רוב הילדים בשלים לגמילה מחיתולים בין גילאי שנתיים לשלוש אך התהליך עצמו אינדיבידואלי ואישי. רגע לפני שאתם מתייאשים, הנה כמה סימני זיהוי שיעידו על כך שהילד שלכם מוכן

כלים

לפי סקר הפסולת של המשרד להגנת הסביבה משנת 2016, חיתולים מהווים 6% ממשקל הפסולת המיוצרת בישראל. זוהי קטגוריית הפסולת ה-5 בגודלה אחרי שאריות מזון, פלסטיק, נייר וקרטון והישראלים משליכים 324 אלף טון של חיתולים חד פעמיים מדי שנה. תינוק ממוצע מחותל עד גיל שנתיים וחצי כ-7 פעמים ביום וכל משפחה מוציאה על הנושא הזה מאות שקלים בחודש.

מצד שני, יש שלב שבו זה נגמר. שאלת מיליון הדולר עבור ההורים היא כיצד יודעים שהגיע הזמן עבור גמילה מחיתולים ואיזה סימני זיהוי צריך להכיר. על בסיס סימני הזיהוי האלה ניתן להתחיל את תהליך הגמילה ולשפר את רווחתם של כל בני המשפחה המעורבים בדבר.

כך נראית בשלות פיזית וקוגניטיבית

תהליך הגמילה מתרחש בין גיל שנתיים לשלוש בממוצע, אך כיום כבר ברור שמדובר בהתפתחות אינדיבידואלית. זה אומר שאין טעם לנסות לגמול את הילד יחד עם כל החברים לגן וגם לא צריך להיבהל אם השכנים כבר סיימו את המשימה בהצלחה, בעוד אתם עדיין מוצאים את עצמם מחליפים חיתולים ביום ובלילה.

תוכלו לדעת שהגיע הזמן לגמילה מהחיתול לפי סימנים פיזיולוגיים וקוגניטיביים. ילד בשל לגמילה כאשר הוא יושב, הולך, מודיע מתי הוא עושה את צרכיו ומתי הוא עומד לעשות אותם. הילד גם נחשב בשל רק אם הוא מסוגל להתפשט ולהתלבש לבד, מפגין התעניינות בשירותים, מבין הוראות ומחקה התנהגות של מבוגרים. הילד חייב להבין את המילה "לא" אם אתם מתכוונים לגמול אותו מחיתולים וכדאי שהוא יהיה מסוגל לעמוד בגבולות, לדעת מה זה פיפי וקקי ולקשר בין ההפרשות שלו לבין גופו.

מבחינה קוגניטיבית, הילד צריך להיות בעל בשלות רגשית. מוכנות אמיתית נשענת על עקביות ואין צורך להאיץ בילד. ברגע שהילד מביע מוכנות וההורים חושבים שהוא בשל לכך מבחינה רגשית, הם צריכים להכניס למשוואה גם גורמים חיצוניים. מומלץ לבחור עיתוי נוח בלי שינויים קיצוניים ולקחת בחשבון הולדת אח חדש, תכניות למעבר דירה, גירושין, נסיעה לחופש וכדומה.

הגמילה החלה – מה עושים עכשיו?

כמובן שזיהוי העיתוי הנכון לגמילה הוא רק החלק הקל של התהליך. הורים צריכים לקחת בחשבון שמדובר בתהליך ארוך, לשמור על עקביות ולא להתייאש אחרי כמה ימים. התהליך מתאפיין מטבעו ברגרסיה וכדי שהילד יצליח צריך להשקיע בזה זמן, סבלנות ומשאבים.

במהלך הגמילה גם עלול להיווצר מצב שבו הילד מתבלבל ולא מבין מה מצופה ממנו, לכן הפתרון הוא להתייחס לזה באופן טבעי ולשמור על פרופורציות נכונות. בנוסף, התהליך צריך להיות מדורג והכישלון הרגעי הוא חלק מההצלחה.