מי מאיתנו לא שמע מחבר, או שמע על חבר, ששכר חנות או משרד והסתבך עם המשכיר? לפעמים המשכיר לא תיקן בעיות בזמן, לפעמים המשכיר טוען שהשוכר חייב כסף נוסף, ולפעמים השוכר חושב דבר אחד, ומגלה שבהסכם רשום דבר אחר.

קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

 

אם אתם עומדים בפני שכירת או השכרת חנות או משרד, אז בוודאי אתם תקבלו לידכם הסכם שכירות ארוך ומפורט, ותראו שההסכם שונה לחלוטין מהסכמי שכירות דומים לדירות שחתמתם עליהם, והניסיון שלכם כנראה לא יהיה רלוונטי ללא סיוע מקצועי.

עו"ד אושר אלקיים כאן בשביל לעשות לכם סדר ולגלות לכם כמה טיפים שיסייעו לכם בטרם חתימת הסכם השכירות.

ההבדלים בין חוזה שכירות דירה לחוזה שכירות למשרד או חנות

חוזה שכירות של דירה הוא חוזה שכירות נפוץ ונעשה בו שימוש על ידי אנשים פרטיים, ולרוב כאלה שאין להם ניסיון בנדל"ן או מקרקעין.

חוזה שכירות לחנות הוא הסכם מקצועי שבדרך כלל מנוסח על ידי עורך דין של המשכיר, ומכיל התחייבויות, הצהרות וחובות רבים יותר מאשר הסכם שכירות לדירה. להלן כמה הבדלים שחשוב שכל שוכר יוודא לפני החתימה:

  • האם משכיר המקום הוא בעל הנכס?

לא פעם אנשים מעבירים צ'קים לאדם שזה עתה פגשו, ולאחר מכן גילו שמדובר ברמאי וגהב. יש צורך לוודא אם האדם המשכיר לכם את החנות או המשרד הוא הבעלים של המקום או מיופה כוח מטעמו. כדי לעשות זאת, כדאי לדרוש נסח טאבו, לבחון אותו ולראות אם שמו של הבעלים מופיע בו. אם לא, חשוב לפנות לעורך דין מקרקעין כדי להתייעץ לגבי השלב הבא.

  • האם למשכיר המקום קיימים כל האישורים הנחוצים?

בעל המקום שמשכיר לכם את החנות או המשרד צריך לספק לכם את האישורים הדרושים על מנת להוכיח שהוא פועל באופן חוקי. חשוב לוודא שיש לו אישורים מהרשויות המקומיות, שכן לא פעם מדובר בבנייה בלתי חוקית, או בעלי עסק אשר הופכים מחסנים או מקומות מגורים לאזורים מסחריים מבלי שקיבלו אישור לכך.

  • ודאו כי מטרת העסק שלכם ברורה ומצוינת בחוזה.

חשוב לציין לשם מה אתם זקוקים לחנות או למשרד, מהו העיסוק שלכם ומהי המטרה של המקום המושכר שלשמה אתם משכירים אותו. כדאי בהחלט לציין את הייעוד ואת תחום העיסוק במפורש כדי להימנע מאי הבנות. בנוסף, כדאי לבחון את סעיף ההיתרים והרישוי ועל מי חלה החובה להוציא רישוי עסק.

  • עברו על כל הסעיפים של החוזה, האם הבחנתם במשהו חשוד?

לפני החתימה על הסכם שכירות לעסק, יש צורך לעבור על כל סעיף וסעיף. מומלץ להראות את כל הסעיפים לעורך דין מקרקעין לצורך חוות דעת שנייה. או לכל הפחות, אם הבחנתם בסעיפים בלתי ברורים או חשודים, כדאי לברר עם האדם שאיתו אתם חותמים על חוזה השכירות וכן להפנות את תשומת לבו של עורך הדין לסעיפים הבעייתיים.

  • האם ניתן להאריך את חוזה השכירות?

אחד הסעיפים החשובים ביותר שצריכים להופיע בחוזה הוא הנושא של הארכת חוזה השכירות. אם שכרתם עסק אתם תרצו שהוא יפעל במשך שנים ארוכות באותו המקום. על כן, סעיף עם אופציה להארכה הוא אחד הסעיפים החשובים ביותר שיש צורך לוודא אותם.

לסיכום, ראינו כמה דברים משמעותיים שיש צורך לשים לב אליהם במסגרת הסכם שכירות לטובת העסק.

חשוב שעורך דין בתחום המקרקעין ילווה אתכם לאורך כל התהליך, על מנת שתוכלו לחתום על העסקה בלב שלם ולהמשיך בפעילות הרצויה.