שגרה היא ביטוי השגור בקרב אנשי מקצוע בתחום ההורות ובפי ההורים עצמם. אין כמו שגרה לתינוק. השגרה היא אוסף פעולות שאנחנו עושים באופן קבוע והתינוק לומד מהר לצפות לסדרת מהלכים או התנהגויות, כיוון, שאלה חוזרות על עצמן. כשהשגרה "נשברת" – ועושים פעולות שהתינוק אינו רגיל אליהן הוא מגיב מהר מאוד באי שקט, בכי או ב"תלונות". השגרה חשובה לא רק לתינוק. היא חשובה מאוד גם להורים. היא עושה סדר, מעניקה ביטחון והורים מדווחים שהם פועלים טוב יותר בשגרה.

כלים

 

הדרך לבניית שגרה יומית היא קלה מאוד: פשוט החליטו איך אתם רוצים לנהל את סדר היום שמתאים לצרכי התינוק ופעלו במסגרת מה שהחלטתם בכל יום. החיים, כמו החיים, מזמנים לנו אירועים הגורמים לשבירת השגרה אבל אם מיד אחרי האירוע חוזרים לשגרה המקורית אז אין בעיה. השגרה היא מסגרת ולפעמים צריך לצאת ממנה. העיקר לדעת לחזור אליה בדיוק באותה דרך שהפרתם אותה. בשיטה שפיתחתי ללמד תינוקות וילדים לישון – יש מונח שקוראים לו "אירוע טוקסידו" – הכוונה לאירוע מיוחד שקורה אחת לכמה זמן והוא בעיקרו שבירת השגרה. ארוחת ערב ביום שישי, אירוע משפחתי או כל סיבה אחרת שגורמת לנו לעשות משהו אחר ממה שהתינוק (ואנחנו) היינו רגילים אליו.

כשמדובר בשגרה של תינוקות וילדים מדברים על שגרת אכילה, שינה ואף פעילות יומית. בשיטת בלילה ישנים, אני ממליצה להתחיל את היום בפעילות (אחרי חיבוק ונשיקה כמובן), אחר כך אכילה (הנקה או יניקה מבקבוק), אחר כך חזרה לפעילות וכשהתינוק מאותת על עייפות – להכניס לחדר נעים וחשוך ולהשכיב לישון. כשאני כותבת "פעילות" אני מתכוונת שהפעילות היא פונקציה של גיל. לתינוקות שטרם זוחלים - הפעילות תהיה על "משטח אוניברסיטה". צעצועים, מוזיקה ואף הורה מחייך ומדבר עשוי לעשות את העבודה. כשסדר הפעולות האלה נעשה קבוע – התינוק מרגיש ביטחון , הוא מחייך יותר וכל ההתנהגות שלו במהלך היום נעימה יותר לעצמו ולסביבתו.

שגרה לתינוק – היא משהו מתוק!:)

הכותבת, היא דורית קרייזר יועצת שינה. לקבלת ייעוץ בשמירה על השגרה ושינת תינוקות צרו קשר: 052-3275795.

אני מזמינה אתכם גם לקרוא את המאמר: איך להרדים תינוק.