התקף חרדה או התקף פאניקה, הוא אחד המצבים המפחידים והמאיימים ביותר אותו אדם עלול לחוות במהלך החיים, או לסירוגין בתקופות כלשהן בחייו. אנשים הסובלים מהתקפי חרדה מלווים בתחושות קשות, לעיתים במשך תקופה ארוכה, דבר הפוגע ללא ספק באיכות החיים, שכן ההתקפים עלולים לגרום גם לבעיות נוספות כמו בעיות שינה, חוסר תאבון, או קשיים תפקודיים אחרים. חשוב להבין שעבור אנשים אלו, התקף החרדה הוא אמיתי וממשי ביותר, אפילו אם לא קיים עבורו שום הסבר רציונלי.

כלים

 

אז מהו התקף חרדה?

התקף חרדה יכול להגיע סתם פתאום, או לקראת סיטואציה שעשויה להתפרש כמלחיצה כמו טיסה, נהיגה, מבחן חשוב וכדומה. האמת היא, שכמעט כל אחד ואחת מאיתנו חווה וחי עם חרדות. אך כאשר החרדה הופכת לעוצמתית, מאיימת, מתמשכת ומלווה בחרדות משניות, כנראה שמדובר בהתקף חרדה של ממש ולא בעוד סתם חרדה חולפת.

למידע נוסף בנושא >> טיפול טבעי לחרדה

התסמינים הלא נעימים של התקף חרדה

ברוב המקרים, להתקף חרדה יש ביטוי פיזי מאוד ברור. כל מי שסבל בעבר מהתקפים או סובל מהם היום, ודאי יעיד שתחושות כמו דפיקות לב מואצות, מחשבות קשות, הזעה, סחרחורות, עלפון או צורך עז ללכת לשירותים, הם רק חלק ממגוון התסמינים שעלולים להופיע.

כיצד מטפלים בהתקף חרדה?

אין ספק שקשה מאוד להשלים עם חיים המלווים בהתקפי חרדה, והחדשות הטובות הן שהיום אין שום הכרח לעשות זאת. עם השנים נוספו עוד ועוד טיפולים יעילים אשר הוכיחו את עצמם בקרב מטופלים רבים. אחת הדרכים הפופולאריות כיום לטפל בהתקפי חרדה היא שיטת טיפול התנהגותי קוגניטיבי. דרך הטיפול, המטפל גורם למטופל להבין שהתקף החרדה הוא תוצר של דפוסי חשיבה והתנהגות לא בריאים, ולא תוצר של בעיה אמיתית - רפואית או אחרת, שלא ניתן להשתלט עליה. לטיפול יש סיכוי גבוה להצליח ברגע שהמטופל יצליח להגיע להבנה הזו, ויקבל מהמטפל את הכלים להתמודד עם התקפי החרדה הללו בכוחות עצמו.

על שינוי בדפוסי החשיבה

הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי מבוסס על האמונה שישנם דפוסי חשיבה שמסיבה זו או אחרת השתרשו אצלנו עמוק במהלך החיים, והם אלו שמנהלים אותנו ואת האופן בו אנחנו מתנהגים. שינוי בהתנהגות שלנו ובדרך אנו פועלים, אם כן, מותנה קודם כל בשינוי דפוסי החשיבה שלנו.

בהקשר של התקפי החרדה, ברגע שהמטופל מבין שניתן להשפיע עליו באמצעות שינוי דפוסי חשיבה והתנהגות, הוא מקבל כלים בזמן אמת שיסייעו לו להפסיק את הדפוסים המעצימים את החרדה, ולחשוב בצורה בריאה יותר אשר תטיה עמו.

במהלך הטיפול, המטופל לומד כיצד לזהות תגובות שאינן בריאות, כאלה המזיקות לו, כמו למשל שתלטנות יתר, בריחה, הדחקה וכדומה, ולנתב אותן לתגובות חיוביות ובריאות, כגון הכלה והתמודדות.

טיפולים נוספים שיכולים לסייע לסובלים מהתקפי חרדה הם טיפולים אלטרנטיביים כמו טיפול בפרחי באך – טיפול המבוסס על רקיחת תמציות פרחים בהתאמה אישית למטופל, טיפול הומאופתי, דיקור, מדיטציות וכדומה, או טיפולים מסורתיים תרופתיים, טיפולים פסיכולוגים ועוד.

לקריאה נוספת אודות - התקף חרדה

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS