כנס "המהנדסים הצעירים" הוא כנס שנתי של תלמידי יב' מהמגמה ה"מדעית טכנולוגית" בהובלת מכון גורלניק להשבחת ההוראה והלמידה במינהל למחקר ופיתוח ולהכשרה של אורט ישראל, בו הם מציגים את הפרויקטים אותם יזמו ופיתחו במהלך שנות לימודיהם. לפני כעשור יזמה רשת אורט ישראל בשיתוף משרד החינוך את הקמת המגמה המדעית טכנולוגית וזאת מתוך מטרה לקדם ולחזק את לימודי המדע והטכנולוגיה בישראל, לעודד תלמידים להמשיך לימודיהם האקדמיים בתחומי מדע והנדסה ולהפוך למהנדסי העתיד של ישראל.
תלמידי המגמה המדעית טכנולוגית הינם תלמידים בעלי יכולת לימודית גבוהה ומוטיבציה ללמידה. בנוסף ללימודי החובה לומדים התלמידים חמישה מקצועות ברמה מוגברת : מתמטיקה, אנגלית, פיסיקה (מרביתם) או ביולוגיה/כימיה, מדעי ההנדסה (מקצוע לימודים ייחודי למגמה) וכן מבצעים פרויקט בצוות של כ-3 תלמידים. העבודה בצוות מתאפיינת בחלוקת עבודה ובפיתוח כישורי למידה עצמית. התלמידים אינם חייבים להתמצא לעומק בכל התחומים. כל תלמיד ותלמידה תורמים את תרומתם לעבודת הצוות בעיקר בתחום שמעניין אותם ובו הם מתמצאים. עם זאת על כל תלמיד להכיר את תחומי הדעת האחרים בכל הקשור למיזם. דרך זו מאפיינת את עולם העבודה והיא מאפשרת לתלמידים להתנסות בעבודת צוות ובלמידה עצמית. את צוותי התלמידים מלווים מורים-מנחים המסייעים לתלמידים לבנות את עבודת הצוות ולארגנה, מכוונים אותם למקורות מידע ויוצרים בעבורם קשרים עם מומחים או מורים אחרים, שותפים ללמידה ולהערכת התלמידים.
השנה התקיים הכנס הנקרא ע"ש פרופ' קני פרייס – מיוזמי ומקימי המגמה המדעית הנדסית, בקריית הטכניון בחיפה. השתתפו בו כ- 230 תלמידי יב' במגמה המדעית טכנולוגית וכ-200 תלמידי ט' מצטיינים בעלי פוטנציאל ועניין ללמוד במגמה המדעית טכנולוגית. השתתפו בו 21 בתי ספר מכל רחבי הארץ וכמעט מכל המגזרים (יהודי, ערבי, דרוזי, ממלכתי כללי וממלכתי דתי), מתוכם 17 הציגו כ-64 פרויקטים מובילים.
הכנס נפתח במספר מושבים מקבילים בהם ניתנו הרצאות על ידי התלמידים, והמשיך בתערוכה בה הוצגו העבודות והפרויקטים. כל צוות הציג את עבודתו בפני צוותים אחרים, והתבצע שלב א' של השיפוט על ידי יושב ראש המושב. בשלב השני הוצגו הפרויקטים בתערוכה תוך שיפוט של שופטים חיצוניים.
השנה התחרו פרויקטים ייחודיים, מבוססי מחקר והנדסיים שפותחו בליווי מורים, אנשי תעשייה ואקדמיה, כמו גם רופאים מהשורה הראשונה של המדע בישראל. הרעיונות כולם פרי יוזמתם של התלמידים הנובעים מתוך צורך חברתי, חשיבת צרכים, שיפור טכנולוגיה קיימת ו\או המצאה שלא קיימת.
במקביל להצגת הפרויקטים השתתפו תלמידי כיתות ט' בפעילות חווייתית בחורשת קיסלא, במהלכה אותגרו במשימות המצריכות חשיבה קבוצתית שיתופית. מטרת הפעילות הייתה גיבוש תלמידי ט' לקבוצות עבודה משותפת, כאחת מהמיומנויות להן ידרשו בלימודיהם בשנים הבאות.
הכנס הסתיים בטקס חגיגי בו הוענקו פרסים לפרויקטים ולתלמידים מצטיינים, אותו הנחו דורון דרוקר, מנהל הוראת המגמה המדעת הנדסית ברשת אורט וורד קורלנדר, מנהלת הוראת תקשורת וקולנוע ברשת אורט. הזוכים בפרסים נבחרו ע"י חבר שופטים המורכב מבעלי תפקידים בתעשייה הביטחונית, בתעשיית ההייטק ובאקדמיה. חביבי הקהל נבחרו ע"י תלמידי כיתות ט'. פרסים הוענקו גם לתלמידי ט' שבלטו בפעילות הקבוצתית שהתקיימה במהלך היום.
לכל חברי צוותי שלושת הפרויקטים הזוכים הוענקו מלגות לימודים בתחום ההנדסה במוסדות אקדמיים מוכרים כגון: הטכניון, אונ' בן גוריון בבאר שבע, האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל אביב. למקום הראשון הוענקו מלגות מלאות לשנת הלימודים האקדמית הראשונה, למקום השני מלגות בגובה 75% משכר לימוד השנה הראשונה ולמקום השלישי מלגות בגובה 50% משכר לימוד השנה הראשונה.
הפרויקטים הזוכים:
מקום ראשון: "מערכת חישה מלאכותית" מערכת לשיפור חייהם של משותקי גפיים תחתונות ע"י התרעת חבלות פיזיות ומענה מוטורי לתהליך ירידה במסת שריר. התלמידים: נוי שלו, מתן פאר, עמרי כרמל, מתן לוין, המנחים: ד"ר אמילי פלאח-וקנין, חגי קרקו, צפריר קופר מבית חינוך ניסויי ע"ש רבין תל מונד
מקום שני: "מערכת לניטור שריפות" התלמידים: עופר מגן, אוריה כהן-אליה, איתמר פטרפרוינד, המנחים: אורן למדן, בילהה ליבנה מאורט גרינברג קריית טבעון
מקום שלישי: "רובוט מאביק" התלמידים: חוליאן לוינטון, מיכאל ליאכובצקי, עידו עוזר, גיא נבט-גולן, המנחה: עופר דיין מתיכון מור מטרו ווסט רעננה