בימים אלו כשמגפת הקורונה משתוללת ברחבי העולם, כולנו מבינים עד כמה חשובה המערכת החיסונית והחוזק שלה אשר מושפע במידה רבה מאורח החיים ומההרגלים היומיומיים שלנו. שינויים קטנים יכולים לחזק אותה, לכן כדאי להכיר אילו דרכים יכולות לסייע לכם במשימה.

כלים

 

מאת: אבנר אשכנזי

כולנו כבר יודעים כי בריאות טובה לא יכולה להתקיים בנפרד ממערכת חיסונית חזקה, והאמת היא שבכל יום היא נמצאת תחת מתקפה של זיהומים ומחלות הנגרמים על ידי חיידקים ווירוסים כמו נגיף הקורונה. המערכת החיסונית שלנו היא קו ההגנה הראשון מול האיומים הללו והיא מושפעת רבות מההרגלים שלנו, לכן כדאי להכיר את הדרכים שיסייעו בחיזוקה בפרט בתקופה הנוכחית בה חלה התפשטות של נגיף הקורונה. בין הדרכים ניתן למצוא קיום פעילות גופנית, שינה טובה ומספקת, יציאה לשמש ותזונה בריאה ומאוזנת העתירה בויטמנים ובתוספי תזונה.

קיום פעילות גופנית

חשוב להבין שכדי להיות בכושר אימונולוגי, צריך להיות בכושר גופני במיוחד ככל שאנחנו מתבגרים. יתרה מזאת, פעילות גופנית לאורך כל החיים יכולה להאט באופן משמעותי את הירידה בתפקוד של המערכת החיסונית עם הגיל וגם להפחית לחצים. לכן ממליצים רופאים רבים לעסוק בפעילות גופנית כחלק מהשגרה כאשר ההמלצה לאנשים מבוגרים היא 150 דקות שבועיות של פעילות גופנית אירובית מתונה או 75 דקות שבועיות של פעילות גופנית נמרצת. כדי לחזק את הטענה עד כמה פעילות גופנית היא חלק מכריע וחשוב בחיזוק המערכת החיסונית נציג את תוצאות המחקר שערכו באוניברסיטת ברמינגהם בשנת 2018: אצל 125 רוכבי אופניים לא מעשנים בגילאי 55-79 מערכת החיסון הייתה דומה לזו של צעירים.

שינה טובה ומספקת

אנחנו ודאי לא נפתיע אף אחד מכם כשנאמר כי למחסור בשינה יש השפעה מכרעת וקשה על הבריאות והמערכת החיסונית שלנו. כבר הרבה זמן שרובנו יודעים כי מחסור בשינה קשור ישירות לירידה בריכוז, עליה בסיכון לדיכאון, פגיעה בתפקוד המיני, גורם סיכון למחלות לב, שבץ ויתר לחץ דם. ממחקר שפורסם לאחרונה עולה כי שינה גרועה יכולה לחסום תהליכים גנטיים ספציפיים בתאים של המערכת החיסונית. באמצעות מעקב אחר 11 זוגות תאומים זהים ובריאים השוו החוקרים בין שעות השינה של כל תאום וגילו כי אצל התאומים שסבלו מחוסר בשינה ישנו ביטוי גנטי מוגבר לתהליכים דלקתיים, הפעלה של מערכת הקרישה והיצמדות תאים מוגברת (כמו התהליך שיכול להוביל להתקף לב או לשבץ מוחי).

יציאה לשמש

ויטמין D הוא אחד מהוויטמינים החיוניים לגוף והוא שומר על מערכת חיסונית חזקה ותקינה, הגנה מפני מחלות ויראליות, סרטן ואף שמירה על עצמות חזקות. רובכם ודאי יודעים שהמקור העיקרי לצריכת הוויטמין החשוב הזה הוא חשיפת עור הגוף לשמש שכך הוא נספג בגופנו. אך עם המציאות של היום, הבילוי מחוץ לכותלי הבית מצומצם מאוד לכן חשוב מאוד לדעת לצרוך את הוויטמין הזה בדרכים אחרות כגון תוספי תזונה ומאכלים שונים העשירים בוויטמין D כגון ביצים, דגני בוקר מועשרים, שמן דגים, מוצרי סויה מועשרים (טופו וחלב סויה), דגים שמנים, קוויאר, מוצרי חלב ופטריות.

תזונה בריאה ומאוזנת

אין מי שלא יודע כי הדברים שאנחנו אוכלים, התזונה שלנו, מכילים כמות גדולה מאוד של חיידקים וויטמינים מומלצים אשר ממלאים תפקידים מרכזיים בשמירה על המערכת החיסונית שלנו. חלק מהתפקידים שלהם הם ייצור תאי T שמסייעים להפעיל את תגובות המערכת החיסונית ולמנוע מחלות אוטואימוניאות. אם נדע לשמור על תזונה דלת שומן, עשירה בירקות ובסיבים נוכל לסייע לייצור מגוון רחב של חיידקים המשפרים ומחזקים את המערכת החיסונית. בין המאכלים השונים שיעזרו לכם במשימה הזו תוכלו למצוא יוגורט, גרעיני חמניות, אצות, דגים, ארטישוק ועוד רבים.