בדיון שהתקיים  בכנסת על הצעת חוק פרטית של ח"כ ניסן סלומינסקי בשם "חוק יסודות המשפט העברי", לחיזוק כוחם של בתי הדין הרבניים, ח"כ סלומינסקי סירב לתת את זכות הדיבור לבת שבע גבאי, אישה מסורבת גט מירושלים, שנפגעה בבית הדין הרבני, ואף הורה להוציא אותה ואת עורכת דינה מהדיון.

במרכז -  עו"ד בתיה כהנא-דרור ובת שבע גבאי (צילום: תני גולדשטיין)
במרכז - עו"ד בתיה כהנא-דרור ובת שבע גבאי (צילום: תני גולדשטיין)

גבאי, שנגררה באלימות החוצה מהוועדה לאחר שביקשה לדבר, הגיעה במיוחד לכנסת לאחר שהוזמנה ע"י ארגון "מבוי סתום" ועו"ד בתיה כהנא-דרור, לספר לחברי הועדה על אירוע שקרה לה שכמעט נגמר ברצח - וזאת בהקשר לדיוני הוועדה על הצעת החוק שלו. בעקבות סירובו, ח"כ מיכאלי, סוויד ורוזין,  ועורכת דינה של האישה, עו"ד בתיה כהנא-דרור, חזרו והפצירו בח"כ סלומינסקי, יו"ר הוועדה, שיאפשר לה לדבר - אך במקום זאת, סלומינסקי הורה להעיף אותה מהדיון

מאחר וח"כ סלומינסקי לא איפשר לבת שבע גבאי, שהיתה מסורבת גט לדבר, מספר חברות כנסת ומשתתפות הדיון ניסו לאפשר לה לדבר בדיוני הוועדה.

ח"כ רוויטל סוויד אמרה לח"כ סלומינסקי: "אולי תקשיב לה ותבין מה הבעיה עם החוק הזה".

ח"כ מירב מיכאלי, אמרה כי "אני ממש מבקשת, בואו נשמע אותה. היא באה עד לכאן תנו לה לדבר"

לדברי עו"ד בתיה כהנא-דרור: "היא רוצה להדגים לכם מה זה בית הדין הרבני שאתם רוצים לחזק"

ח"כ רוזין, הציעה: "היא יכולה לדבר על חשבון הזמן שלי".

בעקבות דרישות ח"כ המשתתפות לאפשר לה לדבר, השיב ח"כ סלומינסקי: "יש לכן ארבע דקות כולל כל ההסתייגויות נגד החוק ביחד וכולל האישה הזאת שרוצה לדבר".

ח"כ סוויד הפצירה בח"כ סלומינסקי: "הגיעה אישה שעברה שמונה שנים של סבל. תנו לה לדבר. החוק ישליך על אנשים כמוה".

סלומינסקי השיב לה בתגובה: "החוק לא ישליך עליה. אני מוכן לתת לחברות הכנסת לדבר ורק להן.". לאחר שגבאי ביקשה לדבר בפני הוועדה הוא הורה להוציא אותה החוצה והיא ועורכת דינה עו"ד בתיה כהנא-דרור נגררו החוצה מהוועדה ע"י הסדרנים. רק לאחר ההתפרצויות של בת שבע ובתיה ותחנוני חברות הכנסת מרב מיכאלי, מיכל רוזין, רויטל סוויד, קרין אלהרר ואלעזר שטרן, ורק לאחר הוצאתן מהאולם איפשר סלומינסקי לוועדה לשמוע על מסכת היסורים שעברה בת שבע בבית הדין הרבני.

גבאי שהיתה בעבר 8 שנים מסורבת גט, רצתה לחשוף את סיפורה האישי בפני הוועדה. לדברי גבאי "אני הייתי מסורבת גט 8 שנים ובית הדין, אחרי 8 שנים, עדיין לא נתן לי פסיקה לחיוב לגט וגם לא נתן לי את כל הסנקציות האפשריות, למרות שעברו כבר 8 שנים, מיותר לציין כיצד חשה אישה תקופה כל כך ארוכה של חוסר ודאות, כאמא ל-4 ילדים וצעירה בגיל 40 זה עצר לי את החיים, זאת תקופה שלא אשכח כל חיי, סוג של טראומה, זה משליך הלאה... בעקבות זאת אני מאוד חוששת מבן זוג, זה מרתיח, נותן תחושה של לא להנשא נישואין דתיים." את גבאי ונשים רבות אחרות שמצבן זהה או דומה מייצג, כאמור, ארגון "מבוי סתום" המסייע לנשים מסורבות גט.

עו"ד בתיה כהנא-דרור, עורכת דין דתייה העומדת בראש הארגון, אומרת כי נוסח החוק שנדון בוועדה מקבע אפלית נשים שאף תקבל מעמד של חוק. "סלומינסקי משתיק נשים, נשים כמו גבאי שלא רק נתקלות בקשיים אדירים מול בתי הדין הרבניים, אלא אף לא ניתנת להן זכות הדיבור בבית המחוקקים, וזה רק מראה כמה חשוב שלא נאפשר לחוקים כאלה לעבור בנוסח שכזה. במסגרת הנוסח הנוכחי הדין הדתי יקבל עליונות חוקתית ולא רק שהשיוויון בין המינים ייפגע, אלא מקרים פוגעניים של נשים מסורבות גט צפויים רק לגבור. יש מקום אחד שהמשפט העברי חל בו באופן טהור. וזה בית הדין הרבני . אלפי הנשים שנפגעו שם וחייהם ירדו לטמיון. הם שיעידו שהמשפט העברי לא יכול להיות מקור משפטי משלים לדין האזרחי. האפשרות לשאוב מעקרונות הצדק והחירות  של ממסורת ישראל כבר קיימת בחוק הקיים. מדובר בחוק פוליטי." סיכמה עו"ד כהנא-דרור.