תחושת נמלול היא תחושה סובייקטיבית שיכולה להתבטא בעקצוצים, תחושה של דגדוג, הירדמות ועוד. שמה של התופעה נובע מכך שיש רבים שהתופעה מזכירה להם תחושה של נמלים על העור.

כלים

 

תחושת נימול ביד יכולה להתחיל מאזור הכתף ולהתפשט לאורך כל היד. נימול יכול להופיע כתופעה קצרה ,אבל גם להישאר לזמן ארוך יותר ולהפוך לתחושת נימול כרונית. ריכזנו עבורכם במאמר זה הכל על תחושת נימול בידיים כולל מה הגורמים לנימול וכיצד התופעה עשויה להצביע על בעיות בריאות אחרות.

הכל על תחושת נימול בידיים – מה גורם לתופעה?

בגוף האדם קיימת מערכת עצבים שהינה חלק מרשת סיבים שמתפרסים על כל הגוף. תפקידה של מערכת העצבים היא להעביר פקודות מהמוח על איברי הגוף ומהכיוון הנגדי להעביר תחושות מהגוף אל המוח. פגיעה במערכת העצבים בעצם פוגעת ביכולת של אותה אינפורמציה - פקודות ותחושות, לעבור בין הגוף למוח. לחץ המופעל על איבר בגוף, עלול לחסום את האספקה של הדם לעצבים באזור וזו פגיעה שתמנע מעבר של אותה האינפורמציה. כשהנימול הוא זמני, הוא יחלוף, כשהלחץ יוסר וזרימת הדם תתחדש לאותו האיבר.

הכל על תחושת נימול בידיים במהלך השינה

מרבית המקרים בהם נרדמות הידיים תוך כדי שינה נובעים מתנוחת שינה לא טובה ולחץ על העצבים שמשפיעים על הידיים. בגפיים ישנם עצבים גדולים באזורים נגישים כך שיחסית בקלות ניתן ללחוץ עליהם ולהשפיע על אספקת הדם לידיים או לרגליים. שינה על הצד לדוגמא או שינה בתנוחה שאינה נכונה לצוואר יכולות גם הן לגרום לתחושת נימול בידיים. עם זאת, במידה והדבר חוזר על עצמו לעיתים קרובות, כדאי בכל זאת לפנות לבירור רפואי.

חושבים שעכשיו אתם כבר יודעים הכל על תחושת נימול בידיים?

כדאי לדעת שתחושה של נימול עלולה להוות תסמין למחלות אחרות. אומנם מרבית מקרי הנימול הינם זמניים ולא כל תחושה של נימול וכל יד רדומה צריכה להדליק נורה אדומה אך בכל זאת כדאי לדעת שבעוד שתחושת נימול שנובעת כאמור מירידה באספקת הדם לאיבר, אמורה לעבור עם התחדשות אספקת הדם, כאשר תחושת הנימול לא נעלמת, זה עלול להעיד כי קיימת פגיעה קבועה בכלי הדם אשר הם אלו האחראים על אספקת הדם לאותו האיבר או שקיימת בעיה מערכתית בגוף.

מחסור ב B12 עלול לגרום לתחושת נמלול ומאופיין במקרה כזה לרוב בעקצוץ בשתי הידיים בו זמנית. מחסור בוויטמין B12 ניתן לאבחן בקלות באמצעות בדיקות דם ולהשלים את החוסרים. לחץ על עצב בגב או בצוואר שיכול להקרין לכיוון הזרועות והידיים ואשר נובע מתזוזת חוליות. תזוזת החוליות נוצרת מכמה סיבות : שרירים וגידים בגוף אשר מאבדים עם הגיל את הגמישות שלהם עד לשינוי במפרקים. שינה על כרית גבוהה יכולה לגרום גם כן לחוליות הצוואר לזוז ממקומן. גם ישיבה לא נכונה מול המחשב ואף דיבור עם הטלפון נייד כשהוא מוחזק על ידי הראש שמוטה לצד אחד יכולים לגרום לתזוזות בחוליות. תסמונת התעלה הקרפלית הנובעת מלחץ על העצב המדיאני שהינו העצב האחראי על כף היד. הלחץ עלול להוביל להיצרות התעלה הקרפלית אשר נמצאת בשורש כף היד ולגרום למספר תסמינים שכוללים גם תחושת נימול בכפות הידיים. אחד המאפיינים העיקריים של תסמונת התעלה הקרפלית הינו התעוררות משינה עקב תחושת נימול בידיים. התסמונת שכיחה יותר בקרב נשים. סוכרת- רמה סוכר גבוהה בדם פועלת כמו רעלן עצבי . מצב זה עלול לגרום לתחושות עקצוץ בכפות הידיים והרגליים ולתחושת נמלול. הסוכרת ניתנת לאבחון באמצעות בדיקות פשוטות יחסית וניתן להשתלט עליה ובכך להפחית או להעלים את התופעות. הסיבוך השכיח ביותר של מחלת הסכרת הוא נוירופתיה סוכרתית. זהו סיבוך שיכול להסביר גם הוא תופעת נמלול בידיים. בטרשת נפוצה נחשוד כאשר בנוסף לתחושת נימול בידיים, החולה סובל מחולשה, קושי בהליכה, ראיה כפולה ועוד. תרופות שונות יכולות לסייע בתסמינים ולהאט את קצב המחלה.

למה חשוב שהחולה יספר הכל על תחושת הנימול בידיים

כדי לאבחן נימול יש לספר לרופא המטפל הכל על תחושת נימול בידיים שכן האבחון בתחילתו מתמקד בתיאור שמעניק החולה. כמו כן, ישנה חשיבות להיסטוריה המשפחתית וגורמי סיכון שונים, משך התופעה, האם ישנם תסמינים נוספים וכדומה. הבדיקה הראשונית תהיה לרוב בדיקת הולכה עצבית - גירוי חשמלי על מנת לבדוק את הולכת הגירוי לאורך העצב.

אז אחרי הפנייה לרופא וכעת שהרופא יודע הכל על תחושת נימול בידיים של החולה והוא אף אבחן את הבעיה - כיצד מטפלים בנימול? הטיפול משתנה בהתאם לסיבה לתחושת הנימול. במקרים בהם הנימול נובע מבעיה באספקת הדם לידיים עקב חסימה של כלי דם - ישנה אפשרות ליצור מעקף ולעקוף את החסימה ובכל לפתור את הבעיה. במקרים בהם תחושת הנימול נובעת מתקיפת המערכת החיסונית את קצות העצבים הרי שניתן לטפל בתרופות הפועלות על המערכת החיסונית של החולה. אם הסיבה לנימול היא ממחסור בוויטמינים - הפתרון הוא פשוט יותר וניתן להשלים את הוויטמין החסר. בתחושת נימול שנגרמת מסכרת, יינתן טיפול שנועד לאזן את רמות הסוכר בדם.

מאמר זה נכתב בחסות ד"ר שלמה כהן – כירופרקט במודיעין