כאבים באזור הלסת יכולים לבוא לידי ביטוי בעת אכילה או דיבור ולהוביל לכאבי ראש וצוואר, לרעשים באוזניים, לשחיקה של השיניים ועוד. לכאב יכולות להתלוות מגבלות בפתיחת הפה, באכילה ובתנועת הראש והצוואר. כדי לטפל בכאב יש לפעול במספר שלבים.

טיפול בבעיות לסת
טיפול בבעיות לסת

 

שלב ראשון – אתרו את מקור הבעיה

כאבים בלסת שמאל יכולים להיות תוצאה של שחיקת שיניים בלילה (ברוקסיזם), בעיה מבנית באזור הלסת, גמישות יתר, ניוון שרירים או יציבה פגומה של עמוד השדרה. הכאבים יכולים להימשך זמן רב או להיות תוצאה של אירוע חד פעמי, ולכן חשוב מאד לבצע אבחון לפני תחילת הטיפול. בהתאם לאבחון ניתן יהיה לבחור את שיטת הטיפול ולהעריך כמה זמן ייקח לטפל בכאב עד שיחלוף.

שלב שני – הכירו את שיטות הטיפול העומדות לפניכם

ישנן דרכים שונות לטפל בכאבי לסת, כאשר ההחלטה כיצד לפעול צריכה להתקבל לאחר אבחון יסודי. מטפל שמכיר יותר מדרך אחת לבצע את הטיפול יכול לבחור בכל פגיעה והופעת כאב את הדרך הטובה ביותר לטיפול, כאשר ייתכן שיחליט לשלב בין כמה דרכי טיפול, וביניהן:

  • עיסוי – עיסוי בשרירי הלסת יכול להוביל לשחרור האזור, ובעקבות כך להקלה משמעותית של הכאב. כאשר המקור של הבעיה הוא שרירים שנתפסו, ייתכן כי העיסוי לבדו יספיק בתור טיפול. עם זאת, לרוב יידרשו כמה טיפולים עד לשחרור סופי ולהיעלמות הכאב לחלוטין.
  • דיקור – דיקור יכול לסייע בפתרון בעיות מגוונות, גם בעיות הקשורות במבנה כמו במקרה של כאבי לסת. הדיקור מתבצע בעזרת מחטים דקיקות. ההחדרה שלהן לרוב כמעט אינה מורגשת והמטופל מתבקש להישאר איתן לזמן מה בהתאם להחלטת המטפל. גם כאן, כדי להעלים את הכאב לחלוטין יידרשו בדרך כלל מספר טיפולים.
  • פיזיותרפיה – טיפול בכאבים בלסת באמצעות פיזיותרפיה יתאים במקרים רבים ויתבצע לאורך מספר טיפולים. בתחילה תורגש הקלה בכאב, ועם הטיפולים הוא ייעלם. היתרון של הפיזיותרפיה הוא היכולת לטפל בבעיה מן היסוד ולמנוע את חזרתה. עם התקדמות הטיפולים יקבל המטופל הדרכה כיצד לפעול ומה לשנות כדי שהכאב לא יחזור.

שלב שלישי – בחרו באיש מקצוע מומחה בתחום

הדרך הטובה ביותר לטפל בכאבי לסת היא לבחור מטפל בעל ניסיון רב שיכול להעמיד לרשותכם את השיטה שתסייע לכם במהירות וביעילות. מטפל זה חייב לבצע אבחון מקדים, ואחריו יוכל להמליץ על הטיפול המתאים ולהעריך מה יהיה משכו.

בחיפוש מומחה בתחום יש לבחון את הניסיון שלו, לקרוא על השיטה שבה הוא משתמש ולהקדיש תשומת לב לשיחה הראשונית שבה תוכלו לקבל פרטים שחשובים לכם.

טיפים ואזהרות

כאבים בלסת שמאל יכולים להיות חזקים ולהחמיר עם הזמן. לכן, יש להימנע מהזנחה של הנושא ומומלץ לטפל בכאב ברגע שהוא מופיע. כמו כן, יש להיזהר משיטות בלתי מוכרות וממטפלים שאין להם הכשרה של ממש (אפשר להיווכח בהכשרה של המטפל על פי התעודה שלו).

קישורים מתאימים

כירורגיית פה ולסת בויקיפדיה