נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, אירח היום, שני, ג' בשבט, 30 בינואר, פורום ראשי רשויות ערביות אשר ביקשו להגיע ולהציג בפניו את האתגרים העומדים לפתחם בעת הנוכחית.

צילום: מארק ניימן/ לע"מ
צילום: מארק ניימן/ לע"מ

המשתתפים סקרו בפני הנשיא את בעיות התכנון, הצעות לפתרונות ודרכי פעולה. במפגש השתתפו: מאזן גנאים, יו"ר ועד הרשויות הערביות וראש עיריית סכנין, עבד אלבאסט סלאמה, ראש עיריית קלנסווה, רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דאלית אל-כרמל, והיב חביש, ראש המועצה המקומית ירכא , עו"ד עדאל בדיר, ראש עיריית כפר קאסם, עו"ד שועא מסארווה, ראש עיריית טייבה, רו"ח סלים סליבי, ראש המועצה המקומית מג׳ד אל-כרום, עו"ד מודר יונס, ראש המועצה המקומית עארה ערערה, עו"ד מוחמד ותד, ראש המועצה המקומית ג'ת, ראש עיריית רהט טלאל אלקרינאוי וחנא סוויד, חבר הכנסת לשעבר.

הנשיא פתח וברך את המשתתפים ואמר: ״אני רוצה להודות לכם על שפניתם אלי ועל כך שאתם מוצאים בבית זה כתובת ונותנים בו את אמונכם. עברו על כולנו ימים קשים, ואני מודע לכובד האחריות שעל כתפיכם ועל כתפינו. כרגע, על כולנו לשלב יד במאמצים להנמיך את הלהבות ולהתקדם במציאת הפתרונות.״ ראשי המועצות הדגישו את הצורך המיידי בהסדרה של תהליכי הבניה במגזר הערבי. הם ציינו כי הם מוכנים לקחת על עצמם אחריות מלאה על אכיפת תכנית הסדרה של הבניה וכי לשם כך הם מבקשים להיות שותפים לגיבושה. תכנית שכזו תבטיח בלימה מלאה של הבניה הבלתי חוקית לצד הסדרה חוקית של בניה קיימת והריסה של בניה בלתי חוקית שלא ניתנת להסדרה.

מאזן גנאים, יו"ר ועד הרשויות הערביות וראש עיריית סכנין, הדגיש כי פורום ראשי הרשויות נכון לפעול ללא פשרות לאכיפת החוק וכי הצורך בהסדרה של בעיית הדיור הוא צורך לאומי הטומן בחובו בעיות הנוגעות לתעסוקה ולקיום יומיומי במגזר הערבי.

הנשיא סיכם ואמר: ״על המדינה לפעול להבטיח את הזכות לכל אזרח שיקים את ביתו על פי חוק, והאזרחים צריכים לכבד את החוק ולבנות אך ורק על פי חוק. כל יום שעובר ללא השקעת מאמצים נכונים למציאת הפתרונות למצוקת הבנייה, הדיור והקרקעות, מעמיק ומרחיב את הבעיה ומקשה יותר על הפתרון. זה נכון לגבי ההתיישבות הבדווית בנגב ובכל מקום אחר.״ הנשיא הבהיר כי בית הנשיא ימשיך להוות אכסניה שחותרת לפתרון הסוגיה, תוך שיתוף משרדי הממשלה, משרד האוצר, משרד השיכון, ראש מטה הדיור, מנהלת התכנון, הועדה לתכנון מתחמים לאומיים ואל מול ראשי הרשויות הערביות.