חלק ניכר מהציבור הישראלי נואש לא מכבר מאפשרויות השקעה סולידיות, שהיו מקובלות בעבר. חיפוש אחר השקעות מעבר לים נובע במידה רבה מתהליך ממושך של הורדת הריבית.

השקעות נדל"ן בארה"ב
השקעות נדל"ן בארה"ב

זהו צעד שנחשב כמחויב המציאות, אולם חשוב לעשות זאת במשנה זהירות. בארצות הברית, למשל, ניתן בהחלט למצוא השקעות נדל"ן מניבות, אך מי שלא יזהר עשוי למצוא את עצמו נתקל במוקשים שיגרמו להפסדים ולעוגמת נפש.

מדוע משקיעים בארצות הברית?

כאשר מתבוננים בנתוני בנק ישראל, ניתן לראות היטב עד כמה ברורה מגמת ירידת הריבית בארץ. מגמה דומה, אגב, קיימת מזה זמן גם בעולם הרחב. בשנת 2005, למשל עמדה הריבית הבסיסית (פריים) על 5 אחוזים לאורך מרבית השנה, כאשר לקראת סוף אותה שנה הריבית הגיעה לרמה של 6 אחוזים. בשנת 2010, הריבית נעה סביב 3 עד 3.5 אחוזים כאשר מאז ראשית 2017 עומדת הריבית על שיעור קבוע של מחצית מכך (1.6 אחוזים).

באמצעות ביצוע השקעות נדל"ן בארה"ב ניתן להשיג תשואה הרבה יותר גבוהה מזו המקובלת כיום בהשקעות במוצרים בנקאיים מקובלים. כאשר פיקדון נושא ריבית מציע שברירי האחוז, ברור כי נכסים מניבים והשקעות נדל"ן בכלל יהיו עדיפים. אנו עדים לפרסומים המציעים לרכוש נכסים בארצות הברית, נכסים במחירים זולים פי כמה וכמה ביחס לנכסים בארץ, אך האם זו התמונה כולה? מסתבר שבדרך, יש מוקשים ובורות פיננסיים מסוכנים.

הבטחת שכירות? זהירות!

אפשר בהחלט לרכוש נכסים בארצות הברית ולהצליח, אבל חשוב להיזהר ולא להתפתות להבטחות בלי לבדוק. משקיעים ישראלים שהתאכזבו מהבטחות שכאלה דיווחו על כי הובטחה להם הכנסה קבועה משכירות של מאות דולרים בחודש למספר שנים. רק לאחר זמן הבינו מהו התרגיל שנעשה מאחורי גבם. השקעות נדל"ן בארה"ב מסוג זה התבססו על מכירת הנכס לישראלים התמימים במחיר הגבוה בהרבה משוויו הריאלי. ההפרש בין מחיר הנכס בפועל לבין מחיר השוק אפשר לחברת ניהול הנכסים "לשלם" את דמי השכירות המובטחים וזאת – בין אם היו שוכרים ובין אם לאו. לאחר שעברו השנים, פסקו דמי השכירות המובטחים מלהגיע והמציאות טפחה על פניהם של המשקיעים.

זהירות – תשואה מוגזמת לפניך

ישנן חברות לניהול נכסים או מתווכים ישראלים זריזים שמציעים נכסים בארצות הברית תוך הבטחה לתשואה מפתה. האם ניתן להניח כיום כי אפשר להשיג בהשקעות נדל"ן בארה"ב תשואה של 10 או 15 אחוזים? אולי עבור יזמים בעלי ידע, שמשיגים אישורי בניה, מקצים מימון ובונים בעצמם זוהי תשואה אפשרית, אבל הצעות כאלה שמוצעות לכל דיכפין? ניתן לומר כי אם זה טוב מכדי להיראות אמיתי – זה אכן טוב מכדי להיות אמיתי.

האם לא ניתן לצפות להשקעות טובות בנדל"ן אמריקאי? אפשר בהחלט להגיע לכך, בתנאי שנשארים עם הרגליים על הקרקע. זו לא הדרך המהירה להתעשרות, זו לא הדרך שכדאי להשקיע בה למשל את כל החסכונות או את כספי הפיצויים עקב פרישה מעבודה.

השקעה משותפת – מצטרפים ליזמים

קרנות הון סיכון הפכו לשם דבר בקידום מיזמי הייטק מוצלחים. כעת, מבנה השקעה באמצעות קרן המורכבת משותפים הגיעה גם להשקעות נדל"ן בארצות הברית. מתי זה עובד היטב? זה עובד בכמה תנאים, ראשית צריך להיות גוף יזמי אמיתי, שמשתתף בעצמו בהשקעה כלומר לוקח בעצמו חלק מהסיכון. בנוסף, צריך להיות מודל עסקי ברור, עם ידע ממשי בייזום נדל"ן. כאשר המשקיעים חופשיים ביכולתם להחליט לאיזה פרויקט של קרן ההשקעות הם מצטרפים וכאשר הם מקבלים מידע מלא ובשקיפות, בלי הבטחות מוגזמות, מדובר בהשקעה לגיטימית, עם תשואה סבירה באפיק סולידי למדי.