יש אנשים שאינם יכולים לשבת מהצד ולתת לדברים לקרות, יש אנשים שאינם יכולים לחלום מבלי לנסות להגשים ויש אנשים שעבורם הסביבה היא חלק מהותי מהDNA שלהם, וכך הוא גם מתן דהן, האיש שייסד וניהל לאורך שנים את "עמותת איילים". יש משפט שאומר "אמור לי מי חברך ואומר לך מי אתה", ובמקרה של דהן נרחיב את המשפט ונבחן מהי אותה עמותה שהוא ייסד וניהל, וזאת על מנת להבין מיהו, מה חשוב לו ומה מניע אותו, אך טרם נעצור לדון בעמותה הכה חשובה, ננוע מעט אחורה לתחילתו של הסיפור.

כלים
פעילותו של מתן דהן
פעילותו של מתן דהן

תחילתו של סיפור

דהן גדל והתחנך בעיר ירושלים. עוד בצעירותו הוא היה פעיל חברתית - לקח חלק פעיל בתנועת הצופים. לאחר שגדל בחר בשירות צבאי משמעותי, שירת כלוחם בפלוגת עורב בחטיבת הנח"ל. ב2002 כאשר כבר היה חייל משוחרר הוא חווה אובדן אישי. חברו איל שורק ואשתו ההרה יעל נרצחו בפיגוע. המקרה הזה הוביל אותו ואת חברי ילדותו להוציא לפועל רעיון שעליו חלמו לאורך השנים, כשהם בוחרים להעניק לפרויקט שם שינציח כראוי את חברם האהוב, וכך קמה "עמותת איילים", מתוך תחושה עמוקה שהם קיבלו לידם צוואה להפוך את מדינת ישראל למקום טוב יותר - למקום שבו צעירים מחוברים לאדמה ופועלים למען ההתיישבות.

עמותת איילים

התפישה שמאחורי עמותת איילים הינה ליצור קרקע פורייה להיכרות עמוקה עם האזור, לעודד חיי קהילה ולתרום להתפתחות החברתית. את העמותה מניעים ערכי ציונות, התיישבות, עבודה עברית, מעורבות בקהילה ופיתוח הגליל והנגב, כאשר הנוסחה היא מוצלחת ופשוטה: הסטודנט מקבל מלגת לימודים לצד מגורים מוזלים ובתמורה הוא מנדב כ300 שעות שנתיות במגוון מוקדים, כך שכל הצדדים יוצאים מורווחים. פה נרחיב שמרגש לדעת שהעשייה אינה רק מונעת מטעמי כדאיות, אלא כל מי שנרשם לתוכנית פועל מתוך חיבור אישי, כך שאין זה מפתיע שלמעלה מ40% מבוגרי העמותה החליטו להמשיך ולהתגורר באזור - עובדה שמעידה על טיב היסודות שדהן הטמיע לאורך השנים.

חולם ולוחם

כיום העמותה מחזיקה ב-22 כפרי סטודנטים פעילים ואיכותיים שנעים מצפון הארץ ועד דרומה, אך ההתחלה אינה הייתה קלה, והיה זה דהן שחלם ולחם, שחלם על אידאל ולא נרתע מללחום על מנת להגשימו, גם אם זה אומר שהוא נאלץ לעזוב את העיר ירושלים ולעבור להתגורר בקרוואן שנרכש מכספי מענק השחרור בחורבות הישוב הנטוש "אשלים", וזאת כי הוא זיהה בו פוטנציאל והאמין בדרך ובמטרה.

איש של אמונה במטרה

אומרים שטוב מושך טוב ואכן דהן שיצא לדרך ביחד עם חבר ילדות גילה שאומנם כרגע ישנה רק שממה, חלום גדול וסה"כ שני קרוואנים, אך הדרך נכונה וכאשר יש אמונה ורצון הדברים אט אט קורים, ואכן כעבור שנתיים הגיע לאזור אריאל שרון, ולאחר ששמע מראש המועצה אודות שני חבר'ה שמבקשים להפריח את השממה, הוא מיהר להיפגש עמם וכשהבין שחסרים קרוואנים, הוא שלח כמה נוספים, ואלו אפשרו לכפר הסטודנטים הראשון בדרום לצאת לדרך.

גן שעובר במשפחה

לאורך עשור שימש דהן כמנכ"ל עמותת איילים. קידם, דחף, סייע והתווה דרך באופייה של המדינה. אם תשאלו אותו מדובר ב"גן משפחתי" שעובר מדור לדור. אומנם הוא הראשון שהקים עמותה כה משמעותית, אך גם אביו היה ציוני פעיל (פעל במחתרת היהודית במרוקו) וגם סביו מצד אמו היו פעילים - עלו ארצה עוד בימי העלייה השנייה.

מבט קדימה

בשנת 2013 חיפש דהן דרך נוספת לתרום, ועל כן לאחר שהעביר את השרביט למנכ"לית חדשה שגויסה בקפידה, הוא עבר לנהל קרן השקעות, כזו שמסייעת לגייס כספים ולאתר שותפים אסטרטגיים לדרך, כאשר בו זמנית הוא ממשיך להתנדב בוועד המנהל של העמותה ולהניעה קדימה.