לא משנה להיכן מסתכלים בימינו, אפשר לראות נוף שלם מנופי בנייה עד האופק, שלדים של בניינים שמוקמים, בניינים שמשופצים במסגרת תמ"א, פינוי בינוי ועוד. אין ספק, ישראל היא מדינה בהתהוות תמידית, בבנייה בלתי פוסקת ושגשוג כללי מצוין לשבח.

קרדיט תמונה PIXABAY
קרדיט תמונה PIXABAY

כששואלים מומחים בתחום של פינוי בינוי והתחדשות עירונית, הם יגידו לכם שבהחלט יש כמה דגשים שחשוב להכיר לפני שמתחילים בפרויקטים אלו. כדי לענות על שאלות רבות שאנשים שואלים בד"כ, סקרנו מקרוב מספר ראיונות כתובים עם אפי כץ. אפי כץ הוא מנכ"ל ובעלים של חברת ענב. החברה עוסקת בתחום של פינוי בינוי והתחדשות עירונית, והנה רקע קצר על החברה לפניכם:

רקע קצר על אפי כץ וחברת ענב

אפי כץ הוא המנכ"ל והבעלים של חברת ענב, חברת התחדשות עירונית המחזיקה כיום כ-10,000 יחידות דיור ברחבי הארץ. יחידות אלו, הכלולות בכ-30 פרויקטים שונים בארץ, הן רק חלק מהפרויקטים של החברה אשר פועלת בשנים האחרונות גם בעיר אילת.

נכון להיום, חברת ענב מחזיקה כ-1,000 יחידות דיור בפרויקט בחדרה. הפרויקט ממוקם על חוף הים בחדרה, כאשר לחברה יש בעלות על כ-1,800 יח"ד נוספות בפרויקט אחר בעיר. כמו כן, חברת ענב מחזיקה כ-2,000 יחידו דיור בבאר יעקב, ר"ג-גבעתיים, לה-גווארדיה, כ"ס, בקעת אונו, נתניה-חדרה ועוד.

מהו פרויקט פינוי בינוי עבור חברת ענב ובכלל?

פרויקט פינוי בינוי הוא תהליך של בדיקה, כאשר במהלכו מוודאים שהמבנה עומד בכל חוקי הבנייה, כללי הבנייה וההיתרים הנדרשים לפני הבנייה, או לא. השלבים כוללים הגשת תוכניות לעיון, הגשת בקשה להיתרי בנייה, בדיקת תוכניות אתרים, שרטוטי בנייה ושיפורי האתר, מעקב אחר ההתקדמות במהלך פעולות הבנייה באמצעות הוצאת הודעות עצירה או מכתבי אזהרה ועוד.

כאשר כל הדרישות מתקיימות לפני סיום הפרויקט, ניתן להנפיק תעודת התאמה לתהליך. פרויקטים של פינוי בינוי הם חשובים במיוחד בישראל, מאחר שברחבי הארץ ישנם מבנים רבים אשר אינם עולים בקנה אחד עם תווי התקן וחוקי הבנייה השונים.

מה קורה במהלך פרויקט פינוי בינוי? מי יוזם את התהליך?

המעורבים העיקריים בפרויקטים של פינוי בינוי הם בעלי הבניין ובעלי הנכסים, היזמים, הקבלנים, האדריכלים, משרדי הנדסה, משרדי הנדסה אזרחית, הממשלה. כל השחקנים האלה צריכים לעבוד אחד עם השני כדי להבטיח שהבנייה תושלם לפי התוכנית.

בישראל פרויקטים של פינוי בינוי הם נושא פופולרי בעשורים האחרונים. הסיבה לכך היא, תנופת הבנייה לגובה הנמשכת כבר שנים בישראל. על מנת לבנות גורד שחקים חדש, על מהנדס ישראלי להגיש בקשה לאישור מהעירייה המקומית. ההליך דומה מאוד בין עיריות שונות, וכולל מחקר סביבתי מלא וייעוץ ציבורי ע"י אנשי המקצוע הנכונים.

ההליך של פינוי בינוי מתקיים בשני שלבים חשובים:

1) מתקיים דיון ציבורי בו כל אחד יכול להשתתף ולהגיש את דעתו על הפרויקט בטרם יעבור להצבעה בעירייה.

2) לאחר מכן, ממליצה הוועדה אם לאשר את הפרויקט על סמך המלצות של מומחים הממונים על ידי העירייה וע"י בעלי הנכסים או הבניין.

תהליך הפינוי בישראל הוא תהליך מסובך עם היבטים רבים שיש לקחת בחשבון. ישנם פרויקטים רבים של בנייה שלוקח זמן רב להשלמתם, ולעיתים חסרה הדרכה ברורה בנושא. במסגרת פרויקט בנייה חדש, יצטרכו קבלנים להגיש בקשה להיתר בנייה מהגורמים הרלוונטיים. לאחר שהאישור יינתן, הם יצטרכו להגיש תוכנית אדריכלית ולקבל אישור מוועדת היישוב הרלוונטית, וכן לקבל היתרי ממספר גורמים אחרים.

הדבר החשוב ביותר בפרויקטים כאלה הוא, שאסור למהר בהם כדי למנוע סיבוכים  מיותרים בהמשך. אחת הטעויות הנפוצות ביותר בפרויקט-דחוף היא, אי שכירת חברה מקצועית שתדאג עבורכם לכל התהליכים והניירת הדרושים. חשוב לוודא שכל התהליכים הללו יעברו בצורה חלקה, אלו היסודות של הפרויקט, תרתי משמע.