טיפולי שיניים מורכבים ואבחונן של מחלות בחלל הפה הם הנושאים המרכזיים העולים על שולחנו של רופא שיניים בעל התמחות ברפואת הפה.

רפואת הפה - רופא שיניים מומחה
רפואת הפה - רופא שיניים מומחה

 

טיפולי שיניים לחולים מורכבים דורשים ידע רב מצד הרופא המטפל, הן בדבר הטיפול עצמו והן בשל הרקע הרפואי המורכב איתו מגיע החולה. רפואת הפה הינה התמחות הנמשכת כ-4.5 שנים ומכינה את רופא השיניים להתמודדות עם חולים בעלי רקע רפואי מורכב.

חשוב לדעת כי לאנשים המתמודדים עם מחלות קשות, ממאירות או כאלה העלולות להחריף יש צורך במרפאת שיניים עם ציוד מתקדם, הן לצורכי החייאה ולהן לכל סיטואציה שתעורר.

טיפולי שיניים לחולים בסיכון

כאשר מדובר בחולים בסיכון אז גם טיפול שיניים פשוט למדי לובש מימד מסובך. את הפגישה הראשונה יש לערוך לצורך בדיקה מקיפה, התאמת המצב הרפואי למצב חלל הפה ומעבר על כל מחלות הרקע, התרופות ואף סיכומי האשפוז של המטופל.

כבר למפגש הראשון יש להגיע מצוידים בצילומי רנטגן ומנשך עדכניים ובהסתמך על כל המידע הנאסף לבנות תכנית טיפול שיניים מתאימה. משתנים נוספים כגון מצב כלכלי בהחלט יכולים להשפיע על אופן קבלת ההחלטות ולכן יש לבחון כל מקרה לגופו.

בנוסף לתכנית הטיפולית רצוי להרכיב גם תכנית שמירה היגיינית שתלווה את המטופל בזמן ולאחרי הטיפול. בין ההמלצות השונות ניתן למצוא: טיפולי שיננית, התאמת מברשת ומשחת השיניים בהתאם למצב, תדירות הצחצוח, האם יש צורך בחוט דנטלי, סילונית או כל תכשיר אחר ועוד אמצעים טכנולוגים שונים שיכולים לתת מענה הולם.

מתי בוחרים ברופא שיניים עם התמחות ברפואת הפה?

השאלה הנ"ל מקבילה לשאלה אילו חולים נמצאים בסיכון וזקוקים לרופא שיניים מומחה ברפואת הפה.

חולים אונקולוגים לפני או אחרי טיפולים כימותרפיים ו/או השתלת מח עצם צריכים לפנות לאיש מקצוע מוסמך. גם אנשים המתמודדים עם מחלות כגון סכרת, אוסטאיפורוזיס, שחמת כבד יזדקקו לליווי טיפולי של מרפאת שיניים לחולים בסיכון.

משפחה נוספת של מטופלים, הנוטלים תרופות מסוימות כגון מדללי דם ותרופות המשפיעות על חלל הפה, יצטרכו גם הם השגחה מיוחדת וטיפולי שיניים בהשגחה צמודה.

נשים בהריון או כאלה הזקוקים לגז צחוק ימצאו גם הם צורך במעטפת טיפולית מיוחדת. לעיתים יהיה צורך בהתייעצות של רופא המשפחה, הקרדיולוג או כל רופא שמטפל באדם לצורך בניית תכנית טיפולים מתאימה. יתרה מכך, יתכן ויהיו שינויים שיעלו במהלך הטיפולים שיובילו לשינוי מרשם תרופתי.

מרפאת שיניים לאנשים המתקשים למצוא איש מקצוע

ישנם אנשים רבים אשר מתקשים למצוא רופא שיניים שיסכים לטפל בהם בשל הסיפור הרפואי והאנמנזה שלהם. לשם כך קיימות מרפאות שיניים מיוחדות המומלצות לחולים בסיכון ונותנות להם מענה לבעיותיהם.

כל שעליכם לעשות הוא לבדוק במנוע החיפוש ובאתרי מומלצים למיניהם את רופא השיניים שמתמחה ברפואת הפה ולהגיע לבדיקה ראשונית מקיפה לצורך אבחון ובניית תכנית.