מתי נוטלים אותה? כמה היא באמת אפקטיבית? והאם יש צורך במרשם רופא/ה?

קרדיט תמונה Depositphotos
קרדיט תמונה Depositphotos

אם קיימת יחסי מין בלתי מוגנים או שנקרע הקונדום ואת מרגישה בלתי מוגנת, תוכלי לשקול נטילת הגלולה של היום שאחרי, הנמכרת בארץ ללא מרשם רופא/ה.

את הגלולה (פוסטינור במינון של 1.5 מיליגרם) מומלץ לבלוע עד 72 שעות מרגע קיום יחסי המין, וכמה שיותר סמוך למועד האירוע. במידה ואת סובלת מהקאות ושלשולים, ייתכן שהגלולה לא תהיה אפקטיבית ולכן חשוב להתייעץ עם רופא/ה לפני, או אפילו עם הרוקח בבית המרקחת.

חשוב לזכור כי פוסטינור יכולה למנוע הריון, כל עוד לא התקיים מפגש בין הזרע לביצית ולא התרחשה הפריה. הגלולה גם לא מגנה מפני מחלות מין למיניהן.

קצת על הגלולה

הגלולה מכילה מינון גבוה של הורמון סינתטי דמוי פרוגסטרון, אשר מונע את המפגש בין הזרע שיכול לשהות ברחם עד 72 שעות ברחם לביצית, וכך לא נוצרת הפריה. ההורמון גם גורם להתעבות הפרשות הנרתיק וגם לשינוי במרקם רירית הרחם, במטרה למנוע את המפגש בין הביצית לזרע. דרך אגב, הורמון זה מצוי גם בגלולות למניעת הריון ובהתקנים תוך רחמיים מסוימים.

מה בנוגע לתופעות לוואי?

עם נטילת הגלולה, עלולות להופיע תופעות לוואי כדוגמת: כאבי בטן, דימום ו/או כאבי ראש. אם את לא מרגישה הקלה לאחר זמן מה, חשוב שתרצי קשר עם רופא/ת הנשים שלך.

שימי לב! במידה ואת סובלת ממחלה בכבד, בעיות במערכת העיכול, בעיות קרישה, אם עברת הריון מחוץ לרחם, סבלת מבעיות בחצוצרות או אם את אלרגית לאחד ממרכיבי הגלולה, חשוב שתעדכני את הרופא/ה. ייתכן שלא תוכלי ליטול אותה.

ומה לגבי המחזור החודשי?

לעיתים גלולת היום שאחרי גורמת לשיבוש במחזור החודשי העוקב, משום שהיא אכן דוחה את הביוץ. יחד עם זאת, היא אינה משפיעה על המחזורים הבאים.

במידה ונטלת את הגלולה והמחזור החודשי שלך לא הגיע, יש לבצע בדיקת הריון כדי לשלול הריון לא רצוי. אם עדיין המחזור מתעכב, גשי לבדיקה כדי לברר את הסיבה לכך.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן- רופא נשים בכיר בקופ"ח כללית

אם את רוצה לשאול או להתייעץ, גם כשמדובר במקרה דחוף שדורש מענה מיידי,  דברי איתנו 073-759-7377.

כתובתנו: הברזל 15, בניין mdc, תל אביב-יפו.