ראשי ארגוני הסביבה צלול וגרינפיס שיגרו הצהריים מכתב דחוף לשר להגנת הסביבה זאב אלקין בדרישה להחיל את חוק הפיקדון גם על מכלי המשקה הגדולים – בנפח של 1.5 ליטר.  בהתאם לחוק הפיקדון בתחילת שנת 2017 היה אמור השר אלקין להכריע בנוגע למחזור המכלים הגדולים.

כלים
צילום: גרינפיס
צילום: גרינפיס

מתוך המכתב: "אנו, ראשי ארגוני הסביבה הח"מ, מבקשים מכבוד השר, להחיל את חוק הפיקדון גם על מכלי המשקה הגדולים - בנפח של 1.5 ליטר, במטרה למנוע את המשך זיהום הסביבה בפסולת פלסטיק, לצמצם את שעורי ההטמנה הגבוהים ולהגביר את המיחזור. יעדים שהם מעניינו של המשרד להגנת הסביבה.

"כידוע, בוודאי, לכבוד השר, מאז שחוקק חוק הפיקדון ב-1999 מכלי המשקה הקטנים נעלמו כמעט לחלוטין מהנוף, וזאת מאחר והם מושבים על-ידי הציבור ועל-ידי האספנים בתמורה לפיקדון, ונשלחים למחזור. זאת בניגוד למכלים הגדולים, שלמרות ההבטחה של תאגיד אל"ה לאיסופם הוולונטרי, הם ממשיכים להתגלגל בשטחים הפתוחים ובחופים, גורמים לנזקים סביבתיים קשים, מגבירים את ההוצאה הציבורית הכרוכה באיסופם ומגבירים את שיעור ההטמנה. אין ספק, שאי-הכללת המכלים הגדולים בחוק הפיקדון, היא טעות קשה שזו ההזדמנות לתקנה.

"(...) אין מנוס מההבנה כי מהרחבת חוק פיקדון מרווחים כולם: ירידה במחיר המוצר לצרכנים הממחזרים (מחקרים מוכיחים כי היצרניות סופגות חלק משמעותי ממחיר הפיקדון), ניקיון השטחים הפתוחים וחופי הרחצה, חסכון בעלות ניקיון הסביבה לרשויות מקומיות, צמצום בשטחי הטמנה וטונות של פסולת ופרנסה לאספנים.

אנו קוראים לכבוד השר לקבל את ההחלטה הנכונה לצרכן, לסביבה ולמשק ולהחיל על המכלים הגדולים את חוק הפיקדון. רק בכך ניתן יהיה למנוע את המשך זיהום הסביבה והים ואת המשך ההטמנה הבזבזנית של המכלים".

צילום: דליה טל / עמותת צלול