תהליך התחדשות עירונית שיכול לכלול בין היתר פינוי בינוי או תמ"א 38, מתבצע בשטחים שבהם נבנו תשתיות ומבנים שמצבם ירוד כך שהם לא עומדים בתקנים החדשים של רעידות אדמה. תהליכי ההתחדשות העירונית החלו במהלך שנות ה-90, בשנים אלו נקבעו דרכים לשיפור מתחמים וחוקקו חוקים שונים כדי לעודד פעילויות פרטיות וציבוריות.

 

באמצעות תהליך התחדשות עירונית ניתן לשפר את מצבו של בניין אחד או של מספר בניינים ולחזק אותם באופן בו הם יעמדו בתקנים בחדשים של רעידות אדמה. כמו כן, נבנה במסגרת התהליך ממ"ד לכל דירה. מעבר לכך שהתהליך תורם לחיזוק המבנה או המבנים, הוא גם מביא לשיפור במראה של האזור וברוב המקרים, כתוצאה משינויים שנערכים במבנה, ניתן לאכלס באזור יותר אנשים, כך שהצפיפות עולה וניתן להתמודד עם בעיית המחסור בקרקעות בשטחי הערים השונות.

מי יוזם את תהליכי ההתחדשות העירונית ומי מוביל אותה?

בחלק מהמקרים מתחיל תהליך ההתחדשות העירונית בשל רצונה של הרשות המקומית שמבינה שיש צורך בשיפור אזורים שונים בעיר. באמצעות שינויים בתכניות הבניינים, ניתן להכיל אוכלוסייה רבה יותר. כמו כן, ניתן לשפר את התשתיות של התחבורה באמצעות הגדלת מקומות החניה ושיפור הכבישים וכן לשפר את המראה של המקום בו מתבצע התהליך. יזמים שמזהים אזורים בהם ניתן לבצע שינויים בבניינים מקבלים עידוד מהרשות, כל זאת באמצעות הפחתת היטלים ומיסים. על ידי הובלת תהליך ההתחדשות יכולים היזמים להרוויח כספים.

מה מרוויחים בעלי הדירות מתהליכי התחדשות עירונית?

במסגרת תהליך ההתחדשות העירונית יכולים בעלי הדירות להרוויח ממ"ד חדש, מרפסת שמש, חניה – שפעמים רבות קשה למצוא בערים מסוימות, דירה מודרנית ובניין יציב ועמיד בפני רעידות אדמה וכיבוי אש.

כמו כן, יכולים הדיירים ליהנות מנגישות לעגלות ונכים, לובי מרשים, מימון השכירות לדירה החלופית, הובלת התכולה לדירה בה יתגוררו הדיירים למשך תקופת הבנייה וערבות בנקאית לקבלת הדירה שחודשה. נוסף על כך, מקבלים בעלי הדירות מימון לשכר הטרחה של העורך הדין שמייצג אותם. ההטבות הרבות מובילות לשיפור משמעותי באיכות החיים וגורמות לעלייה ניכרת בשוויו של הנכס, כאשר בעלי הדירות אינם נדרשים לשלם על התהליך.

תרומתן של ההטבות לקידום התהליך והפחתת התנגדויות מצד בעלי הדירות

כפי שצוין – כדי לעודד את בעלי הדירות להסכים לביצוע תהליך ההתחדשות העירונית, מוצעות לדיירים הטבות רבות, זאת בנוסף למגורים במבנה חזק ועמיד בפני רעידות אדמה.

ישנה חשיבות רבה להטבות הללו, חלק מבעלי הדירות חוששים מתהליכי התחדשות עירונית ולא תמיד מבינים עד כמה חשוב לבצע חיזוק למבנים, לא פעם נתקלים בעלי דירות בבעלי דירות סרבנים שאינם מעוניינים לבצע את התהליך בשל חשד בדיירים שיזמו את התהליך ומקדמים אותו (גם בעלי הדירות יכולים ליזום את תהליך ההתחדשות). לרוב, יחששו הדיירים הללו משינויים או לא יבינו את הצורך בשינוי. דיירים אחרים עשויים לחשוש מכך שדירתם, ששופצה במטרה להתאים לצרכים שלהם תעבור שינויים ולא תתאים להם יותר. ההטבות שניתנות לבעלי הדירות יכולות לשנות את ההחלטות של הדיירים הסרבנים.