כפות הרגליים הן אחד מהאיברים שעובדים הכי קשה בגוף האדם. הן חלק ממנגנון התנועה שלנו, משמשות כבולמי זעזועים וגם אמורות להבין את המשטח שעליו אנחנו עומדים הולכים ולהדריך את שאר הגוף איך להתמודד איתו. אורח החיים המודרני מעמיס מאוד על כפות הרגליים כיון שהוא טומן בחובו עמידים על משטחים קשיחים והנעלה לא מתאימה. ללא התמיכה המתאימה נוצרים עיוותים בכפות הרגליים שאותם ניתן לחלק לכמה סוגים מרכזיים.

 

כלים

 

דורבן העקב

דורבן העקב הוא שם עממי לדלקת חמורה ברצועה הפלנטרית שהיא רקמה המחברת את העקב עם אצבעות כף הרגל. הדלקת גורמת לכאבים עזים ביותר שדומים לדקירה, מכאן השם "דורבן". על מנת לטפל בבעיה מומלץ לספק תמיכה לכל כף הרגל בעזרת מדרסים שבהם יש שקע קטן באזור העקב. הפחתת הכאב והתמיכה מספקים לגוף הזדמנות להילחם בדלקת בלי לגרות את הכאב פעם אחר פעם.

 

פלטפוס

פלטפוס היא הוא מצב המתאר פגיעה בתפקוד של הקשת המדיאלית בכף הרגל. הקשת המדיאלית היא הקשת הפנימית של כף הרגל והיא רכה, גמישה ומשמשת בתור בולם הזעזועים הראשון של הגוף. כאשר קשת זאת נמוכה או שטוחה, מרכז כף הרגל לא מורם מהקרקע במהלך ההליכה. בתגובה לכך מתחוללת שרשרת שינויים במבנה כף הרגל והקרסול שגורמים בתורם לכאבים המתפרשים החל מכף הרגל ולעיתים אפילו עד לאגן ולגב. הפלטפוס מחייב נעילת נעליים עם מדרסים לטיפול במנח כף הרגל אחרת הכאבים לא יעברו.

 

מטטרסלגיה

מצב רפואי זה נקרא על שם עצמות המטטרסל הידועות בשם עצמות המסרק. מטטרסלגיה היא למעשה דלקת נפוצה המתפתחת וגורמת לכאבים דמויי שריפה או כווייה, ולעיתים כאבים המתבטאים בהרגשה של הליכה על חלוקי נחל באזור  כריות כף הרגל. הכאבים נפוצים בעיקר בתנועה ופחות במנוחה. מטטרסלגיה נוצרת כתוצאה מפעילות ספורטיבית עם נעליים לא מתאימות או שימוש אינטנסיבי בנעליי עקב. הבעיה יכולה להופיע גם בגלל מבנה פגום מולד של כף הרגל או שחיקה שמתרחשת בגלל הגיל. הדרך הכי טובה לטפל במטטרסלגיה היא למנוע אותה על ידי נעילת נעליים מתאימות ולא שחוקות בעת ביצוע פעילות ספורטיבית, שימוש מתון בנעלי עקב או מדרסים במידה והכאבים כבר הופיעו. אם כל אלה לא עזרו, יש לפנות לכירופרקט להמשך טיפול.

 

הלוקס ולגוס

הלוקס ולגוס (בעברית - בוהן קלובה) היא עיוות בעצם המסרק הראשונה שמחוברת לבוהן, שגורם לה לפנות כלפי פנימה.  הסיבות להופעת עיוות זה מגוונות. יש להלוקס ולגוס מרכיב גנטי מובהק, אך הבעיה עלולה להיווצר גם כתוצאה מהליכה או יציבה לא נכונה, נעליים לא נוחות, ובדומה למטטרסלגיה שימוש אינטנסיבי בנעלי עקב, ולעיתים בכלל הלוקס ולגוס מופיע בתור תופעת לוואי של דלקת מפרקים. הטיפול בהלוקס ולגוס מתחיל במציאת נעליים נוחות אבל לרוב ידרשו גם מדרסים על מנת להקל על הכאב ובמקרים חמורים במיוחד ניתוח שבו מנוסרת חלק מעצם המסרק הראשונה.

 

בוניון החייטים

בוניון החייטים הוא מצב נדיר יחסית לשאר הבעיות שסקרנו עד כה. מקור השם הוא בישיבה של חייטים רגל על רגל כך שזרת של כף רגל אחת מתחככת ברגל השניה. חיכוך זה יוצר בליטה בצד כף הרגל באזור עצם המטטרסל החמישית, בזרת. הבליטה נפוחה, אדומה, רגישה ולעיתים אף גורמת לכאבים. הסיבות להיווצרות בוניון החייטים יכולות להיות מולדות, קשורות להנעלה צרה או עומסים חוזרים ונשנים על האזור. דרכי הטיפול, במידה והחלפת נעליים לא עוזרת, הן זריקות קורטיזון או כדורים אנטי דלקתיים.