תואר ראשון הפך בשנים האחרונות לאמצעי הסינון המרכזי עבור מעסיקים בשוק העבודה. כמו כן, הלימודים באקדמיה הם הזדמנות להעשיר את הידע האישי ולהתפתח מבחינה מקצועית. לא מאמינים? הגיע הזמן שתכירו את הנתונים

תואר ראשון בחינוך
תואר ראשון בחינוך

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת הלימודים תשע"ו למדו 76,810 סטודנטים באוניברסיטאות בישראל לתואר ראשון. אליהם יש להוסיף עוד 89,944 סטודנטים שלמדו במכללות אקדמיות ו-28,866 במכללות לחינוך. לשם השוואה, באותה שנה למדו רק כ-38 אלף סטודנטים באוניברסיטאות לתואר שני ועוד 11,018 בלבד לתואר שלישי.

מהנתונים עולה שצעירים בישראל מבינים את החשיבות והמשמעות של לימודים באקדמיה. המסקנה הזו אפילו מתחזקת כאשר משווים את ישראל למדינות ה-OECD: לפי מסמך שפורסם בשנת 2015 על ידי התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, כ-85% מהאוכלוסייה בגילאי 25-64 סיימו השכלה שניונית גבוהה, לעומת הממוצע במדינות המערביות שעומד על 76%.

המשמעות של תואר ראשון בשוק העבודה

השאלה היא למה התואר הראשון חשוב ומה מוכיח את זה. ראשית, כדאי להקדים ולומר שהתואר הראשון אכן לא רלוונטי בחלק מהמקצועות. מי שמתמחה בעבודות כפיים או בעבודות "צווארון כחול" למשל לא בהכרח יפיק תועלת מהלימודים באקדמיה. זו הסתייגות שיש לקחת בחשבון כאשר בוחרים אפיק קריירה ומשווים בין האפשרויות שעל הפרק.

מנגד, התואר הראשון מהווה תנאי קבלה ואמצעי סינון בין דורשי עבודה. היות וכאמור רוב הסטודנטים בישראל מצוידים בתואר ראשון כאשר הם מגיעים לשוק העבודה, הוא משמש אותם להצגת היכולות והרקע. מועמדים ללא תואר ראשון עלולים למצוא את עצמם בתחתית סדר העדיפויות של המעסיק. כתוצאה מכך, אדם שאין לו תואר ראשון אפילו לא יקבל את ההזדמנות ואולי גם לא יזומן לראיון עבודה.

מבחינת המעסיקים, תעודת תואר ראשון בחינוך או בכל מקצוע אחר היא אינדיקציה לרמת הבגרות המנטאלית, המקצועיות, הידע, הניסיון, המוטיבציה והרצינות של המועמד. גם אם העבודה עצמה לא דורשת את אותו תואר בדיוק, עצם ההצלחה בלימודים באקדמיה היא משהו שהסטודנטים צריכים להתגאות בו. מהבחינה הזו, תואר ראשון הוא כלי פונקציונאלי שקשה להתעלם מהחשיבות שלו.

התפתחות מקצועית מתחילה באקדמיה

הערך המוסף של לימודי תואר ראשון הוא בתחושת הסיפוק של הסטודנטים. במקביל, האקדמיה מאפשרת לצעירים בטווח רחב של גילאים להתפתח מבחינה מקצועית. לימודי תואר ראשון עוזרים לסטודנטים להתמקד ולזהות את הכישורים שלהם. בהקשר הזה אין הבדל בין לימודי תואר ראשון במדעי הרוח, החברה או במדעים מדויקים. לכל תואר ראשון יש את היתרונות שלו ואת האופן שבו הוא מבטא את היכולות של הסטודנטים.

לסיכום, הטענה שקובעת שתואר ראשון אינו חשוב פשוט לא עומדת במבחן המציאות. הגידול במספר הסטודנטים במוסדות האקדמיה מוכיח לא רק את היחס החיובי כלפי התואר הראשון, אלא גם את המשמעות שלו בשוק העבודה הנוכחי והעתידי.