מתכננים לקנות רכב חדש, "אפס קילומטר" מחברת ליסינג או לחילופין יד שנייה או חמישית מפרטי? קבלו 8 עצות שיסייעו לכם לדעת מה לבדוק, מה לשאול ואיך לבחור נכון

קרדיט תמונה: Shutterstock
קרדיט תמונה: Shutterstock

רכישת רכב, בין אם רכב חדש לחלוטין או רכב משומש מיד שנייה או יותר, כרוכה כמעט תמיד במספר רב של החלטות והכרעות שיקבעו בהמשך הדרך את מידת ההצלחה של התהליך. אם לא נדע להגיע מוכנים, ללמוד את השוק ולהבין את הצרכים שלנו ושל משפחתנו, אנו בהחלט עלולים למצוא את עצמנו עם רכב יקר מדי, לא מתאים לנו או פשוט לא תקין. מהן אם כן, העצות החשובות ביותר בבואכם לקנות רכב - ומהם הטיפים שיבטיחו לכם רכישה מוצלחת?

הגדירו תקציב מראש
אם תדעו כמה כסף עומד לרשותכם, תעשו צעד חשוב ראשון בדרך למציאת הרכב שלכם. חשוב שתפנימו כי התקציב לא כולל רק את מחיר הרכב, אלא גם רכיבים משלימים נוספים כמו בדיקות במוסך, מעבר טסט במידת הצורך והצעת ביטוח רכב* (ביטוח מקיף וביטוח חובה ברכב חדש, חובה וצד ג' ברכב משומש). זכרו גם שמעבר להוצאות החד-פעמיות בעת הרכישה, כל רכב (חדש או משומש) יגדיל את ההוצאות השוטפות שלכם בתשלומים על טיפולים , דלק, ביטוח ועוד.

בצעו סקר שוק
אם בכוונתכם לקנות רכב חדש, אל תוותרו על השוואות בין הסוכנויות השונות, בעיקר בדגמים שמחיריהם דומים. לפעמים, הבדלים של אלפי שקלים מסתתרים באותיות הקטנות, בתוספות והאביזרים ובתנאי התשלום שמציעים לכם. אל תהססו להתמקח, זה כמעט תמיד ישתלם לכם.

הכירו את כל תוכניות הרכישה
לא חסרות דרכים יצירתיות לרכוש רכב חדש או משומש כיום. סוכנויות הרכב, חברות הליסינג והמוכרים הפרטיים - כולם מאוד רוצים למכור לכם ויעשו כמעט הכל כדי שזה יקרה. מה למשל?

ליסינג מימוני: אתם משלמים סכום התחלתי נמוך יחסית, מוסיפים תשלומים חודשיים במשך תקופת הליסינג ומקבלים את הרכב לבעלותכם בתום התקופה - או משדרגים למודל חדש יותר.

רכב אפס קילומטר: חברות הליסינג מוכרות רכבים חדשים כיד שנייה (לאחר שהיד הראשונה היא כביכול שלהם), עם אפס עגול במד הקילומטראז'. "הסידור" הזה מעניק הנחה של עד 14% במחיר הרכב, עם זאת, כדאי לכם לבדוק מה נרשם כתאריך העלייה של המכונית על הכביש, שנה אחת מוקדם מדי עלולה להקשות עליכם במכירת הרכב.

טרייד אין: עסקת טרייד אין מאפשרת להחזיר לחברת הליסינג רכב ישן ולקבל רכב אחר, חדש יותר, לאחר שהוספתם סכום כסף מסוים בהתאם לפערי המחיר.

הנחה מפרטי: אם אתם קונים רכב יד שנייה (או יותר), נסו למצוא מוכר שלהוט למכור ויהיה מוכן לעשות לכם הנחה גדולה מזו שתוכלו לקבל אצל חברות הליסינג. זכרו: למוכרים הפרטיים יש פחות אפשרויות להתמקח ולהתעקש על מחיר בהשוואה לגופים גדולים.

בחרו ברכב המתאים
זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל כל כך הרבה קונים נופלים דווקא כאן, בנקודה שבה הם אמורים לבחור רכב שמתאים לצרכים שלהם ושל משפחתם. אם אתם נוהגים בתוך העיר, למה שתקנו רכב שטח? אם יש לכם משפחה גדולה, אולי זה לא הזמן לרכוש רכב ספורט? בסוכנויות הרכב ישמחו לרכוב על החלומות בהקיץ שלכם ולהציע לכם רכבים יקרים מדי, עם תוספות ואביזרים שאתם לא צריכים. נסו להיצמד ככל האפשר לצורך שלכם בכל הליך הקנייה, ולהקשיב לאנשי המכירות בספקנות. לא כל מה שהם אומרים וטוענים תואם את האינטרס שלכם כמי שבסופו של דבר ישלמו על העסקה הזו.

כמו כן, מעבר לצרכים שלכם, אל תשכחו לוודא מה מצב הסחירות בשוק של הרכב שאתם מעוניינים לקנות. סחירות פירושה ביקושים לדגם הספציפי הזה ויכולת למכור אותו בבוא היום במהירות, קלות ובמחיר טוב.

ודאו שזה הרכב הנכון
נסיעת מבחן היא שלב חובה בכל קניית רכב, בין אם חדש או משומש. ברכב חדש כדאי לבדוק בעיקר איך מרגישים בכיסא הנהג (נוח לכם? מרווח?) וכן בדקו מה דעתכם על ביצועי הרכב בזמן הנסיעה. ברכב משומש מומלץ לבדוק בעת הנסיעה האם עולה עשן מהאגזוז, מה מצבם של הבלמים וההגה ומה מצבן של המערכות החשמליות ברכב. זאת ועוד, כדאי גם לברר מול המוכר כמה בעלויות עבר הרכב, כמה קילומטרים הוא עבר, האם היה מעורב בתאונות קשות, מה מצבו מבחינה מכאנית ובאיזו תדירות הוא עבר טיפולים.

הצטיידו בביטוח רכב
ביטוחי רכב הם מעין רשת ביטחון בפני תרחישים לא נעימים, בדרגה כזו או אחרת, שעלולים להכניס אתכם להוצאות כספיות פתאומיות וגבוהות. רכב חדש יחייב אתכם בדרך כלל לקבל הצעה לביטוח רכב מקיף, שתספק לכם פיצוי כספי במקרים של פגיעה בכם או בנוסעים, וגם במקרים של פגיעה ברכב שלכם, בכלי רכב אחרים או בגורמים צד ג' שנפגעו בתאונה שאירעה בגללכם. כל המקרים הנ"ל עלולים להסתיים בתביעות ביטוח ו/או תביעות משפטיות - ואתם חייבים להיות מכוסים. ברכב משומש וישן לעיתים רבות אפשר לוותר על רכישת ביטוח רכב מקיף, שנחשב יקר יחסית.

שימו לב לצריכת הדלק
צריכת הדלק היא הוצאה מרכזית בכל רכב: לאור עובדה זו, בדקו כמה קילומטרים לליטר נוסע הרכב שלכם. כמו כן, שקלו לרכוש רכב חשמלי, שיחסוך לכם אלפי שקלים בעלויות דלק, אבל מתאים אולי פחות לנסיעות ארוכות.

הקפידו על בטיחות
כלי הרכב החדשים מצוידים כיום, בנוסף לאמצעי הגנה פסיביים כמו חגורות בטיחות וכריות אוויר, גם במערכות בטיחות אקטיביות שמתערבות בנהיגה בעתות מצוקה כדי למנוע תאונות. אל תתביישו לשאול ולבדוק האם במכונית שאתם שוקלים לקנות אכן קיימות מערכות המתריעות לפני התנגשות חזיתית, מבצעות עצירה אוטומטית בעת הצורך, מתריעות על מעבר נתיב ללא איתות או על התקרבות יתרה של כלי רכב אליכם. כל אלו עשויים להציל חיים ועשויים לבוא לידי ביטוי גם בהצעת ביטוח רכב שתקבלו.

בשורה התחתונה, קניית רכב חדש או משומש, היא משימה שכדאי מאוד להגיע אליה מוכנים, משלב הכנת התקציב ובחירת הרכב המתאים ביותר לכם - ועד קבלת הצעה לביטוח רכב ותחילת הנסיעה על כבישי ישראל. אם תפנימו את כל העצות, או לפחות את רובן, אין סיבה שלא תהנו ממכונית חדשה שתשרת אתכם בנאמנות ובבטיחות מרבית.

*הנכם מועברים לטיפולה של ישראכרט סוכנות לביטוח (2020) בע"מ, גוף מפוקח הנושא באחריות בקשר עם מוצר הביטוח הנמכר.

"ישראכרט סוכנות לביטוח (2020) בע"מ, היא סוכנות ביטוח מקבוצת ישראכרט, בעלת רישיון מאת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון. יובהר כי האמור לעיל כולל מידע אינפורמטיבי כללי ואינו מהווה תחליף לתהליך התאמת פוליסת ביטוח לצרכים הפרטניים של מועמד לביטוח בידי בעל רישיון בתחום הביטוח. כמו כן אין לראות בו המלצה להצטרף לפוליסת ביטוח רכב מסוימת."