הייצור ההמוני וההתקדמות הטכנולוגית שהחלו במהפכה התעשייתית במאה ה-18, העלו את איכות החיים באופן משמעותי ושיפרו את התשתיות השונות העומדות לרשות הציבור. אלא שלהישגים אלו היה גם מחיר שרק בעשרות השנים האחרונות אנחנו מתחילים להבין את היקפו. פעולתן של התעשיות השונות הובילה לפגיעה קשה בסביבה, וכפועל יוצא, קרקעות רבות הפכו למזוהמות ולא ראויות לשימוש. אם בתחילה לא היתה מודעות לנושא, הרי שכיום כבר ברור כי זיהום קרקע הוא עניין חמור שיש לטפל בו ללא דיחוי.

תמונה באדיבות בלפור ישראל.
תמונה באדיבות בלפור ישראל.

 

מדוע קרקע מזוהמת כל כך מסוכנת?

רגע לפני שנתחיל לדון בסיבות לזיהום הקרקע ובפתרונות השונים, חשוב להבין מדוע קרקע מזוהמת היא עניין מסוכן כל כך הדורש את תשומת ליבנו המיידית:

זיהום מי השתייה: כל מזהם הנשפך על הקרקע – חומצה, דלק, מי ביוב, וכו' – מחלחל פנימה ועלול למצוא את דרכו למי התהום שאותם אנחנו שותים. הפרת האיזון האקולוגי: הקרקע משמשת מקום גידול לצמחייה ולבעלי החיים הניזונים ממנה. כך, חומרים רעילים עלולים להיספג בצמחים שאת חלקם אנו ובעלי החיים צורכים. באופן זה, זיהום במקום אחד מערער את היציבות של המערכת האקולוגית כולה. חשיפה לחומרים רעילים: קרקע מזוהמת מסכנת את בני האדם מעצם החשיפה אליה. חומרים וגזים רעילים עלולים לפגוע בבריאותנו, ובפרט בקצוות האוכלוסיה - ילדים ובני הגיל השלישי. במקרים מסויימים מספיק מגע קצר בלבד כדי לפגוע בבריאותנו, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחשיפה ממושכת.

גורמים מרכזיים לזיהום קרקע

כל קרקע מורכבת מחומרים שונים, וכמעט בכל מקום שבו חיים בני אדם ישנם ריכוזים מסוימים של זיהום. אך כאשר הזיהום הזה עובר סף מסוים, זיהום הקרקע ייחשב לחמור והוא מהווה סיכון משמעותי הדורש טיפול מקצועי.

הגורמים הבאים עלולים לגרום לזיהום מסוג זה:

מי ביוב ופסולת: ביוב ופסולת שלא טוהרו ולא סולקו כראוי עלולים לגרום לנזק ניכר לקרקע. ללא טיפול מתאים, קרקע מסוג זה יכולה להוות מפגע תברואתי המסכן את בריאותם של תושבי המקום. דלק ונפט: דליפה של נפט, או שפיכה של מוצרי דלק, חומצות ונוזלי קירור למנועים פוגעות בסביבה ומזהמות את הקרקע. כימיקלים: תעשיות כימיות הפולטות חומרים מסוכנים, כגון ממסים ומתכות, מובילים לפגיעה אנושה בקרקע. חשיפה לאסבסט: בעבר הסכנות הגלומות בחומר זה לא היו ידועות. כיום לעומת זאת, כבר הוכח כי חומר זה מסוכן ביותר לבריאותנו ולכן דורש טיפול מקצועי ומדויק.

שיקום קרקעות – איך עושים את זה?

כאשר מתעורר חשד לזיהום קרקע יש לפעול באופן מיידי, בהתאם לנדרש בחוק. לשם כך חברת בלפור, הנמצאת בחוד החנית בתחום שיקום קרקעות בארץ ובעולם, מקפידה לפעול על פי נוהל מסודר הכולל שני שלבים מרכזיים:

סקר קרקע: בשלב הראשון יש לבדוק מהו מצבה של הקרקע, ומהי היסטוריית השימוש בה. לשם כך יש ליטול דגימות שונות ולפעול על פי הדרישות שאותן הגדיר המשרד להגנת הסביבה לביצוע סקרי קרקעות. בעת הצורך יורחבו עבודות הדגימה ותבוצע גם סקירה של גזי הקרקע.

  • תכנון פעולת שיקום הקרקע: באופן כללי, ישנן שתי דרכי פעולה עיקריות לטיפול בקרקע מזוהמת. האחת תכלול פינוי של הקרקע לאתר ייעודי EX-SITU והשנייה היא טיפול באתר עצמו IN-SITU. מכיוון שדרך הפעולה הראשונה אינה פותרת למעשה את הזיהום אלא רק מעבירה אותו למקום אחר, כיום ההעדפה היא לשיטת הטיפול השנייה (במקרים בהם הדבר מתאפשר). במקרה הזה הקרקע מטופלת באמצעות טכנולוגיות שטיפה, חימום או באמצעים ביולוגיים.
  • כאשר שיקום קרקעות נעשה בעזרתה של חברה מנוסה בעלת הידע והציוד המקצועי המתאים, הטיפול בקרקע מסתיים בדרך כלל תוך מספר חודשים ספורים. לכן, כדי למנוע את החמרת המצב, וכדי לוודא שהקרקע עומדת בדרישות החוק ואינה מסכנת את הציבור, מומלץ לטהר את הקרקע במהירות האפשרית.