המושג רישום פלילי הוא בהחלט לא מושג סימפטי וכולנו היינו מעדיפים לא להכירו מקרוב. רישום פלילי מתבצע על ידי המשטרה שמנהלת רישום של כל הפרטים של אדם שביצע עבירה. כל אדם שיש כנגדו רישום פלילי יישא על עצמו כתם שימנע ממנו פעולות שונות כגון תעסוקה במשרות ציבוריות או ממשלתיות, קושי בקבלה ללימודים גבוהים, אי קבלת ויזה ועוד.

כלים

 

עורך דין פלילי הוא האדם המהימן לפנות אליו במקרה של רישום פלילי. לא תמיד האדם הפשוט יידע שמעשיו עשויים להוביל אותו לרישום פלילי וכשזה קורה חשוב שיקבל את כל הסיוע המקצועי מעורך דין מומחה בתחום זה. עורך דין פלילי מכיר את ההשלכות של הודאה בביצוע כל עבירה פלילית, הוא ידע איך לסייע נאמנה ולחסוך בכמה שיותר עוגמת נפש ותסכול.

מטרות הרישום הפלילי המטרות העיקריות של הרישום פלילי יהיו לספק למשטרה כמה שיותר מידע על אדם שהורשע, מה שיתרום לה בחקירות עתידיות. כמו כן, זה מאפשר למשטרה להוציא מעין תיעוד על אנשים מסוימים במקרים כאלה שבוצע נגדם רישום פלילי, ודבר נוסף הוא, לספק לבית המשפט, עוד בטרם יחרצו את עונשו של הנאשם, אינפורמציה על העבר הפלילי שלו.

אילו עבירות יגררו לרישום פלילי?
נדגיש כי קיימות עבירות שהן פליליות ונחשבות לקלות יחסית, ביחס לעונש או ביחס החברה. יחד עם זאת הן עדיין עלולות לגרור לרישום פלילי בדיוק כמו עבירות כבדות אחרות. עבירות קלות שיגררו לרישום פלילי יהיו עישון סמים קלים, בנייה של מבנים ללא אישור והיתר, גניבות ועוד.

למי מותר לראות את הרישום הפלילי?
כל אדם יהיה רשאי לצפות בגיליון ההרשעה שלו שקיים ברישום המשטרה. שם מופיעה גם תעודת יושר של האדם שהיא מעין העתק של המרשם הפלילי שנמצא במקום בו המשטרה מאחסנת שמירה של נתונים. כדי לצפות ברישום ניתן לעשות זאת בפנייה לכל תחנת משטרה בכל עיר. מלבד זאת, הרישום גם חשוף לעניי המשטרה.

כמו כן, לבית משפט תותר הסמכות לצפות בו במידת הצורך, בפרט אם הדברים באים לסייע בשלב גזר הדין. במידה ואדם שיש לו רישום פלילי ירצה להגר למדינה אחרת תינתן גם אפשרות לגורמים הרלוונטיים של המדינה אליה יהיה מעוניין להגר, לצפות בתעודת היושר וברישום הפלילי שלו, מה שעשוי לסכל קבלה של ויזה.

כיצד ניתן למחוק רישום פלילי?
ניתן למחוק רישום פלילי רק לאחר עשר שנים מיום העבירה, הרישום באופן יימחק אוטומטית, אך ההרשעה תוסיף להופיע במאגר הנתונים של המשטרה. אדם שיהיה מעוניין למחוק את הרישום שלו יאלץ לקבל סיוע מעורך דין פלילי. לאחר תקופה מקובלת בהתאם לסוג העברה, הוא יהיה רשאי להגיש את בקשתו לנשיא המדינה, יחד עם כל הנימוקים והמסמכים הרלוונטיים לבקשה זו.