ראש השנה בפתח ומי ששומר על המשקל כבר נכנס ללחץ * ד"ר שרה קפלן, דיאטנית "מאוחדת", מצביעה על כך שהבעיה העיקרית בחגים עם ארוחות החג הדשנות היא אופן האכילה ולא המאכלים עצמם * טיפים מצוינים לכל מי שרוצה להיראות טוב גם אחרי החגים וכמובן מתכון לראש השנה.. שנהיה לראש ולא לזנב

רק סיימנו את החופש הגדול עם שפע הבילויים המשמינים וכבר החגים בפתח. מי שדואג לגזרה שלו יודע ששולחנות עמוסים כל טוב עלולים להעמיד את הדיאטה בסכנה ולשם כך נרתמה ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית מ"מאוחדת" להעניק את עצותיה.
"תקופה זו מצטיירת כתקופה משמינה כי מארחים, מתארחים, נוהגים לאכול מזונות מסוימים, מטיילים ויוצאים משגרת החיים הרגילה. האם יש הצדקה לחשוש מהשמנה בחגים? התשובה הכללית - לא! מדוע? כי לחגים אלו משמעיות רבות ואחרות שאולי חלקינו שכח מהן, והן לאו דווקא קשורות באכילה מופרזת".

הסעודה הראשונה הפותחת את השנה החדשה כוללת את המאכלים המסמלים את התקוות והמשאלות שלנו. נוהגים לדוגמה לאכול מזונות מתוקים על מנת שהשנה הבאה תהיה מתוקה, כמו תפוח בדבש, או חלה בדבש. ישנם פירות מסוימים הנאכלים במיוחד בראש השנה כמו: תמרים המסמלים ברכה ומתיקות, רימונים המסמלים פריון וריבוי מצוות כריבוי הגרגירים שיש בפרי זה. בעדות המזרח נהוג לאכול לוביה שהוא צמח גינה ממשפחת הקטניות, שכמו הרימון מסמל פריון. בנוסף נהוג לאכול דגים המסמלים פריון וברכה "שנפרה כמו הדגים". מאידך, לא נוהגים לאכול מאכלים חמוצים כדי שהשנה לא תהיה חמוצה.

מה עושים כאשר מארחים או מתארחים?
"החשוב ביותר הוא לזכור שיש מגבלות וגבולות לאכילה, ומצד שני אין צורך "לסבול". לכן, כאשר אתם מגיעים לארוחה ליל החג, אמצו לכם מספר כללים פשוטים כמו: אם לשולחן מוגשים פריטי מזון דומים, כמו שניים שלושה מיני בשרים או ארבעה מיני סלטים, או שתי פשטידות או שלוש עוגות, עצרו רגע וחשבו- איזה מהבשרים אני הכי אוהב/ת? מה הכי הייתי רוצה לאכול? ובחרו רק סוג אחד. הכי מגרה, הכי יפה, הכי הכי.... תיהנו ממנו ועל השאר ותרו. "

אז חייבים לעשות ויתורים..
" הטעם הוא רגעי, העלייה במשקל לא! ואם אתם מתפתים לטעום עוד ועוד מכל מזון המונח על השולחן, זה הזמן לעשות אתנחתא ופשוט לזוז מהמקום. צאו למרפסת, הציעו עזרה לעקרת הבית, שתו מים, זכרו שאין זה יפה לשוחח עם פה מלא ,ואולי זה הזמן להניח את הסכום ולהשתתף בשיחה. פסק זמן קצר מאפשר לרוב לשלוט על האכילה כמו גם לאפשר לגוף להגיע לתחושת שובע וליהנות מאוכל. אמצו לכם כלל נוסף דוגמת להסתפק בארבעה פריטי מזון בלבד. אזי תוכלו לבחור מה שאתם רוצים והמגבלה תהיה ארבעה פריטים בלבד ,כן כן כולל הקינוח. "

ומה עם התפוח בדבש?
"אפשר לאוכלו ואף ליהנות- לא יקרה כלום גם לאילו שנמצאים בדיאטה להרזיה- כל זאת כמובן באם יאכלו רק תפוח אחד, טבול בדבש ולא דבש טבול בתפוח."

ואם זללנו בארוחת החג, מה נאכל למחרת?
"יום החג עצמו הוא יום חדש וכל הכללים חוזרים על עצמם. הטעות הגדולה היא לחשוב שאם אתמול זללנו אז היום "נצום"- לא נכון חד משמעית. יום החג הוא יום חדש , חיזרו לשגרה ולאכילה הרגילה. ארוחת החג לרוב אינה שונה מארוחת ליל החג. הבעיה היא לא במאכלים , אלא בהתנהגות האכילה".

מתכון לראש השנה/ דג בורי ברוטב לימון
מאת: חנה שאולוב
המצרכים הדרושים:
2 דגי בורי גדולים, ראש שום,
כוס מיץ לימון טרי, פפריקה, מלח,
1/3 כוס שמן.
אופן ההכנה:
לפרוס כל דג בורי ל- 4-5 פרוסות.
לקלף את השום ולחתוך לקוביות או פרוסות.
לשים במחבת את השמן והשום ולחמם מעט.
להשכיב את פרוסות הדגים אחד ליד השניה.
לפזר פפריקה ומלח.
לצקת מעל את הלימון.

בתאבון.

כלים
ניתן לשמור על המשקל גם בחג
ניתן לשמור על המשקל גם בחג