האם גם אתם נמנים על הספורטאים שחווים כאב בעת פעילות גופנית מאומצת? האם עצם השוק שלכם זועקת לעזרה בעת ריצה? אז ממש בדומה לשברי מאמץ כנראה שגם אתם מאמצים את גופכם יתר על המידה, ללא הכנה מתאימה וללא סרגל מאמצים.

שין ספלינט - פציעת ספורט בקרב רצים
שין ספלינט - פציעת ספורט בקרב רצים

 

שין ספלינט, או Shin Splint באנגלית מתאר פציעת ספורט הנפוצה מאוד בקרב אתלטים. לשם דיוק, אחד מכל שישה רצים בממוצע יסבול מהפציעה. מדובר בכאבים עזים אותם חש האצן לאורך עצם שוק הטיביה. לרוב, יופיעו הכאבים בעת תחילת הפעילות, יעברו עם המשכה ויחזרו שוב במהלכה. במקרים חמורים יתכנו כאבים קבועים המופיעים גם בעת מנוחה.

ישנם גורמי סיכון נוספים שיכולים לגרום להופעת הפציעה כגון טכניקת ריצה לקויה, הבדל באורך רגליים, רגלי O, סיבוב פנימי מוגבר של עצם הירך, חולשת שרירים, נעליים שאינן מתאימות למבנה כף הרגל ואף משטחי ריצה משתנים.

חשוב לדעת כי גם אם אתם נמנים עם אוכלוסיית הכואבים אין לומר נואש ולהרים ידיים, יש מה לעשות  בנידון.

לחיות עם שין ספלינט בשלום

אם אתם משוכנעים כי אכן מדובר בפציעה מסוג שין ספלינט אז רצוי מאוד להפחית עומס, עד למצב בו לא תחושו כאב. אין זה אומר כי מדובר במנוחה מוחלטת אלא הורדת עומס מהשרירים. לצד הפחתת עומסים יש לבצע טיפולי פיזיותרפיה שמרני לתיקון מנח כף הרגל על מנת למנוע מהתופעה לחזור שוב בעתיד. את התסמינים יש לתקוף בצורה של עיסויים, דיקור ושאר טיפולים סימפטומתיים. יתר על כן, רצוי להשתמש בעזרים כגון מדרסים לשין ספלינט או התאמת נעליים שיפחיתו ממידת הפרונציה של כף הרגל ויסייעו בהקלה על עומסי השרירים של השוקיים.

בנוסף, כמו בפציעות שרירים רבות, רצוי לבצע תרגול לחיזוק ושיפור השליטה המוטורית. זאת ניתן לעשות באמצעות משטחים קופצים וניידים (פיתה, בוסו וכד').

אם כל האמור לעיל אינו מסייע בהפחתת הכאבים אז רצוי לפנות לרופא ו/או אורתופד ולקבל מרשם לתרופות נוגדות דלקת.

שין ספלינט זה לא שברי מאמץ

תסמינים רבים שותפים לשתי אבחנות שנוטות לבלבל רבים וטובים, שין ספלינט ושברי מאמץ. בשתי הפציעות אכן מדובר בנזק החל ברקמות (מצויות בהליך תמידי של פגיעה מקומית והחלמה) ואף מתבטא בניוון תאים ונזק מצטבר לרקמה שמתבטא בכאב. אף על פי שלפעמים יתכנו פגיעות שמשלבות בין השניים, ברב המקרים מדובר באחת מהפציעות ורצוי לאבחנה במדויק מאחר ודורשת טיפול שונה.

כאשר כף הרגל מאופיינת ביתר פרונציה (אל תדאגו זה לא שם של מחלה אלא תנועה טבעית של כף הרגל אשר מסתובבת לכיוון פנים) אז סביר יותר כי תסבלו משין ספלינט. מנגד, אם מבנה כף הרגל שלכם הוא בעל קשת גבוהה אז השכיחות היא לכיוון שברי המאמץ. כמו כן, כאבים המופיעים כל אימת שדורכים על הרגל ומופחתים עם מנוחה אז  יתאים יותר למצב של שברים בעוד שכאשר מדובר במקור שרירי לכאבים אז מנוחה לכשעצמה איננה תסייע.