אם תורת הפשע ופתירת פשעים מסקרנת אתכם, לימודים לתואר ראשון בקרימינולוגיה יכולים להתאים לכם עד מאוד. תואר זה הוא מעניין ורב תחומי המשלב תכנים אקדמיים מאסכולות שונות כמו: פסיכולוגיה, סוציולוגיה, משפטים, סטטיסטיקה ועוד.

כלים


הקרימינולוגיה שונה מתרבות לתרבות. בכל תרבות יש חוקים ולעיתים הם משתנים מאחת לאחרת. מצב שיותר כי לעיתים מעשה המוגדר פשע במדינה אחת יהיה לגיטימי במדינה אחרת.

קרימינולוגיה היא תחום במדעי החברה העוסק בתיאור והסבר של סטייה חברתית, עבריינית ופשיעה. כלומר, היא תורת הפשע, היא עוסקת בהבנת מעשים והתנהגויות המוגדרות מבחינה חברתית, משפטית או כקלינית כסוטים מהחברה ולהם יש אופי שונה. קרימינולוגיה מכילה בתוכה היבטים של התייחסות לעניין הפשיעה: משפטיים, חברתיים, פסיכיאטריים ופסיכולוגים. מטרת מקצוע זה הוא לחקור ולהבין את ההתנהגות הסוטה, מהם הגורמים ואיך ניתן להתמודד עם התנהגות העבריינית בהיבט משפטי, ענישתי וטיפולי.

למי לימודים אלו מתאימים?

לימודי קרימינולוגיה מתאימים למי שרוצה ומעוניין להכיר את תחום הפשיעה, ולהשתלב בעבודות במחלקות שונות במשטרה, מוסדות שיקום וכו'.
לימודים אלו יכולים להוות הסבת מקצוע מעניינת לאנשי מקצוע מתחומים שונים, כדלקמן: עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, עורכי דין, משפטנים וכדומה.

מה לומדים בתכונית הלימודים?

במסגרת לימודי קרימינולוגיה מוצגות בפני הסטודנטים שאלות היסוד של הקרימינולוגיה ברמת המיקרו והמאקרו. מטרת תוכנית הלימודים הינה הקניית מושגים בסיסיים בתחומים השונים של קרימינולוגיה. חשיפת הסטודנטים להתנסות ראשונית בתחום והגדלת הסיכויים להשתלב בלימודים של תארים מתקדמים בתחום הקרימינולוגיה. גישה זו כוללת ביצוע מחקר אמפירי והתנסות ביישום היד הנלמד, הן בסמינרים והן בפרקטיקום.

בין היתר תוכנית הלימודים כוללים מגוון קורסים בנושאים שונים, לדוגמה: פסיכולוגיה, סוציולוגיה, ביולוגיה, פסיכופתולוגיה. במהלך התואר הסטודנטים עוברים סדנאות מעשיות, ומתנסים בעבודת פרקטיקום במוסדות רלוונטיים כגון: בתי חולים פסיכיאטרים, בתי כלא ועוד.
יש לציין כי תוכניות הלימוד של התואר יכולות להשתנות ממוסד למוסד.

תנאי הקבלה ללימודים לתואר ראשון בקרימינולוגיה

תנאי הקבלה לתואר זה אינם שונים בהרבה מתארים אחרים בפקולטה למדעי החברה. כל התנאים מסתמכים על ההישגים בממוצע הציונים של תעודת הבגרות בשילוב עם הציון מהבחינה הפסיכומטרית. לכן, ישנן מוסדות  לימודים דרושים ציון סף בבחינה הפסיכומטרי, אך אם ממוצע ציון הבגרות שלהם גבוה, הם יוכלו להתקבל אפילו ללא פסיכומטרי.

אפשרויות תעסוקה עם סיום לימודי התואר

בוגרי תוכנית הלימודים יוכלו להשתלב בעבודות במחלקות שונות במשטרה, מוסדות שיקום כמו: מכונים לגמילה מסמים ואלכוהול, עבודה עם קרימינולוגים בבתי כלא ועוד. הלימודים יכולים להוות מקפצה בדרך להתקדם בתוך המוסדות בהם הם עובדים. ישנם סקטורים ממשלתיים שבהם יוכלו להשתלב, אך יש גם את הסקטור הפרטי. בסקטור זה הסטודנטים יוכלו להשתלב במשרדי חקירות שונים.

במידה ואין לבוגרים עניין לעבוד בעולם הפשע הם יוכלו להשתלב בעבודות כעוזרי מחקר, עוזרי הוראה או עבודה במערכת החינוך.
כמובן שניתן להמשיך ללימודי תואר שני בקרימינולוגיה, תחומי מדעי החברה והרוח או לבצע השלמה לתעודת הוראה.

לימודי המשך בתחום הקרימינולוגי

ניתן להמשיך למספר תארים שניים שיש בתחום  הקרימינולוגי.
להלן מספר תארים שניתן ללמוד:

  • תואר שני בקרימינולוגיה קלינית - תוכנית הלימודים מהווה הכשרה אקדמית לקראת התמחות כטרמינולוג קליני והשתלבות מקצועית בתחומי בריאות הנפש, הרווחה, האכיפה והענישה. התכנית מיועדת להעניק תשתיות של ידע בסיסי בתחומי האבחון והבדיקה הקלינית, פסיכופתולוגיה, גישות מרכזיות בפסיכותרפיה ועוד. לאחר סיום הלימודים במסלול זה ישנה אפשרות להמשך לימודים באחד מבתי הספר לפסיכותרפיה. אם סיום הלימודים הללו ישנה הרשאה לעסוק בטיפול פרטי, זוגי או אחר בהתאם לתחום ההתמחות.
  • תואר שני בקרימינולוגיה - הלימודים מתמקדים בתיאוריות ובמדיניות הקשורות לעבריינות ופיקוח חברתי.  בלימודי ההמשך המוסמך - מגמה עיונית מחקרית, ומגמת התמחות במערכת אכיפת החוק ומדיניות תיקון. זו מגמה המיודעת לאנשי מקצוע מסוכניות שונות של מערכת אכיפת החוק.
  • תואר שני בקרימינולוגיה חברתית –שיקומית. מסלול לימודים זה מכשיר את הסטודנטים לפעילויות הנוגעות לטיפול חברתי (סוציותיראפיה), לייעוץ, שיקום והכוונה של אוכלוסיות הנמצאות בסיכון לסטייה ולעבריינות, נושרים ממסגרות פורמליות, נפגעי סמים בבתי סוהר, עבריינים ומשפחותיהם ואסירים משוחררים.
  • תואר שני במשפטים לבוגרי מדעי החברה. התוכנית מציעה מגוון רחב של קורסים בתחומים שונים של משפט וחברה ועוד, תוך הקפדה על שילוב הביטים מעשיים. מטרת התוכנית היא להרחיב ולהעמיק את השכלת התלמידים בתחומי המשפט.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.