רוב הישראלים מודעים לחשיבות ההגנה על העור מפני נזקי השמש בקיץ, אך גם בחורף השמש מסוכנת ויש להגן על העור מפני הקרינה הגורמת לנזקים לעור. בעונה הקרה המאופיינת בשינויי מזג אוויר קיצוניים, עור הפנים חשוף למפגעי קור ויובש, לכן אנו עלולים לסבול מפצעונים, אדמומיות, סדקים בעור ולפעמים גם מתחושות גרד ועקצוץ.

 

הגנה על עור הפנים

עור הפנים נחשב לפגיע במיוחד כתוצאה משינויים במזג האוויר, הקור והרוח בעונת החורף משפיעים על עור הגוף והפנים. הם גורמים ליובש ולגירויים שונים, כאשר הקור גורם לאיבוד נוזלים משכבת השומן בעור, לכן חשוב להקפיד על שגרת טיפולי טיפוח לעור הפנים.

מומלץ לטפח את עור הפנים בבוקר ובערב בעזרת קרם לחות מזין, לאחר שטיפה יסודית של העור במים פושרים. רצוי לבחור קרם הזנה המכיל ויטמין E, ויטמין זה ידוע כנוגד חמצון רב עוצמה ויש לו תפקיד חשוב בהגנה על העור מפני זיהום אוויר, הוא גם מאט תהליכי הזדקנות וחיוני לניצול מיטבי של החמצן ברקמות הגוף.

בשגרת הטיפוח לצמצום נזקי החורף כדאי לנקות את הפנים עם סבון איכותי מועשר בלחות, מומלץ להשתמש בסבון אנטי בקטריאלי נגד גירויים בדרגת חומציות בין 5.5 ל-6.5, כדי להימנע מייבוש העור. יש לבחור תכשירי ניקוי לעור הפנים המתאימים לסוג העור (שמן, יבש, מאוזן, מעורב וכד') ולמצבו.

להשלמת שגרת הטיפוח של עור הפנים מומלץ לשלב טיפול שבועי במסכות פנים באיכות גבוהה המכילות חומרי לחות והזנה הנחוצים לעור. חשוב להדגיש כי גם בחורף יש להקפיד למרוח מסנני קרינה, בכל יציאה מהבית.

הגנה על עור הידיים

כפות הידיים חשופות לנזקי מזג האוויר, בחורף רבים סובלים מעור יבש כתוצאה מהקור והיובש. ניתן לראות נזקים בעור של כפות הידיים כתוצאה ממגע במשטחים קרים, חשיפה לשמש חורפית ישירה, רוח קרה, יובש באוויר, טמפרטורה נמוכה ועוד.

נזק מצטבר לעור הידיים עלול לגרום לתופעות כמו עור יבש ומחוספס, סדקים, תחושת עקצוץ ובמקרים קיצוניים לדימומים. לכן מומלץ לכל אחד ואחת למרוח קרם ידיים המתאים לסוג העור לאחר היציאה מהמקלחת, לפני היציאה מהבית בבוקר ובכל פעם שמרגישים עור יבש. כמו כן, כדאי להשתמש בכפפות כדי להפחית את נזקי החורף לכפות הידיים.

הגנה על השפתיים

בחורף אנו עלולים לסבול משפתיים יבשות וסדוקות, המראה אינו מחמיא ובמידה ומקלפים את העור היבש או נושכים אותו עלולים לסבול מדימומים באזור. עור השפתיים מאבד לחות בעונה הקרה בגלל התנאים הקיצוניים והחשיפה לרוח וליובש, חשוב למרוח שפתון לחות או משחה ייעודית לשפתיים עם שכבת הגנה שומנית. אגב, הנזק לשפתיים נגרם גם בגלל חימום במזגנים הפולטים אוויר חם ויבש.

לסיכום, עור הפנים סובל גם בחורף ויש להגן עליו בעזרת מסנני קרינה איכותיים, שגרת טיפוח נכונה ובאמצעות קרמים להזנת העור. כך אפשר להימנע מפצעי קור ומנזקי יובש, רוח וקרינה, ולשמור על עור רענן, זוהר ובריא.