מבחינת מרבית האנשים מפגש מקרוב עם כספת קורה רק בבתי מלון, אחד הדברים שמאפיין את הנופש המשפחתי ומקוטלג איפשהו על הרצף בין המיניבר לסבונים הקטנים בחדר הרחצה. אבל יש אנשים שעבורם כספת היא כלי עבודה שמתבקש כחלק מהעיסוק המקצועי או נסיבות החיים.

 

"מרבה נכסים מרבה דאגה"

הפשע מלווה את האדם משחר האנושות, למעשה מאז המצאת הקונספט של 'רכוש פרטי', תמיד יהיה בסביבה פרט שיחשוק ברכוש של חברו. במשך אלפי שנים בעלי ההון נאלצו להתמודד עם הסוגיה הטכנית הפשוטה – כיצד לשמור עליו? כל מערכת חוקים החל מעשרת הדיברות וחוקי חמורבי ועד לספרי החוקים המתקדמים במאה ה-21 נוגעת בסוגיה הזו, וענישה מרתיעה היא חלק מהפתרון. אם כי היא מעולם לא הרתיעה את כל הגנבים הפוטנציאליים.

אנשים המציאו מנעולים ובריחים, הצטיידו בכלי נשק והעשירים אפילו שכרו שומרים פרטיים, אבל המציאות המאיימת תמיד ריחפה באוויר. האמרה העברית העתיקה –"מרבה נכסים, מרבה דאגה" שמופיעה כבר ב'פרקי אבות' והועלתה על הכתב לפני כמעט אלפיים שנה, ממחישה היטב את הלך הרוח הזה. הכספת, שהומצאה באנגליה בשנת 1835 נועדה לתת מענה חלקי לבעיה הזאת.

כספת טובה ואמינה אינה מוצר זול, לכן בדרך כלל נמצא כספות בבתים של אנשים אמידים שמחזיקים בבית רכוש כמו תכשיטים יקרי ערך, או אוספים יקרים (במקרה כזה לעתים התקנת הכספת תהיה דרישה של חברת הביטוח). כספות ביתיות הן לרוב קומפקטיות ומוסלקות (ובכך נותנות רובד נוסף של הגנה). כמו כן, כספות ביתיות מגיעות בשלל דגמים ואיכויות. בביקור שערכנו ב'כספות חצור' (יצרנית ומשווקת מובילה של כספות בישראל) ראינו מבחר גדול של כספות ביתיות, החל מכספות קטנות ופשוטות, שלא שונות בהרבה מהסוג שפוגשים בבתי המלון, ועד לכספות משוריינות טיטניום עם נעילה כפולה ו-6 בריחים.

חלק מהביזנס

מקומות נוספים בהם נמצא כספות הם בתי עסק. בין אם מדובר בצורך לאבטח מסמכים, דרך עסקים שמתבססים על הפקדות גדולות של מזומן, ועד עסקים שמשווקים או עובדים עם מוצרים כמו אבני חן, כלי נשק או תרופות – חלק ניכר מהכספות מוגדרות – 'כספות עסקיות'.

ב'כספות חצור' ראינו מבחר גדול של כספות לעסקים. מכספות משרדיות פשוטות שמבחוץ נראות כמו לוקר ברזל מחוזק ונועדו לשמירת מסמכים בסיווג בינוני, ועד כספות משוריינות סופר מתוחכמות שנבנו בהתאם לתקן האירופאי או האמריקאי ונועדו לשמש קו הגנה כנגד פורץ מיומן עם מבער עוצמתי. חלק מכספות אלה כוללות פיצ'רים מתקדמים כמו 'הגנות זכוכית', מנגנוני אזעקה שמחוברים למוקד מאויש ועמידות בפני מים ואש. בדרך כלל כספות עסקיות יהיו גדולות יותר מכספות ביתיות ויהיו בקטגוריה של כספות כבדות (גם זה פקטור בטיחותי, כי כספת כבדה אי אפשר פשוט לקחת ולעזוב איתה את המקום).

כספות ייעודיות

כבר הזכרנו שכספות יכולות להיות פתרון לא רע גם להבטחה פיזית מפני שריפות או נזקי מים – יותר ויותר פוגשים כספות ייעודיות שבאות לתת פתרון לנישה ספציפית. בין אלה ניתן למנות כספות שתוכננו לאבטח ולשמור על קבצי מידע דיגיטלי, כספות עם מערכת קירור מובנית שתוכננו לשמור על תרופות וכימיקלים, ואפילו כספות מיוחדות שתוכננו לשמור על ספרי קודש נדירים ויקרי ערך.