כיום, סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר במדינת ישראל. באופן סטטיסטי, אחת מתוך 8 נשים תאובחן בסרטן השד במהלך החיים שלה, וסיכויים אלה גדלים במיוחד לנשים אשר יש להן קרובת משפחה ממדרגה ראשונה שלקתה במחלה. יחד עם זאת, עבור 85% מהנשים אשר מאובחנות בסרטן השד, אין היסטוריה משפחתית של המחלה. במאמר שלפניכם נציג מהו סרטן השד, ומה הם התסמינים הנפוצים בקרב מחלה זו.

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 מהו סרטן השד?

ע"פ נתוני ארגון הבריאות העולמי, סרטן השד הוא המוביל בשכיחותו עבור מחלות נשים ובגין תמותה בקרב נשים מסביב לעולם. בשנת 2011, כ- 25% מתמותת הנשים עקב מחלת הסרטן היו בגלל סרטן השד. חשוב לציין כי בעקבות הגילוי המוקדם בשלביה המוקדמים של המחלה, הוא הגורם המרכזי והעיקרי עבור סיכויי הריפוי מהמחלה, אשר גם מוביל לתוצאות טיפול חיוביות יותר באמצעות רופאים כמו כירורג שד, ואף שינוי במגמת המחלה. ניתן להוסיף כי סיכויי החלמתם של הנשים אשר אובחנו במחלה בשלביה המוקדמים, מגיעים עד כ- 92%.

תסמינים נפוצים בקרב סרטן השד

  1. שינויים בעור כמו אדמומיות, נפיחות או שינויים אחרים באופן ויזואלי בשני או באחד מהשדיים.
  2. בלוטות או גושים בתוך השד או על השד אשר שונים מהמבנה של השד הרגיל. חשוב לבצע הבחנה בין גודש טבעי לבין גוש לא מוכר בשד. ניתן לציין כי גודש מוגדר כאזור לא חלק וקשה. לעומת זאת, גוש עלול להיות גדול או קטן, קשה או רך וכן יש לו גבולות ברורים.
  3. שינויים בצורת או בגודל השד, בשניהם או באחד מהם.
  4. שינויים במראה של הפטמות או אחת מהן כגון נסיגה, קילוף עור, הפשרה או התעבות.
  5. בכל חלק מהשד חשים כאבים.
  6. היווצרותם של כיבים על פני השד.
  7. היווצרות או כיווץ גומות על פני העור באזור השד.
  8. היפוך או שקיעה פנימה של הפטמה.
  9. מצב של התנפחות ורידים בצורה לא אחידה על גבי השד.

ניתן להוסיף כי ישנו סוג של סרטן השד אשר בו לא מופיעים כלל גושים בשד, אשר שמו הוא סרטן שד דלקתי.

שורה תחתונה, חשוב לציין כי מקרה של סרטן השד הינו מקרה לא נעים ומצער מאוד. סרטן השד הינו מוכר מאוד בארץ ובעולם וכן גרר אתו מקרי תמותה רבים. על מנת למנוע מקרים נוספים חשוב מאוד לבדוק ולהבחין אצל מומחים בתחום אם ישנה התפתחות כלשהי. לכן, אם הנכן מבחינות בכמה מהתסמינים אשר הופיעו במהלך המאמר, מומלץ וחשוב לא להסס וללכת לבדיקה אצל כירורג שד ולמנוע את התפתחותה של המחלה. ניתן להוסיף כי גם בדיקה באופן אקראי הינה צעד חכם אשר יכול לסייע רבות בלמנוע לקות בעתיד.