בעבר, כאשר היה מדובר על גוף שחור, היה מדובר על חברה או אנשים פרטיים אשר מלווים בריביות גבוהות, כספים שאין עליהם דיווח לרשות המס. כיום עבירות השוק השחור כוללות הרבה מעבר להלוואות בריבית גבוהה וכל מה שמוכר לנו מהעולם הזה. על פי רשות המיסים, כיום קיימות לא מעט העלמות מס של חברות ואנשים פרטיים. העלמות אלו מעידות על תופעת ה"כסף השחור". מדובר על תופעה נרחבת שבלתי ניתן להעריך את היקפה באופן מדויק. אולם, העובדה שקיימים פרסומים אינטנסיביים של רשות המיסים אודות העלמות מס כאלה ואחרות, מעידה על כך שמדובר על תופעה הבאה לידי ביטוי בהיקף משמעותי.

כלים

 

טריקים נפוצים להעלמת מס

לצערנו במדינת ישראל ניתן למצוא לא מעט אנשים פרטיים או חברות, אשר מעלימים מס בדרכים שונות. הטריקים הנפוצים ביותר כיום לצורך העלמת מס הם:

חשבוניות פיקטיביות - אדם אשר מקבל חשבונית פיקטיבית, עושה בה שימוש בכדי להפחית את התשלומים שלו לרשות המיסים. כיצד? באמצעות הגדלת ההוצאות שלו בדוחות השנתיים למס הכנסה וכן באמצעות ניכויי מע"מ תקופתיים. חשבונית פיקטיבית היא חשבונית אשר לא באמת מייצגת העברת סחורות או עסקה כלשהי אשר התבצעה. חשבונית פיקטיבית מכילה עסקה בדיונית אשר התבצעה על שם חברה לא קיימת. כמו כן, במקרים רבים החשבונית הפיקטיבית היא פשוט חשבונית אשר הסכום שבה נופח ולא מהווה את סכום העסקה האמיתית. מכיוון שמדובר בטריק פופולארי מאוד, הרי שחשבונות פיקטיביות מצויות בסיכון גבוה לגילוי על ידי רשות המיסים. רשות המיסים מנהלת מעקבים וכן, מצליבה חשבוניות על מנת לבחון איזה חשבוניות הן אמיתיות ואיזה חשבוניות הן פיקטיביות. טריק נוסף הוא ייצוא לכאורה. מה הכוונה? חברה כלשהי מביימת ייצוא כלשהו של כמות כלשהי של סחורה לחו"ל, בזמן שבפועל אותה הסחורה נמכרה בכלל בארץ.

מכיוון שייצוא לחו"ל איננו דורש תשלום מע"מ, הרי שהחברה בעצם לא דיווחה על המע"מ של המכירה בארץ והרוויחה מכך. טריק נוסף הוא הברחת טבק. תופעת הסחר הלא חוקי בטבק גדלה באופן משמעותי מדי שנה בשנה. האכיפה נחשבת כחלשה יחסית ולפי ההערכות כ20 אחוזים מתעשיית הטבק בישראל הם בעצם שוק שחור של סחורות מובחרות. אותן הסחורות המוברחות גורמות למדינה הפסד כלכלי משמעותי מאוד.

הברחות טבק מתבצעות דרך נמלי הים או נמלי האוויר. אולם, מרבית הטבק מוברח לישראל מהרשות הפלסטינית, דרך המעברים המוסדרים. לא מעט מבריחים מחביאים את הטבק בנעלי בספורט ממותגות ובמכולות שונות שעוברות בנמלים בתוך סחורה אחרת כגון: חלקי חילוף לרכבים ועוד. טריק נוסף פשוט למדי להעלמת מס אשר מבצעים אותו בדרך כלל עסקים קטנים או בינוניים הוא הכנסת עובדים פיקטיביים כביכול לעסק אשר מקבלים תלושים ובכך מפחיתים את חובת המס של העסק. כמו כן, לא פעם העסק מפצל משכורות לשני אנשים שונים על מנת לחסוך במס. טריק נפוץ כיום הוא לקבל כסף שחור באמצעות אפליקציות. כך לדוגמא: איש מקצוע אשר נתן שירות כלשהו, מבקש תשלום בהעברה באמצעות אפליקציה כגון: ביט או פפר ובכך מעלים מס. תחום נוסף שבו מעלימים מס הוא בדיווח כוזב על עסקאות נדל"ן או הפחת הסכום הרשמי של העסקה הן על ידי הקונה והן על ידי המוכר בכדי להתחמק ממיסים שונים בתהליך כגון: מס שבח, מס רכישה ועוד. גם בתחום ההימורים הן בפועל והן באמצעות אתרי אינטרנט, ניתן למצוא העלמות מס בסדר גודל משמעותי מאוד.