מדובר בתכנית גדולה וייחודית המאזנת בין אינטרסים רבים של אוכלוסיות מגוונות, ערכי טבע איכותיים (נחל ציפורי), כבישים ארציים, שטחים פתוחים וחקלאיים, שטחי תעסוקה קיימים, בעלויות מורכבות ועוד. התכנון בוצע על ידי משרד האדריכלים עמוס ברנדייס - אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ, ברגישות רבה, ובהתאמה לאופי האוכלוסיה, מאפייניה ורצונותיה, כדי ליצור איזון בין כל בעלי הענין.
תכנית רכסים צפון, תמ"ל 1094, צמודה לישוב רכסים, לכיוון כביש ארצי מס' 70. התכנית אמורה לאפשר חיזוק נוסף של הישוב רכסים, המהווה מרכז חרדי חשוב במחוז חיפה, בהמשך לתכניות בניה גדולות שאושרו בישוב בשנתיים האחרונות. התכנית הינה בשטח של כ- 1,650 דונם וכוללת שכונת מגורים חדשה בת כ- 2,500 יח"ד, בצפיפות ממוצעת של כ- 19 יח"ד לדונם נטו, מהן 250 יח"ד מיוחד ו-563 יח"ד קטנות.
בחלקה המערבי כוללת התכנית הרחבה ניכרת של אזור תעסוקה קיים, בו מוצעים כ- 130,000 מ"ר שטחים עיקריים סחירים בייעודים שונים. אזור תעסוקה זה, אשר תוכנן בשיתוף פעולה עם המועצה האזורית זבולון, יסייע לפתח תעסוקה המתאימה לאוכלוסיה החרדית שתתגורר בסמוך וגם יחזק את הבסיס הכלכלי של המועצה המקומית רכסים. בחלקה הצפון מזרחי של התכנית, בתחום הישוב איבטין, בנגישות מצויינת למחלף חדש על כביש 6, בצמוד לכניסה חדשה לישוב, יוקם מרכז מסחר ותעסוקה בתחום הישוב איבטין, הכולל כ- 50,000 מ"ר שטחים עיקריים.
התכנית כוללת גם הטייה, שיקום ופיתוח פארק נחל, בקטע מנחל ציפורי, על פי מאפיינים שנקבעו יחד עם רשות הניקוז ורשות הטבע והגנים. הנחל עובר כיום בתעלת בטון הכלואה בין תחנת דלק לכביש. התכנית מאפשרת יצירת תוואי מפותל ורחב (מעל 100 מטר), הכולל פארק איכותי משני צידי הנחל. תכנית זו מבטלת חלק מתוואי כביש 762 הקיים וכוללת חלק מתוואי כביש 762 החדש, אשר יחבר בין כביש 6 לכביש 70. תכנית להטיית תוואי הכביש מקודמת (תמ"א/ 31/ א/ 3/ 1) במועצה הארצית במקביל ותוך תיאום, באופן ששתי התכניות יוכלו להתבצע ללא תלות הדדית ביניהן.
חיבור חדש זה יאפשר נגישות מצויינת של הישובים רכסים, איבטין וחלק מערי הקריות לכביש 6. השכונה תוכננה בהנחה שתתגורר בה אוכלוסייה חרדית. דבר זה השפיע הן על הפרוגרמה לשטחי ציבור (ובעיקר כמות וסוג מוסדות הציבור) המותאמת לאוכלוסייה זו על פי התקנים והן על יתר עקרונות התכנון. עקרונות התכנון, אשר גובשו יחד עם מנהיגי הישוב רכסים ובהתייעצות שלהם עם רבנים, מכוונים להקמת שכונה להולכי רגל לאוכלוסיית יעד ברוכת ילדים ורמת מינוע נמוכה יחסית. שלד השכונה מבוסס על קישוריות של צירי הליכה רגליים מוצלים והירארכיה של שטחים פתוחים.
השכונה תתבסס על תחבורה ציבורית מסיבות חברתיות, כלכליות וסביבתיות. במרחק הליכה קצר מ- 250 מטר מכל דירה תהיה תחנת אוטובוס ובהמשך ימוקמו גם תחנות מטרונית בתוך השכונה ובשוליה. התכנית כוללת גם שני מסופי אוטובוסים לשם תמיכה בתחבורה הציבורית. כבר כיום אוכלוסיית רכסים נחשבת למובילה בארץ בשימוש בתחבורה ציבורית וחשוב מאוד שאוכלוסייה המורגלת בכך תקבל תכנון המעודד המשך מגמה זו. התכנית כוללת אך ורק חניה תת קרקעית (בקומת אחת) - כדי להבטיח בטיחות לילדים מעל הקרקע, להימנע מצפיפות נמוכה וממשטחי אספלט ענקיים בין הבניינים.
מוסדות החינוך והדת של השכונה הינם "במרכז התכנון", במובן העקרוני ובמובן המילולי. במוסדות אלה תמהיל שימושים ציבוריים מגוון וכמקובל באוכלוסייה החרדית, הם יכללו פעילות כמעט בכל שעות היממה לבעלי גילאים שונים ולצרכים ציבוריים מגוונים. הגדולים שבהם צמודים לפארקים, כדי לאפשר ניצול מיטבי גם של השטחים הפתוחים על ידי הציבור הרחב.
גובה ותמהיל בניני המגורים מותאם לאוכלוסייה החרדית: קומת קרקע + 4 קומות (וחצי קומת פנטהאוז). התכנית מחייבת תמהיל דירות מגוון של 2-6 חדרים ברמת כל מגרש. זאת כדי לאפשר גיוון גילאי האוכלוסייה ומעבר דירות בתוך אותו אזור, מבנן או מגרש, עם שינוי בגודל המשפחה, לאורך החיים. לחלק גדול מהמגרשים גם חצר מרכזית שתהווה מקום מפגש ומשחק לילדים הרבים בשכונה. בנוסף לכך נוצל השטח שבין הכבישים הסובבים לבין המגורים (שהורחקו כדי למנוע חילול שבת) לפארקים נושאיים לטובת תושבי השכונה. מעבר לכך, מתוכנן גשר להולכי רגל ורוכבי אופניים לכיוון פארק נחל ציפורי.
יישום תכנית זו, יבטיח בנייה בצפיפות גבוהה יחסית, תוך הבטחת איכות חיים טובה לאוכלוסיה החרדית ברכסים, באופן המותאם לתרבות, לציביון ולאופי המגורים של אוכלוסיה זו. בנוסף התכנית מאפשרת בסיס כלכלי ותעסוקתי במערבה לתושבי רכסים ובמזרחה (מצפון לכביש ארצי 762) לתושבי איבטין.
רפי אלמליח, מנהל בכיר אגף לתכנון ופרויקטים ברמ"י, ציין כי "מדובר בתכנית אשר מהווה מרכז חרדי חשוב במחוז חיפה אשר כוללת בתוכה מס' רב של יחידות דיור. התכנית תוכננה בהתאם לצרכי הציבור החרדי, הקמת שכונה להולכי רגל לאוכלוסיית יעד ברוכת ילדים, ורמת מינוע נמוכה יחסית, מטרת התכנית היא להבטיח איכות חיים גבוהה לתושבי רכסים, תוך מתן דגש על בטיחות ושמירה על ערכי התרבות והדת, תחבורה ציבורית והליכה רגלית בהתאם לצרכי האוכלוסייה החרדית".