בשנים האחרונות מתפשט ברשת האינטרנט טרנד שקט אבל כובש הנקרא ASMR. אנשים נופלים בקסמיהם של קולות וצלילים, המאפשרים להם להירגע, לישון יותר טוב וליהנות מהחיים.

כלים

 

התופעה, הידועה כ- Autonomous Sensory Meridian Response אינה חדשה למעשה. צלילים וקולות מסוימים יכולים להשרות עלינו רוגע כבר מאות ואלפי שנים, אלא שעד היום לא ניתן לתופעה הזו שם. ברוכים הבאים לעולם האסמר (ASMR).

ASMR דומה מאוד לתהליכים המתרחשים בהרפיה או בדמיון מודרך, בהם אנו מובלים אל תוך עולמנו הפנימי באמצעות מדריך חיצוני. אותו דבר קורה גם בתהליך של ASMR - מדריך חיצוני כגון, בן אדם או חפץ המשמיע קולות, משרה עלינו רוגע. גירויים קוליים כגון לחישות, דיבור רך ואיטי, רשרושים, מישושים, נקישות קלות - כל אלו מייצרים בנו מעין עקצוץ נעים שמתפשט ברחבי הגוף, ובעיקר בקרקפת, דרך עמוד השדרה והלאה אל הגפיים.

אם כל זה נשמע לכם קצת מוזר, אתם מוזמנים לחפש whisper asmr בגוגל או ביוטיוב - ולהאזין ללחישות עדינות המשרות רוגע באופן מיידי. זהו סוג אחד של צלילים מרגיעים, מסוג לחישות, המשפיעים על המוח ועל המצב הרגשי שלנו. אם תשימו לב, לחלק מסרטוני ה-ASMR ביוטיוב יש כבר מיליוני או עשרות מיליוני צפיות - עדות לפופולריות המדהימה של הנושא הזה (בחו"ל, לפחות).

מחקר שנעשה ב-2018 במחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת שפילד, גילה כי ל-ASMR יש השפעה חיובית על הבריאות. נבדקים שחוו את עקצוצי העונג של ASMR נטו להיות בעלי קצב דפיקות לב נמוך ורגוע יותר. ההשפעה המתוארת במחקר מקבילה לזו הנוצרת מהאזנה למוזיקה או ממדיטציה (מקור: Medical News Today, 24.6.18).

חלק מהמחקרים טוענים ש-ASMR אפילו דומה מעט לסינסתזיה (עירוב חושים), מצב שבו אנשים מסוימים מסוגלים "לראות" צבעים וצלילים. למרות זאת, אל תבלבלו בין צמרמורות ועור ברווז לבין תחושות העקצוץ של ASMR. אלו האחרונות מופיעות בדרך כלל בקרקפת, ויורדות מטה אל האיברים.

יש לציין שלא כולם חווים את התענוג הזה. בעוד שמיליונים ברחבי העולם נהנים מההאזנה לצלילים המרגיעים והמעקצצים, ישנם אלו שלא ממש מבינים במה מדובר. חלק מסרטוני ה- ASMR מציגים צלילים שלעיתים נראים לנו מגוכחים או אפילו מגעילים (לדוגמה, אישה שאוכלת מלפפונים חמוצים מול מיקרופון שקולט ומעביר את צלילי האכילה). מי שלא אוהב את כל צלילי הלחישות, הנקישות והרשרושים - חווה תופעה הפוכה שנקראת מיזופוניה.

ואם כבר מדברים על מי שאינו מתחבר לתופעה - המשרד לפורנוגרפיה בסין חסם את האפשרות לצפות בסרטוני ASMR כדי "להגן על קטינים מהתוכן המסוכן הזה" - כך צוטט מקור רשמי במשרד בעיתון הגרדיאן הבריטי. לא סתם יש כאלה שמתארים את התחושה כ"אורגזמה למוח".

איך תדעו אם ASMR זה בשבילכם? פשוט מאוד, חפשו סרטונים בגוגל וביוטיוב והאזינו להם. מומלץ לעשות זאת עם אוזניות שמכסות את האוזניים באופן מלא, כך שרעשי הסביבה לא יפריעו לכם. אם אתם מתענגים על הצלילים המושמעים בסרטונים, ברכותינו - המשיכו להאזין להם ולהירגע על הספה, על המיטה או סתם בישיבה נוחה. אם הבנתם שזה לא בשבילכם, לא נורא; תמיד יש אפשרויות נוספות כגון סרטוני דמיון מודרך והרפיה, מדיטציות לסוגיהן ועוד.

בעידן שבו כולנו נתונים יותר ויותר לבעיות סטרס, לפעמים הפתרון הפשוט ביותר יכול להפתיע. בנוסף, יש המדווחים על הקלה בבעיות כגון מיגרנה, התקפי חרדה, בעיות שינה ועוד. אומנם לא נמצאה כאן תרופת קסם לכל בעיה, אבל כל עוד זה מסייע ותורם לבריאותנו הפיזית והנפשית - אנחנו בעד.

הכתבה באדיבות מכללת רטר ללימודי NLP ודמיון מודרך