הושק מותג התיירות הבדואית החדש - "קסם המדבר הינו מוצר תיירותי מעולה, זוהי אטרקציה ענקית וייחודית עבור התיירים הישראלים ומחו"ל", כך אמר שי דותן ממשרד החקלאות באירוע יוקרתי במסורת האירוח הבדואית שהתקיים אתמול בתיאטרון הפרינג' ובו הושק המותג החדש של התיירות הבדואית.

צילום: סאלי פטל
צילום: סאלי פטל

 

אתמול בערב הושק מותג התיירות הבדואית החדש – "קסם המדבר – החוויה הבדואית בנגב" באירוע רב משתתפים שהתקיים בתיאטרון הפרינג' בבאר שבע. האירוע כלל, כמיטב המסורת הבדואית, אוהל אירוח רחב, כיבוד, דוכנים של אמנים ויזמים בדואים. בכניסה לתיאטרון הוצגה תערוכת קרמיקה של האמנית הבדואית זינאב אל-גרבייה. לאחר הברכות החמות והיכרות אינטימית עם התיירנים הבדואים, נהנו המשתתפים מההצגה "שבת אל-חיר", קומדיה יהודית-בדואית, שמספרת את סיפור החיים בדו-קיום בנגב.

באירוע נכחו, בין היתר, טלאל אל קרינאווי, ראש עיריית רהט, משה מור יוסף, המנכ"ל הנכנס של הרשות לפיתוח הנגב, יאיר מעין, מנכ"ל הרשות לפיתוח והסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, שי דותן, מנהל תחום בכיר לקידום התיירות במשרד החקלאות, איברהים חביב, מנהל תחום פיתוח כלכלי במשרד לשוויון חברתי, וירונה בן שלום-ריצ'רדסון, האמונה על קידום התיירות הבדואית וכמובן – תיירנים בדואיים. שירן עדי קלר, מנהלת תחום התיירות ברשות לפיתוח הנגב סיפרה במעמד האירוע כי לאחר מבצע "צוק איתן" משרד החקלאות הרים את הכפפה לקידום התיירות הבדואית ויישום החלטת ממשלה בנושא. קלר הציגה את הפעילות של התיירות הבדואית במהלך השנה האחרונה, לרבות פסטיבלים ופרויקטים ייחודיים שקידמו השותפים לפרויקט, ביניהם שוק תיירותי בוטיקי – "שוקראן", שנחשף לציבור הרחב באירועי "דרום אדום".

במעמד האירוע נאם מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב הנכנס, משה מור יוסף: "בעשור האחרון הנגב נמצא בתהליכי פיתוח משמעותיים המשפיעים על אופיו של המרחב ועל מדינת ישראל בכלל. תהליכים מסוג זה אינם יכולים לפסוח על החברה הבדואית, ולכן עלינו לשאול את עצמנו כל העת – היכן החברה הבדואית בקידום מרחב הנגב. אנחנו מאמינים כי פיתוח המוצר התיירותי בחברה הבדואית יסייע להסרת חסמים תדמיתיים ויעודד את הכלכלה המקומית וינגיש את התרבות והאותנטיות של החברה הבדואית".

קלר הוסיפה כי חשוב לציין שלא ניתן היה לקדם את התיירות הבדואית ללא שיתוף הפעולה המדהים של ראשי הרשויות בחברה הבדואית. טלאל אל קרנאווי, ראש עיריית רהט, שגם השתתף באירוע ובשטחו מתקיימים אירועי תיירות גדולים אמר: אמר "אני רואה את דו-הקיום כאן וחושב שזה שווה המון ואומר הכל. הנגב יכול להתפתח רק בדו קיום. אך הדו-קיום הזה מצריך שוויון בין יהודים לבדואים, לרבות ההשקעות בישובים, וגם בין הגברים לנשים בתוך החברה הבדואית. כשאני רואה אישה בדואית יזמית בתיירות אני מוצא בזה תקווה. מותג קסם המדבר הוא חשוב וצריך לבחון איך מחזקים את התיירות הבדואית שהיא חלק בלתי נפרד מהכלכלה והתעסוקה בחברה הבדואית. שוק בדואי ססגוני-תיירותי הוא נפלא ואנחנו נוביל את השוק הבדואי ברהט. אנו נקים מרכז מורשת בדואי, שיכול כמובן להשתלב עם קסם המדבר. ואני מקווה להקים ברהט את התיאטרון הכי גדול בחברה הבדואית".

שי דותן, מנהל תחום בכיר לקידום התיירות במשרד החקלאות הזכיר כי " בשנה האחרונה הצלחנו להעלות את התיירות הבדואית על המפה עם אירועים כמו לילות רמדאן, קסם המדבר, השתתפות בתערוכת התיירות IMTM ושיתוף הפעולה עם עמותת שקמה בשור ובני שמעון – כאשר 15 אלף איש הגיעו לאירועי התיירות הבדואית בפסטיבל "דרום אדום". מוצר התיירות הבדואית הוא גם מסיר מחיצות וסטיגמות וגם ענף כלכלי מתפתח ולכן חשיבותו כפולה. קסם המדבר הינו מוצר תיירותי מעולה, זוהי אטרקציה ענקית וייחודית עבור התיירים הישראלים ומחו"ל. ומי שהכי חשוב פה – הם התיירנים בשטח, אנחנו רק קצת דוחפים – והם עושים את המלאכה ומסקרנים את המבקרים שמגיעים לאירועים ולפעילויות. אנו נמשיך לקדם את התיירות הבדואית לצד השותפים שלנו לדרך".

איברהים חביב, מנהל תחום פיתוח כלכלי, שמקדם את תחום התיירות הבדואית מטעם המשרד לשוויון חברתי סיכם את הברכות ואמר "למדנו שאם מתקדמים אפשר להגיע רחוק. תודה לירונה שמנווטת את הספינה הזו בדרך מופלאה. תודה לכל הצוותים שמלווים אותנו לאורך הדרך ומהווים שחקני נשמה בפרויקט. אפשר לראות את מינוף הפוטנציאל התיירותי האדיר הזה באירועי קסם המדבר ולילות רמדאן שהביאו אלפי מבקרים לנגב".