הפרויקט הוא אחד מ 72 פרויקטים שאושרו לתקצוב על ידי  הקרן לשטחים פתוחים. בסך הכל אישרה הקרן אתמול לתקצב פרויקטים בהיקף של 82 מליון ₪.   

כלים
כפר מנדא
כפר מנדא

הנהלת הקרן לשמירה על שטחים פתוחים, אישרה  תקציב לפרויקט שיקום תעלת מנדא בשטח המועצה המקומית כפר מנדא, במסגרתו יוקצו כ- 1.36 מליוני שקלים לצורך שיקום תעלת מנדא הן בהיבט נופי והן בהיבט של שיפור איכות המים הזורמים בתעלה ואשר מגיעים לנחל יפתחאל ובהמשך גם לנחל ציפורי. כיום המים בתעלה מהווים מפגע הזורם דרך נופי טבע וחקלאות בבקעת נטופה.

מדובר בפרויקט סביבתי הממוקם באזור כפר מנדא ומשפיע גם על בקעת נטופה. במסגרת הפרויקט, תשוקם תעלת מנדא הן בהיבט נופי והן באיכות המים. הפרויקט יבוצע תוך התחשבות ושמירה גם על מארג הטבע והצמחייה היחודיים שבמקום."

במסגרת הפרויקט המקודם ע"י המועצה המקומית כפר מנדא, רשות ניקוז ונחלים קישון, מועצה אזורית עמק יזרעאל, איגוד ערים אגן נטופה ובמימון משותף יחד עם  הקרן לשטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, כ- 1.36 מיליון ש"ח יוקצו, כאמור, לטובת פיתוח נופי, הכולל עבודות עפר, עבודות אבן ובניית מערכת שבילים, חפירת תוואי ופיתוח מערכת שבילי בטון; בהמשך יוצבו שילוט ומתקנים, שתילה, נטיעה וזריעה של מיני צמחייה מקומיים.

בשיקוליה להקצאת הכספים,  בחנה הנהלת הקרן בין היתר את תרומתו ונגישותו של הפרויקט לתועלת הציבור והקהילה, שימור ושיקום מע' אקולוגית ומגוון ביולוגי, תרומת הפרויקט לשמירה, טיפוח ושיקום של שטחים פתוחים ונופי מורשת ותרבות, נגישות והנגשה לציבור, שיקום שטחים ומוקדים פגועים, ישימות הפרויקט ושיתוף פעולה מערכתי.

"עדיאל שמרון מנהל רשות מקרקעי ישראל ויו"ר הקרן לשטחים פתוחים:

לצד פעילות רשות מקרקעי ישראל, המקדמת פרויקטים למגורים למסחר לתיירות ולתעסוקה, כמו גם  הקצאת קרקעות לצורכי ציבור,  אנו רואים חשיבות לאומית בהשקעה  בשימור ערכי טבע ונוף,  בשימור ובפיתוח השטחים הפתוחים, נחלים, שבילים וטיילות באזורי הנופש והטיולים. כל אלו הם הריאות הירוקות- החשובות לאיכות החיים בישראל  ומשמרים את הסביבה לטובת הדורות הבאים"

הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, פועלת מכוח חוק לשמירה על השטחים הירוקים במדינה. הקרן פועלת אל מול משרדי ממשלה, רשויות סטטוטוריות, גופים מוניציפליים, חברות ממשלתיות וגופים נוספים לתמיכה בפרויקטים בשטחים הפתוחים ולשימורם. במסגרת פעילותה , מקצה הקרן מידי שנה, עשרות מיליוני שקלים לסיוע במימון פרויקטים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי וטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים.

מאז  הקמתה בשנת 2013  הקצתה הקרן   לשטחים פתוחים 650 מליון ₪.