התסמינים, דרכי האבחון, דרכי הטיפול ועוד. נתוני ההידבקות במחלות המין השונות מדאיגים וממשיכים לעלות מדי שנה. חוששים? מרגישים שמשהו לא תקין? מעוניינים לבדוק? כך תעשו זאת.

 

*מאמר זה אינו נכתב על ידי רופא

מחלות המין השונות מדבקות מאוד ועוברות בעת קיום מגע מיני ופיזי, מדובר במחלות נפוצות אשר עוברות בין אחד לשני, לעיתים מבלי שנדע שאנחנו נושאים מחלות אלו ובכך אנו עלולים להעביר אותן הלאה בשוגג ובתמים. ובכן, מה עושים? כיצד נדע בכל זאת שאנו, או הפרטנרים שלנו נושאים מחלות? כיצד נזהה אותן כאשר התסמינים של המחלות השונות מופיעים? וכיצד נבדוק האם באמת מדובר במחלת מין?

הכל על מחלות המין השונות
ראשית, נתחיל מההגדרה, מהן בכלל מחלות מין?
ובכן, מדובר במחלות ככל מחלה, חלקן בעלות דרכי טיפול פשוטות וחלקן בעלות דרכי טיפול פחות נעימות וקלות, לא לכל מחלת מין ישנו מרפא ודרכי טיפול.

מחלות המין השונות מועברות ומדבקות דרך מערכת הרבייה ובקיום מגע מיני, חלקן מועברות בדרכים נוספות. נשים וגברים עלולים להידבק במחלות המין השונות כאחד, אך יחד עם זאת נשים הן אלו אשר חשופות לסיבוכים יותר מאשר הגברים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנשים בהריון.

 

מחלות המין הנפוצות ביותר הן הרפס, כלמידיה, עגבת, זיבה, קנדידה, איידס, נגיף הפפילומה וטריכומונוס.

סימני הזיהוי למחלות המין השונות
כל מחלת מין בעלת תופעות לוואי משלה, מנגד, לא כל תופעת לוואי מסמנת בהכרח על מחלת מין, לעיתים מדובר בדלקת, פטריה או במקרים שונים ואחרים. ובכל זאת, אילו סממנים אמורים להדליק נורה אדומה?

כאשר אתן מרגישות כאבים בבטן התחתונה, הפרשות חריגות, הפרשות בעלות ריח לא נעים, צריבה בעת מתן שתן, פצעים על איבר המין ותופעות חריגות, לא נעימות אשר מעוררות אי נוחות – יש לגשת ולבדוק את הנושא.

יש לציין כי ברוב מחלות המין, תופעות הלוואי יופיעו בעיקר אצל המין הנשי ולכן לא תמיד גברים אשר נושאים מחלות מין שונות, ידעו שהן קיימות. כמו כן, גם בקרב הנשים, תופעות הלוואי עלולות להופיע באיחור לאחר שמחלת המין דוגרת אצל האישה ימים, שבועות ואף חודשים בודדים. לכן מומלץ לכולם לבצע בדיקות תקופתיות ויחד עם זאת לקיים יחסי מין מוגנים ובטוחים בעזרת קונדום.

כיצד תדעו האם אכן נדבקתם במחלת מין?
לאחר הופעת תופעות הלוואי השונות, תגיעו לבדיקה אצל רופאת הנשים או הגניקולוגית שלכן. היא תתחיל באבחנה מילולית באמצעות שאילת שאלות מכווינות אשר נועדו לשלול או לזהות את המחלות השונות. ברוב המקרים תעברו גם בדיקה פיזית והסתכלות.

לאחר מכן תתבקשו להמשך טיפול בדמות בדיקות מעבדה שונות בהתאם לחשש אשר התעורר אצל רופאת הנשים – בדיקת שתן, בדיקת דם, או משטח צוואר הרחם.

בטרם קיום יחסי מין עם פרטנרים חדשים, מומלץ לגשת לבדיקה שגרתית גם במידה ולא הופיעו תסמינים. וזאת בשל העובדה שישנן מחלות שקטות אשר דוגרות בגופכם תקופה ארוכה, מבלי לפתח תסמיני, ותמיד להקפיד על אמצעי מניעה.