איכות החיים שלנו תלויה בגורמים שונים ומגוונים, אבל אין ספק שהתחושה האישית שלנו מושפעת יותר מכל. תחושת הביטחון, הרוגע והשלווה, זו תחושה שאנחנו מעדיפים לשמר. מצד שני רובנו גם הסקנו די מזמן שזו לא תחושה שמגיעה כדי להישאר. אנחנו נוטים יותר להאמין שהיא זמנית, ובכל רגע נתון נשמע מילה אחת שתעורר בנו רגשות שליליים, תגרום לנו לכעוס, תעליב אותנו ובעיקר תוביל לתסכול ומרמור.. האם אנחנו חייבים לחוות את זה באמת? ואיך אפשר בעצם לשפר את איכות החיים שלנו ולהשיג שליטה בכעס?

כלים

שליטה בכעס בלי לעבוד קשה

אם המטרה שלנו בהשגת שליטה בכעס היא להשיג שיפור משמעותי באיכות החיים שלנו, אנחנו לא יכולים לחכות זמן ממושך עד שזה יקרה. כדי להשיג את המטרה אנחנו צריכים לפעול, ויפה שעה אחת קודם. אלא שאנחנו חוששים לעשות זאת כי נדמה לנו שמדובר בתהליך ארוך, כזה שיימשך כמה שנים במקרה הטוב וידרוש מאיתנו ביקור שבועי אצל הפסיכולוג, רביצה על הספה, כמה חבילות של טישו, המון דמעות וסיפורי ילדות שלא בהכרח יובילו לשום תוצאה חיובית. מי שחושש מהתרחיש הזה ישמח לדעת שניתן להשיג שליטה בכעסים גם בדרך פשוטה ומהירה הרבה יותר. במקום שנים של עבודה אפשר להסתפק בכמה מפגשים בלבד. במקום לנבור בעבר אפשר לשנות את ההגדרות הקיימות בהווה. במקום להמשיך להתעצבן ולכעוס על עצמנו לאחר מכן, אפשר להשיג שליטה בכעס בתהליך מדויק ויעיל מאוד. התהליך הזה כולל פעולה אחת שאנחנו מכירים היטב: ריסטארט.

הקשר בין מערכת הפעלה לבין שליטה בכעס

נסו לחשוב מה תעשו אם מחר בבוקר המחשב האישי שלכם יפסיק לעבוד, או יעבוד – אבל לא בצורה יעילה במיוחד. אם המסקנה שלכם היא שהמחשב מפריע לכם לעבוד בקצב הנכון או שהוא לא עושה בדיוק את מה שאתם מצפים ממנו, ככל הנראה תזדקקו לאיש מקצוע שיגדיר מחדש את הגדרות המערכת. באופן דומה אנחנו פועלים גם כשאנחנו מנסים להשיג שליטה בכעס. אנחנו מזהים את ההגדרות הקיימות ומשנים אותן מהיסוד. כך, בפעם הבאה שהבוס יעביר עלינו ביקורת נדע לקבל אותה בצורה אחרת, בלי לכעוס או להרגיש פגיעה כלשהי בביטחון. בוויכוח הבא עם בן או בת הזוג לא ניעלב מכל מילה שנזרקת לאוויר, וכל סיטואציה אחרת שמעוררת בנו תסכול או ייאוש תיראה לפתע הרבה פחות דרמטית. שליטה בכעס נראית לפתע כמו צעד פשוט הרבה יותר.