בחירת חברת הקידום לעסק שלכם היא אחת הבחירות המשמעותיות ביותר שתעשו: אין היום עסק שאין לו נוכחות ברשת, בין אם מדובר במיקומים גבוהים בגוגל, במודעות ממומנות או פוסטים מקודמים בפייסבוק. במילים אחרת, חברות הקידום כבר מזמן לא מתעסקות רק ב-SEO ("קידום אתרים אורגני"), אלא בכל מה שקשור לשיווק וקידום ברשת.

כלים

 

בדיקה מקדימה וביצועים

בשוק יש עשרות חברות קידום שונות ועוד מאות שעושות "גם קידום", חלק הן חברות ותיקות עם ניסיון רב ורקורד מצוין, וחלק מהן קמו לפני חודש ומורכבות מצוות של שניים שלושה אנשים (במקרה הטוב). לחברת קידום אתרים רצינית אמורה להיות רשימת לקוחות לדוגמה באתר שלה. אפשר להיכנס לאתרים של הלקוחות האלו ולבדוק אם יש קישור חוזר לחברה. ברוב המקרים יהיה קישור כזה (שהוא לגיטימי לגמרי).

את הביצועים של החברות קצת יותר קשה למדוד, יש חברות שמתגאות במיקומים של הלקוחות שלהם, אבל מיקומים הם דבר מאוד נזיל שאי אפשר להסתמך עליו. אפשרות אחרת היא לבדוק את האתרים של המתחרים והערכה לגבי הביצועים שלהם:

הניתוח הזה בדרך כלל מתבצע על ידי כלים אוטומטים כמו למשל SimillarSites, ולכן אתם צריכים לקחת בחשבון שהם לא מדויקים ב-100% ולפעמיים הם מציגים תמונה באיחור של כמה ימים. עוד דבר שחשוב לזכור: הכלים האלו מציגים גם מדדים כמותיים וגם מדדים איכותיים, אבל האיכותיים הם אלו שיותר קשה להסיק מהם מסקנות אם אתם לא מכירים את התחום מקרוב.

הפתרון הכי טוב הוא להתקשר ללקוחות עצמם ולבקש מהם המלצה על החברה ולשאול עם אילו חברות הם עבדו בעבר ולמה הן החליטו לעבור הלאה.

על מה אתם חותמים?

למרבה הצער, יש הרבה אי בהירות וחוסר הבנה בכל מה שקשור לקידום ברשת: הרבה עסקים מקבלים הצעת מחיר לפני שבכלל בדקו את האתר שלהם. הצעת מחיר רצינית צריכה לכלול תקציר מנהלים שיכלול אנליזה בסיסית של האתר. לחברה מקצועית ישתלם לתת לכם הצעת מחיר מפורטת אם היא מתקשרת אתכם בחוזה ארוך לכמה חודשים טובים לפחות (ולפעמים אפילו שנה).

מעבר לקבלת הצעת מחיר מפורטת, בדקו שאין בחוזה מלכודות שכובלות אתכם או את האתר שלכם לחברה. למשל, יש הרבה חברות שמקימות את האתרים של הלקוחות שלהם על שרתים שהן שוכרות, מה שמקשה לעבור לחברה אחרת או גורר חיוב נוסף על העבודה.

במקרים אחרים אין הסכמה למי שייכים "הנכסים" של האתר כמו למשל קישורים שהחברה הכניסה לתוך האתרים שלה. במקרה הזה, החברה עשויה לבצע פעולות שיפגעו בקידום שלכם לאחר שתנתקו אתה את הקשר.

קביעת יעדים

מכיוון שרוב חברות הקידום היום לא מתעסקות רק בקידום אורגני, אלא גם בקניית מודעות מדיה ברשת של גוגל או פייסבוק, מקובל להגדיר יעדים כללים. לדוגמה, כמות מינימאלית של לידים חדשים לחודש או הגדלת תנועה לאתר באחוז מסוים תוך מספר חודשים (אתרים מסוימים לא "מתניעים" כל כך מהר).

בכל מקרה, כל יעד שנקבע חייב להיות תוך כדי שיתוף פעולה מלא אתכם. לדוגמה, אם יש לכם מותג חדש שאתם רוצים לחזק, סביר להניח שתרצו לקבל בעיקר חשיפה ופחות פניות ישירות מלקוחות.

דוחות

בדרך כלל אתם לא משלמים לחברת הקידום פר עבודה, אלא בצורת רייטינר חודשי (סכום קבוע), והיא מבצעת את העבודה על פי אסטרטגיה שהיא קבעה ביחד אתכם. המשמעות היא שלפעמיים היא תעבוד פחות שעות ולפעמיים יותר, אבל חייב להיות מספר שעות מינימאלי שמקובל על שני הצדדים.

בשביל לדעת שאתם באמת מקבלים את מה שאתם משלמים עליו, החברה חייבת לספק לכם דו"ח חודשי עם כל הפעולות שהיא ביצעה בשפה פשוטה שאתם יכולים להבין, צילומי מסך וקישורים או קבצים רלוונטיים כגון טבלאות אקסל.

הצעה טובה מדי

לא משנה כמה האלגוריתמים של מנועי החיפוש ורשתות המדיה (למשל, אלו שמתאימים מודעות בפייסבוק לגולשים) יתקדמו, תמיד יהיו את אלו שינסו להערים עליהם בצורות לא כשרות. יש הרבה אנשים שאוהבים למתוח את הגבולות ולראות לאן הם יכולים להגיע, אבל אתם ממש לא צריכים להיות שפני הניסיון שלהם.

יש כמה הבטחות שצריכות להדליק אצלכם נורות אזהרה:

הבטחה לקידום מהיר במיוחד תוך חודשיים ואפילו פחות יצירת הרבה קישורים או תנועה לאתר (לא בעיה לזייף תנועה באמצעות בוטים) מחיר זול מאוד – אין כאן מספר זהב, אבל אחרי שתקבלו הצעות מחיר מכמה חברות, תוכלו להעריך כמה הקידום אמור פחות או יותר לעלות לחודש

בהצלחה!

המאמר נכתב בשיתוף עם חברת dooble קידום אתרים