיפוריו העתיקים של האתר, מה בנו הרומים סביב המעיין וכיצד העותמאנים ניצלו את מימיו. נדבר על חשיבותה של הכינרת, נכיר את החי והצומח במקווי מים מתוקים, ונענה על השאלה מדוע חשוב שנשמור על מקורות המים הטבעיים שלנו. וכמובן, נסיים בטבילה מרעננת במעיין. 

עמק המעיינות בית שאן:

נחל הקיבוצים, בעמק המעיינות - הוא אחד היובלים הניזונים משפע המים הבוקעים ממעיינות לרגלי הגלבוע. חלקו המערבי של הנחל מהווה שמורת טבע על הצומח והחי שבתוכו, ואילו הצד המזרחי פתוח לנופשים ומטיילים.

המים הצלולים יוצרים בריכות טבעיות בתוך צמחיית הנחלים וממעל מתנשאים עצי איקליפטוס גבוהי צמרת. פרויקט שיקום נחל הקיבוצים באמצעות רשות מקרקעי ישראל הקרן לשמירה על שטחים פתוחים כלל שיקום אקו-הידרולוגי ונופי בנחל, שעיקרו הפרדה בין ערוץ אקולוגי המעודד החזרת בעלי החיים וצמחים מקומיים, לבין הערוץ המשמש לקליטת קהל המטיילים. במקום הוכשרו חניון רחב ידיים, פינות צל ופיקניק. לאורך הערוץ האקולוגי נסלל שביל  מונגש, מוקמו מרפסות נוף ונבנה גשר עץ המאפשר חציית הנחל – כל אלו על מנת לאפשר לקהל נקודות תצפית אל האזור הטבעי.לפרויקט הקצתה רשות מקרקעי ישראל 2.5 מיליון ₪

פעילות בזמן הפסטיבל: את זה אתם חייבים לעשות לפני שהקיץ ייגמר - לשחות במי נחל טבעיים, כשאתם מוקפים בטבע מהפנט! בואו לבקר באחד מהנחלים הקסומים והמיוחדים בעמק - נחל הקיבוצים. סמוך לסחנה ולניר דוד עובר לו נחל שופע מים.

בסיור מרענן הכולל שחיה במימי נחל הקיבוצים. נפגש מקרוב עם החי והצומח של הנחל ונכיר את חשיבותו. נדבר על ניצול המים על ידי האדם וכיצד אנו משפיעים על הטבע.

יער השלום ירושלים:

בין מרבדי דשא מוריקים, עצי מחט ועצי זית שוכן מתחם יער השלום, הממוקם בסמוך לטיילת ארמון הנציב, מבנה האו"ם ההיסטורי ושטחים עירוניים בנויים, ונועד להגן על היער באזור בית יערן. היער משתרע על פני 2,000 דונם ובו כמה נקודות תצפית, פעילויות ספורט ופנאי, והוא כולל שבילים, תצפיות נוף, מתחם התארגנות ויציאה לטיולים וסיורים בחיק הטבע.

במקום הוקמו בשיתוף רשות מקרקעי ישראל נקודות תצפית, מתחם לפעילויות ספורט ופנאי הכולל שבילים, תצפיות נוף, מתחם התארגנות ויציאה לטיולים וסיורים בחיק הטבע. כן הוקם במקום חניון לילה מטופח עם אוהלים, מתקני נופש פעיל לילדים, שולחנות פיקניק, שירותים ותאורה לרווחת הציבור והמטיילים השוהים בו בשעות לילה. רמ"י הקצתה כ-4 מיליון שקלים לפרויקט.

פעילות בזמן הפסטיבל: מזמינים אתכם לגלות את הטבע שבתוך העיר ולטייל בעקבות המים, הטבע והמורשת בירושלים. נפגוש את המדריכים בטיילת ארמון הנציב בתצפית מדהימה לכיוון ירושלים העתיקה, נחל קידרון ורכס הר הזיתים. נדבר חשיבותם של אתרי הטבע הנמצאים בתוך העיר. נראה שרידים למפעל האדיר של אספקת המים לירושלים, נשמע מדוע היה צורך במפעל זה ומאין מגיעים המים. נמשיך לטיול ביער השלום, נהנה מהטבע המסתתר מתחת לאף,בירושלים, נכיר את הצמחים השונים ונשמע הדרכות מרתקות על הימים ההם.

טיילת ג'יסר א-זרקא ומכלול שפך נחל תנינים:

בשנים האחרונות עבר המקום הנגשה לציבור הרחב בזכותה אפשר לפגוש במקום פיסות היסטוריה וטבע משגע. בסיוע רשות מקרקעי ישראל -הקרן לשמירה על שטחים פתוחים נסללה במקום טיילת רחבת ידיים הכוללת שבילי הליכה ואופניים פינות ישיבה עם ספסלים ושולחנות גינה מטופחת עם מתקני משחקים עמדות תצפית נגישות וקיר פסיפס יחודי בעבודת יד של נשות הכפר. כמו כן, מימנה רשות מקרקעי ישראל את פרויקט שחזור גשר וילהלם ההיסטורי על שפת הים ופיתוח תל תנינים ושפך נחל תנינים עוסק בסביבת שפך נחל תנינים, מאזור הסכר הרומי ועד הים וכולל שיקום הגשר העתיק יצירת מערך שבילים להולכי רגל ורוכבי אופניים ויצירת פינות ישיבה מוצלות.

פעילות בזמן הפסטיבל: נופי החופים הסלעיים, טיילת נעימה, מטע דקלים ושקיעות מרהיבות, כל אלה נמצאים בג'יסר א-זרקא, מרחק שעה נסיעה מתל אביב. ניפגש בחנייה של הגן הלאומי החדש בהקמה, כפר הדייגים ג'יסר א-זרקא. נכיר את "טבלאות הגידוד" - המערכת האקולוגית המסתורית של החוף הסלעי, בה חיים בעלי חיים מיוחדים שנעלמים עם הגאות ומתגלים עם השפל. נטפס על קרוקודינופוליס, הלא הוא תל תנינים, נצפה בנוף המרהיב של הים מהתל ונרד אל שפך נחל תנינים. נחצה את הנחל בעזרת הגשר המשוקם, נכיר בחשיבות השימור על הנחלים, ונסיים בצפייה בציפורים.

פארק אקולוגי מצודת אשדוד:

הפארק האקולוגי מצודת ים אשדוד נבנה בדגש השמירה על הסביבה האקולוגית של רצועת החוף. רשות מקרקעי ישראל מימנה מיזם להקמת פארק אקולוגי במרחב החוף מדרום למצודת אשדוד על שטח של כ-300 דונם, בו מתבצעות פעילויות חינוכיות בתחום הסביבה. באתר הוקמו תצפיות, שבילים ופינות למידה בהן עוסקים בהקניית ידע וערכים בתחום שימור מיני צמחים ואזורי מחיה בטבע. האתר הונגש לציבור עם משטחי עץ ואזורי ישיבה, ומתחמי תצפית בנוסף להוספת צמחייה מקומית ומיני בוסתן להעשרת המגוון הביולוגי אשר תואמים את תנאי הגידול הייחודיים של קו החוף. עוד בפרויקט שילוט הסבר והכוונה, גידור היקפי למניעת כניסת רכבים, מערכת השקיה, נטיעות עצי בוסתן לאורך השבילים ובשני מוקדים נוספים ושיקום צומח מקומי, התקנת שוקת שתייה לבעלי החיים.

מקום נפלא לפעילות עם ילדים וללימוד על שימור מיני צמחים ואזורי מחיה בטבע.

פעילות בזמן הפסטיבל: בשעות הערב, בין שבילי הבוסתן, ישנם בעלי חיים שרק מתחילים את היום. נצא לגלות אותם בסיור לאורן של עששיות. נשמע על חיי הלילה במצודת אשדוד, על התקופות השונות, הדמויות הצבעוניות שעברו במצודה וההשפעה שלהן על העיר ותושביה. שרידי הבוסתנים של החקלאות המוואסית, הצמחיה ורחש הגלים יוצרים יחד אווירה מושלמת ונעימה של טבע פראי בתוך העיר. 

מצד עתרת:

מצד עתרת או בשמו הערבי "קצר אל-עתרה" , נמצא על גדות נהר הירדן והוא הוקם על תל חורבות מתקופת הברונזה שאוכלס לסירוגין עד לתקופה הערבית. הוא הוקם בימי מלכותו של המלך בלדווין הרביעי כדי לאבטח את גשר בנות יעקב החוצה את נהר הירדן, בו עברה הדרך הראשית בין טבריה לדמשק. המצד נבנה בצורת ריבוע שסביבו חומה ובמרכזו מגדל שממנו היו אמורים הלוחמים להתגונן , בצדו המזרחי הייתה טחנת קמח שהשתמשה במי הירדן השוצפים שאת שרידה ניתן לראות עד היום.

רשות מקרקעי ישראל מימנה באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים כ1.6 מיליון ₪ לטובת שיקום ופיתוח "מצד עתרת", אתר ארכיאולוגי והיסטורי מרשים הצופה אל הירדן. השיקום כלל יצירת דרכי גישה, מערך שבילים, מעקות, ויתדות להולכי רגל והנגיש את המקום למטיילים.

פעילות בזמן הפסטיבל: כשהלילה יורד והשמים נוצצים, הטבע מתעורר. מצויידים בעששיות נצא לגלות את מצד עטרת ואת הטבע הפראי של הירדן ההררי. בסיור נכיר את הדמויות שפעלו באזור לאורך ההיסטוריה, נשמע כיצד קיבל המבצר את שמו ומי חי בו. נבחין בשרידי תזוזות בקע ים המלח באיזור, נקשיב לקולות הלילה ונתחקה אחר בעלי החיים הפעילים בשעות הללו. את כל התשובות והסיפורים תשמעו בטיול שכולו היסטוריה, גיאולוגיה, נוף וכוכבים.

אגם ירוחם:

פארק ירוחם משתרע על שטח של כ-4,000 דונם כאשר ממערב שוכן אגם ירוחם וממזרח המכתש הגדול. רשות מקרקעי ישראל הקצתה 8.5 מיליון ₪ באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים לשיקום אקולוגי של האגם ופותחה במקום טיילת וגשר להולכי רגל ומסלול לאופניים משפחתיות ולרכבי סיור חשמליים קטנים סביב האגם, ופרויקט "ירוחם - עיר בלב פארק". השיקום נועד ליצור ציר תיירותי המקשר בין האטרקציות הנופיות דרך הנחלים והעיר, עם תצפית על האגם, הסכר וקניון נחל רביבים ממערב, וכלל הצבת תאורה, ברזיות, ריהוט גן, יצירת טיילת מהסכר לאורך הגדה הדרומית ועד המזרח וחזרה; טיילת צפה מאזור המזח על נחל ירוחם בתוך סבך קנים ועד לגדה הדרומית; עבודות עפר למיתון הגדות, נטיעת עצים וצמחייה ממינים מקומיים; מצפורים לצפייה בציפורים מקומיות ונודדות לאורך כל השנה; האזור הונגש לציבור תוך שמירה על הסביבה, בדרך של קיימות ותוך שמירה על אופיו הייחודי של האזור לדורות הבאים.

פעילות בזמן הפסטיבל: הצטרפו אלינו למסע בין כוכבים. נשקיף על קבוצות מרכזיות בשמים, נלמד על התנועה של הכוכבים ועל ההיסטוריה של האסטרונומיה. נצפה מבעד לטלסקופ בגרמי שמים מיוחדים ועמוקים ונחלום יחד הכי רחוק שאפשר אל היקום אין סופי שלנו שרק הולך ומתפשט...

פרט לימי הפסטיבל, האתרים פתוחים בכל ימות השנה להנאת הציבור הרחב.

קישור למידע עם כל האירועים:

https://eventbuzz.co.il/producer/v2/Rami_Open_Festival