מתן וילנאי הכריז בתערוכה החקלאית בערבה על הקמת קרן שתסייע לחקלאות הישראלית בסין: "החקלאות הישראלית תינצל בשת"פ עם הסינים" כ-15,000 מבקרים הגיעו הבוקר (1.2) לתערוכה החקלאית הגדולה בישראל שנפתחה במו"פ ערבה תחנת יאיר, בחצבה ותסתיים מחר (חמישי ה-2.2).

כלים
 ד"ר אייל בלום ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה, שגריר ישראל בסין אל"מ (במיל') מתן וילנאי ועמי אוליאל מנהל מרחב דרום בקק"ל
ד"ר אייל בלום ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה, שגריר ישראל בסין אל"מ (במיל') מתן וילנאי ועמי אוליאל מנהל מרחב דרום בקק"ל

בכנס המקצועי שנערך כחלק מהתערוכה, הכריז האלוף (במיל') מתן וילנאי שסיים החודש את כהונתו כשגריר ישראל בסין, על הקמת קרן לפיתוח טכנולוגיות ישראליות לסין, במטרה לחזק את החקלאות של ישראל: "אנחנו צריכים לעסוק בייצוא סחורה חקלאית לסין, החקלאות שלנו תינצל על ידי שיתוף הפעולה עם החקלאות בסין, הם מעריצים את היכולות והידע הישראלי חקלאי ובסין אנו נחשבים למעצמה חקלאית, אותם אינו מעניין המצב הפוליטי בישראל ולכן עלינו לייצא תוצרת חקלאית לסין".

עוד הוסיף וילנאי, כי הייצוא של ישראל מוכוון ברובו לארה"ב ואירופה, כאשר מנגד קיימת מעצמה ענקית, סינית, עם פוטנציאל גדול בהרבה לייצוא התוצרת החקלאית הישראלית הנחשבת למשובחת. וילנאי אמר, כי שנפגש עם נשיא סין אמר לו הנשיא כי קיימת אחריות עצומה להאכיל ולכלכל מיליארד וארבע מאות מיליון אזרחים וכי מירב המאמצים נעשים בתחום מטעם הממשלה. וילנאי ציין, כי כמו שבישראל הדאגה העיקרית הינה בתחום הביטחון, הרי שבסין הדאגה העצומה הינה לכלכלת התושבים, קיום בטחון המזון העתידי וכי בכל אזור מונה שר חקלאות. וילנאי הוסיף, כי אין זה פשוט לסחורה זרה להיכנס לשוק הסיני, מאחר וקיימים מחסומים רבים כמו מכס על כניסה לשוק וכן החמרה בתחום בטיחות המזון, אך הדבר אפשרי.

וילנאי ציין, כי לא מזמן עמדו הסינים במשבר קשה מול ניוזילנד, במקרה של אבקת חלב מיובאת שלא עמדה בתקנים הסינים המחמירים. וילנאי ציין, כי קיימות חברות גדולות בדומה ל"נטפים", אשר מתעקשות על ניסיונות חוזרים ונשנים להיכנס לשוק הסיני, מאחר והפוטנציאל העסקי בו עצום. וילנאי ציין, כי בתחום החקלאי חברות ישראליות כמו "מהדרין" מייצאות פרי הדר לשוק הסיני אם כי עדיין בכמות נמוכה וכי הפוטנציאל עצום.

היקף יבוא פירות לסין עומד על 7 מיליארד דולר בשנה, יבוא ההדרים מסתכם ב-165 מיליון דולר בשנה. בסין מעמד הביניים מאה מיליון בני אדם הצורכים מזון באופן פרטי ובמגמת עלייה מתמדת. ד"ר אייל בלום, ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה אמר, כי בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בתפישה החקלאית בערבה וכי במקביל מתבצעות הרחבות בישובים. קיימת שאלה האם ייפתח ענף גידול הקנאביס הרפואי לייצוא ואני משוכנע שכן, זו הזדמנות גדולה לחקלאים ואני בהחלט מעודד חקלאים להגיש בקשה למכסות גידול בתחום זה.

במקביל נמשיך להתפתח ולקלוט משפחות.

ד"ר בועז הורוויץ, מנהל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית אמר, כי 70% מתושבי הערבה התיכונה עוסקים בחקלאות ולכן מטרת המחקר החקלאי הינה למצוא גידולים ופוטנציאל חדש לחקלאים שיחליפו את גידול הפלפל המסורתי שאינו כלכלי כמו בעבר. כמו כן ציין, כי במו"פ ינסו לאתר מוטיבים רפואיים ייחודיים בגידול הקנביס בכדי להתחרות בשווקים בעולם שנפתחו להבנה ביעילות וריפוי צמח זה.

התערוכה המתקיימת בתחנת "יאיר", מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, הנערכת מידי שנה לפני ט"ו בשבט תנעל מחר (חמישי, 2.2) בהשתתפות שרת המשפטים איילת שקד. התערוכה משתרעת על פני 20 דונם והוקמה במיוחד למשך יומיים בתחנת המחקר "יאיר" בחצבה, בה מציגים 250 חברות מהארץ והעולם את החידושים העדכניים ביותר בתחום החקלאות, הרכב והמיכון, החשמל הסולארי, שיטות חיסכון במים ועוד.