כאשר אנחנו נכונים לתור עיר ברחבי העולם, מיד עולה בראשנו התמונה כיצד אנו מטיילים לאורכה של שדרה מרכזית, ומיד מתוודעים לכל אותם 'המקומות ששווה להכיר' דרך סמטאות והליכה ממושכת ברגל. ברלין בהחלט עונה על ההגדרות הלקוניות של עיר בירה אירופית טיפוסית עם מרכז עתיק המוכר לכול ושפע של סמטאות ופניני חמד. אך בו-זמנית, מדובר באחת מן הערים הגדולות באירופה, ולה שפע של מרכזים אשר פחות מוכרים לאלו שאינם עושים את שיעורי הבית בטרם הטיסה.

כלים

 

כמה נתונים מפתיעים על ברלין

עיקר המאמר מתרכז בשאלה אם כדאי לקחת סיורים מודרכים בברלין או לא. ובכן על השאלה הזו ניתן לענות הישר עם העובדה המפתיעה הראשונה; אם תהיתם על גודלה של ברלין, הרי שהיא גדולה פי 9 מפריז! ייתכן מאוד שלא תחושו בגודלה הרב שכן היא נחשבת לעיר הבנויה בצורה מרווחת ונוחה.

מכירים את אמסטרדם כזו המתאפיינת עם שפע של גשרים קטנים? ובכן, בברלין ישנם יותר גשרים מאשר בוונציה כולה! ואם בכל זאת נבחר להשוות בינה לבין אמסטרדם, אז הרי שבברלין ישנם יותר תעלות מאשר העיר ההולנדית המפורסמת.

את גודלה של ברלין אפשר להעריך גם באמצעות מערכת הרכבות המתקדמת שלה שמשלבות נתיבים באורך של לא פחות מאשר 473 קילומטרים! בדומה למרחבים שהעיר מציעה, גם מערכת הרכבות מעניקה לנו תחושה כאילו ואין כלל עומסים.

אין רק 'מרכז תיירותי' אחד

ברלין היא עיר נפלאה שיכולה להציע שפע של אטרקציות; רק צריך לדעת לחקור היטב את העיר ולהכיר בעובדה כי אין מרכז תיירותי אחד. ישנם מרכזים היסטוריים המציעים אדריכלות נפלאה, אך לצדם גם מרכזים המציעים שפע של גנים, טירות, מסעדות, ברים ומועדונים.

לצד זאת, ישנן פניני חמד נפלאות אשר לרוב נהוג לתארן ככאלו המתגלות אך ורק על-ידי תושבים המתמצאים באזור. על רקע זה, ניתן להבין כי מספר ימים בודדים בבירה הגרמנית, אינם מספיקים כדי לגעת בכל העושר האדריכלי, הקולינרי והתרבותי שעיר זו מציעה.

מדריך טיולים בברלין הוא דרך נהדרת לחלוש על רחביה של העיר ולטעום מן המקומות הייחודיים שרגלו של תייר ממוצע לא תדרך. אם ננסה לתאר את העיר, אז הרי שהיא איננה מציעה את הקלאסיקה המסותתת היטב של פריז או את הציוריות בריסל. ועם זאת, ברלין, היא עיר שיודעת להפתיע ולהציג פנים אחרות של אירופה, מודרניות שמשתלבת עם קלאסיקה, בנייה קודרת לעתים והמונית שמשתלבת עם אירופה הקלאסית במיטבה.

לטעום את העיר עם מדריך

מרביתנו שוקלים פעמיים אם נרצה "לאזוק" את עצמנו למדריך, במקום שפשוט נתור את העיר עצמאית. ובכן, כדי להכיר את ברלין איננו מוכרחים לשכור את שירותיו של מדריך בכל מקום ומקום. מספיק יום אחד שבו נערוך סיור מודרך בעיר, כדי שנשכיל להכיר גם את פניו האחרות של המקום.

כבר מן הרגע הראשון שבו נטעם ונכיר את האזורים הפחות מדוברים של ברלין, כך כבר נדע לערוך חיפוש עצמאי ולהגיע גם בכוחות עצמנו אל יעדים ואטרקציות שאינם מתהדרים בכותרות הראשיות של אתרי נופש וטיולים.