לחץ יומיומי מודרני מביא לחוסר איזון שגורם לתופעות גופניות רבות ואף תחלואה. נטורופתיה עוזרת בהתמודדות עם הסטרס ומאפשרת לגוף לעבוד ביעילות במניעת מחלות, איך זה עובד? מדריך גוף ונפש

כלים

 מאת: רויטל מור

העולם המערבי והרפואה המודרנית עוסקים לא מעט בהשפעות לחץ נפשי על בריאות הגוף והנפש. כיום הם יודעים להסביר ולקשר מחלות וסימפטומים ללחץ, ואפילו להסביר איך הלחץ גורם לתופעות להתעורר. למרות זאת, רפואה מערבית מתמקדת בהתמודדות עם הסימפטומים המתעוררים עקב מצבי סטרס בעוד שנטורופתיה פועלת בשיטה שונה. המטרה היא להסיר את החסמים המפריעים לגוף לטפל בעצמו, או במקרה הזה – סטרס. איך מביאים אדם למצב מאוזן, גופנית ונפשית? מתחילים בלימודי נטורופתיה. במהלך הלימודים התלמידים לומדים לשלב בין אורח חיים מודרני, מרובה אתגרים ולחץ לבין שיטות המאפשרות להגיע לאיזון ורגיעה ולשמור על אורח חיים בריא ומאוזן לאורך זמן. שיטות אלו עוזרות לכל אדם בהתמודדות היומיומית עם הלחץ הקיים בחיים המודרניים וודאי לאלו המבקשים להמשיך ולהשתלב בעבודה כנטורופתיים בקופות החולים לצד הרפואה המערבית בתחומי הרפואה המשלימה.

איך סטרס בא לידי ביטוי בעולם המערבי?

סטרס הוא מצב נפשי שמוגדר בשנים האחרונות כאפידמיה של העולם המערבי. 3 מכל 4 אמריקאים מדווחים על תחושת לחץ מתמשכת ברמה בינונית עד קשה. אצל אחד מכל 75 אנשים תחושת לחץ זו עלולה להתפתח להפרעת חרדה של ממש. רב העובדים מרגישים לחץ במקום העבודה שהם אינם יודעים כיצד להתמודד איתו ויש ללחץ גם אפקט פיננסי – ימי עבודה שעובדים מחסירים בגלל מצבים גופניים שמקורם בסטרס.

ביפן קיים מושג שנקרא קארושי – מוות כתוצאה מעבודת יתר – והיא אחת המדינות המובילות בעולם ברמות הסטרס של עובדיה וכספים רבים ניתן כפיצוי על קארושי – מגמה שהולכת ומתגברת בשנים האחרונות. לא רק יפנים סובלים מחרדה וגם לא רק עובדים שכירים. מסתבר, שעובדים עצמאיים מועדים ללחץ אפילו יותר מעובדים שכירים.

איך לחץ משפיע על הגוף?

בגוף פועלות שתי מערכות שונות של ניטור פעולות הגוף: המערכת הסימפתטית והמערכת הפארה סימפתטית. המערכת הסימפתטית מגיבה למצבי לחץ נפשיים ומכינה את הגוף למצב של fight or flight – ברח או הילחם. אילו היינו צבי, תפקידה של המערכת היה לגרום לכך שנרוץ מהר יותר אם הבחנו בחיה שרודפת אחרינו, שנוכל להמשיך לרוץ גם אם נפצענו: תחושת הכאב מתקהה ומשאבי הגוף מופנים לשרירים ולאותן מערכות שיעזרו לנו להתחמק ממצב הסכנה.

בטבע, מצבי סכנה נמשכים דקות ספורות. אחרי חלוף הסכנה, המערכת הפארה סימפתטית נכנסת לפעולה ומחזירה את הגוף למצב מאוזן, מצב שבו המשאבים מופנים לא רק למטרות הישרדות אלא למטרות גדילה, התפתחות, מניעת מחלות.

בעולם המודרני מצבי לחץ גורמים להפעלת המערכת הסימפתטית, אבל מצבי לחץ אלו אינם חולפים תוך דקות ועלולים להיות גורם קבוע בחיים: בעיות בחיים המשפחתיים, לחצים ואי בטחון במקום העבודה, בדידות חברתית – כל אלו גורמים לתחושת לחץ והפעלת מערכת ברח או הילחם. כאשר הגוף נמצא תקופות ארוכות במצב של הילחם או ברח משאבים מועטים מדי מופנים לפעילות התקינה של כלל המערכות, לדוגמה המערכת החיסונית. אם נמר רודף אחריכם קודם צריך לברוח, אחר כך יגיע הזמן להילחם בנגיפי השפעת. אבל מה קורה שמי שרודף הוא לא נמר אלא דווקא הבוס? כאן המצב יגרום לכך שהגוף שלכם יהיה מוכן לפעולה כל פעם שהבוס בסביבה, אבל השפעת תגיע אליכם יותר בקלות ותהיה קשה יותר.

איך נטורופתיה מתמודדת עם לחץ?

נטורופתיה נעזרת בשני כלים עיקריים להתמודדות עם מצבי לחץ: תזונה מאוזנת ודרכים ושיטות להביא לאיזון בין הגוף והנפש המתבססות ידע המשלב בין מקורות ידע שונים. לצד נושאים מהרפואה המודרנית נטורופתיה נעזרת בכלים ופילוסופיה הלקוחים מהרפואה הסינים ושיטות הנוגעות בפסיכולוגיה. נטורופת יחל את הטיפול באבחון מעמיק, ימשיך במציאת איזון תזונתי שיעשה שימוש בתוספי מזון וצמחי מרפא, ישלב טיפול בתנועה ומגע – על פי תורת הצ'י, דיקור סיני, רפלקסולוגיה, שיאצו ועיסוי רפואי וכן דמיון מודרך ומדיטציה. באמצעות שילוב בין שיטות הטיפול השונות ניתן להתאים לכל אדם את התמהיל המדויק שיעזור לו בהתמודדות עם מצבי לחץ וסטרס.

נטורופתיה היא שיטת ריפוי משלימה שעוזרת להביא את הגוף למצב מאוזן ולהתמודד עם מצבי לחץ בחיים המודרניים, מצבים שמביאים את הגוף להתמודד בחוסר הצלחה עם תופעות שונות כבעיות שינה, פגיעה במערכת החיסונית, ירידה בהנאה ממין, פגיעה בעור, הזדקנות מוקדמת ואפילו להאיץ מחלות ומצבים גופניים כמחלות לב, סכרת ואפילו סרטן.