לימודי פסיכותרפיה עברו שינויים רבים במהלך השנים, כשגישות חדשות החלו מחליפות גישות מיושנות יותר. הפסיכותרפיה עצמה היא גישה טיפולית-נפשית שבניגוד לגישות אחרות, אינה מתבססת על טיפול תרופתי כדרך העיקרית לטיפול, גם במקרים בהם אכן יש צורך בהן.

כלים

 

אילו גישות נלמדות במסגרת לימודי פסיכותרפיה

טיפול התנהגותי-קוגנטיבי – במסגרת לימודי פסיכותרפיה נלמדת אחת הגישות המוכרות ביותר – הטיפול ההתנהגותי-קוגנטיבי. זהו טיפול שבנוי למעשה משתי גישות; הטיפול ההתנהגותי רואה את הקונפליקטים הנפשיים של המטופלים כתוצר של הרגלים בעייתיים, והטיפול הקוגנטיבי מניח שאותם קונפליקטים הם תוצאה של הרגלי חשיבה שאינם מיטיבים עם המטופל. הוכח לא פעם שההתנהגות והקוגניציה עולים בקנה אחד וקשורים זה לזה, ובעקבות זאת נוצרה הגישה המאחדת את שתיהן יחד. הגישה ההתנהגותית-קוגנטיבית מציעה מענה קצר יחסית כך שתוך מספר טיפולים ניתן כבר להרגיש שינוי בדרך החיים, אך עדיין נותרת השאלה האם הגישה יעילה לטווח הארוך. הטיפול ההוליסטי – במרכזה של גישה זו עומד המטופל, כשהמטרה היא למצוא את החיבור בין הגוף שלו והנפש שלו. הנחת היסוד היא שעל מנת להגיע לבריאות הנפשית אליה שואפים, יש לטפל גם בגוף ובצרכיו במקביל. לא בכדי נאמר – נפש בריאה בגוף בריא. הטיפול ההוליסטי משלב הרגלים של אורח חיים בריא, התמודדות עם לחץ ופתרון בעיות. הטיפול הפסיכודינמי - אפשר לומר שזוהי גישה מודרנית מהפסיכואנליזה הקלאסית של פרויד, שהתמקדה בעיקר בטיפול בעזרת דיבור ושמה במרכז את המטופל והעולם שלו. הטיפול הפסיכודינמי מתמקד ביחסים שבין המטופל למטפל שלו, כשמתוך מערכת היחסים הזו שנבנית ממפגש למפגש, המטופל רוכש כלים להתמודדות עם סיטואציות יום יומיות. הגישה הזו נפוצה מאוד כיום בשל העובדה שהיא כה גמישה, מאפשרת לשלב אותה עם גישות אחרות וליצור בסופו של דבר את רשת הבטחון הטיפולית המתאימה והטובה ביותר עבור המטופל הספציפי וצרכיו.

למי מתאימים הלימודים?

לימודי פסיכותרפיה שמים דגש על היכולת לנתח את האישיות הייחודית של כל מטופל שיגיע לטיפול אצל בוגרי הקורס, שיהיו חייבים להבין, לנתח ולהעמיק בה על מנת להביא לשיפור באותם תחומים אישיים שפוגעים ברמה כזו או אחרת באיכות חייו של המטופל; קונפליקטים פנימיים, תפיסה עצמית, תחושה אישית ועוד. התחום עצמו כולל פעילות קבוצתית, טיפולים זוגיים במידת הצורך ואף טיפולים משפחתיים, כך שבכל מסגרת שהיא ניתן מענה למטופלים וענייניהם.

לכן, נשאלת השאלה למי יתאימו לימודי פסיכותרפיה ומי הם הסטודנטים הפוטנציאליים שיוכלו להפיק את המיטב מהלימודים ומהתעסוקה? באופן טבעי, אלה יהיו אנשים בעלי נטייה אישיותית אליו, לעתים גם כאלו שצברו ניסיון בתחומים המשיקים לפסיכותרפיה וילמדו אותה על מנת לצבור ידע נוסף ולהרחיב אופקים. אלו אנשים שבאופן טבעי מתחברים לאנשים, מקשיבים להם ומבינים לליבם, יודעים את החשיבות של תשומת לב והכלה. אפשר ללמוד את התחום כתואר בפני עצמו או כתוספת לעיסוק כגון עבודה סוציאלית, מטפלים כאלו ואחרים, פסיכיאטריים ועוד.