מחקר חדש ברמב"ם: 58% מהסובלים מכאב כרוני מתמודדים עם פגיעה בתפקוד המיני. כאבים כרוניים יכולים להשפיע על אספקטים שונים ומגוונים בחיינו. לפי מחקר חדש שנערך ברמב"ם, השלכות הבעיה יכולות להגיע גם לחדר המיטות ולהשפיע באופן משמעותי על חיי המין של אלו הסובלים מכאבים כדוגמת כאבי גב תחתון, מיגרנות וכאבי שלד.

כלים
פרופ' מ.ק אילן גרינולד בכנס ברמב"ם. צילום: פיוטר פליטר
פרופ' מ.ק אילן גרינולד בכנס ברמב"ם. צילום: פיוטר פליטר
נתוני המחקר מצביעים כי 61% מהגברים  ו- 39% מהנשים דיווח כי הכאב משפי על תפקודם המיני. נתון מדאיג לא פחות הוא גילם הצעיר של הסובלים מהבעיה - רק 44 שנים.

המחקר הוצג לאחרונה ביום עיון שהתקיים ברמב"ם ועסק  בנושא ״כאב בתפקוד מיני״. יום העיון, שמשך מאות אנשי מקצוע מתחום הכאב והמיניות לאולם הכנסים ברמב"ם, אורגן על ידי המכון לרפואת כאב ומחלקת אורולוגיה ברמב"ם. מומחי ביה"ח ומומחים נוספים הרצו בפני באי הכנס בנושאים הקשורים לכאב, מיניות והשילוב שביניהם, דנו בבעיות ובסוגיות השונות, הציגו נתונים ומחקרים והעלו את מודעות המשתתפים לנושא המצריך תשומת לב טיפולית ייחודית.

למרות שכיחותן של שתי התופעות: כאבים כרוניים כדוגמת מיגרנות, כאבי גב ושלד ובעיות בתפקוד המיני, לא קיים מידע מחקרי רב הבוחן את ההשפעה של כאבים שונים על התפקוד המיני. אחת הסיבות העיקריות לכך היא ככול הנראה העובדה שמטופלים הפונים אל הרופא לקבלת טיפול לכאב, נמנעים מלשוחח עמו על הבעיה בתפקוד המיני, וזאת מתוך בושה. עד כה, המגבלות הקליניות שייחסו לפגיעה בתפקוד המיני הן מחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם ודיכאון.

סובלים מכאב, נהנים פחותהמחקר בחן 709 איש,  404 מהם דיווחו על כאב שפוגע בתפקוד המיני (58%), מתוכם, 61% גברים

ו- 39% נשים. המחקר הראה כי אף מאפיין אחר כדוגמת גיל, שנות נישואין, רמת השכלה וכדומה, לא השפיע על התפקוד המיני. המאפיין היחיד שנמצא משפיע במחקר הוא רמת הכאב – ככול שהכאב שממנו סבלו היה גבוה יותר, כך דיווחו יותר על פגיעה בתפקוד המיני. בקבוצה אשר דיווחה על פגיעה בתפקוד המיני, הכאב היה חמור יותר וכמות צריכת תרופות נגד כאב ותרופות הרגעה הייתה גבוהה יותר, שהן לעצמן גורם משפיע על התפקוד המיני.

לדבריו של פרופ׳ משנה קליני אילן גרינולד, מנהל היחידה לנוירו- אורולוגיה ברמב״ם שהוביל את המחקר, אחד הממצאים הבולטים ביותר היה הגיל הממוצע של אלה שסובלים מפגיעה בתפקוד מיני בגלל כאבים כרוניים: ״מצאנו כי הגיל הממוצע של אלה שדיווח שהכאב משפיע על התפקוד המיני עמד על 44 שנים בלבד. מדובר בגיל צעיר במיוחד, אשר בו בעיה בתפקוד המיני היא משמעותית במיוחד. שכיחות בעיה בתפקוד המיני בגילאים אלו אצל אנשים שאינם סובלים מכאבים, נמוכה כמחצית. זהו פער משמעותי, שמצביע על דרמטיות ההשפעה של הכאב על היחסים המיניים. כאב כשלעצמו הוא בעל השפעה גדולה על התפקוד המיני, יותר מאשר כל גורם מוכר אחר״.הפקטור העיקרי המשמעותי ביותר הוא כאמור עצמת הכאב.

המחקר מראה שדווקא התפקוד בתחום האורגזמה והשפיכה אצל הגבר נפגע מאד ביחס לשאר קטגוריות ההפרעה בתפקוד המיני, ואצל שני המינים נפגע בצורה משמעותית החשק המיני. הנשים  גם דיווחו על רמת כאב גבוהה יותר מזו של הגברים שפגע אצלן יותר בתפקוד המיני . למחקר הייתה רמת היענות גבוהה מאוד אצל אלו שסבלו מכאב ומהפרעה בתפקוד המיני דבר שמלמד על המצוקה שחשים המשתתפים בהקשר זה. ״הממצאים העולים מתוך המחקר מעלים את הצורך לקחת בחשבון מצבים של כאב כרוני כגורמים המשליכים ישירות לרעה על התפקוד המיני", מוסיף פרופ׳ קליני גרינולד, "על גורמי המקצוע להתייחס לכך כאשר הם מטפלים באנשים הסובלים מכאב כרוני״.

עדכונים אחרונים

ינו 29, 2024

מקצועות מבוקשים ומתגמלים לשנת 2024

גם על רקע המלחמה, שוק העבודה ממשיך להתפתח ויוצר הזדמנויות חדשות במגזרים שונים. בתקופת…
נוב 30, 2023

שליטה באמנות האנימציה: המשמעות של קורסי אפטר אפקטס במכללות לאנימציה

בתחום כמו אנימציה, חשוב להישאר מעודכנים תמיד. ככל שהתעשייה מתפתחת, כך גם הכלים והטכניקות…
אוק 24, 2023

התפקיד המכריע של ההכנה בתהליך החטיבה: הדרכת תלמידי כיתות ו' מחוננים

להכנה לחלוקה יש תפקיד מכריע בהדרכת תלמידי כיתות ו' המחוננים. תהליך זה חיוני כדי להבטיח…
אוג 03, 2023

מה חשוב ללמוד כשיוצאים לעבודה בהייטק

בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חיוני להישאר בקדמת העקומה ולהצטייד בכישורים ובידע…
מרס 01, 2023

כל מה שחשוב לדעת על לימודי ניהול

תוכנית הלימודים בתואר ראשון בלימודי ניהול עוסקת בתיאוריות ובפרקטיקות של הניהול העסקי.…
ינו 16, 2023

סטודנטים? כך תקלו על עצמכם בתואר

לימודי תואר ראשון הם חוויה מרתקת ומעצימה, אבל גם תובענית מאוד.