רמב"ם משיק מרכז המצאות וחדשנות רפואי בביה"ח - אחרי שהפך לשותף בחממת Mind-up ובדרך להקמת מגדל תגליות בביה"ח, רמב"ם עוצר לרגע כדי לחנוך מרכז יזמות חדש במרכז הרפואי. תכירו את "חדר ההמצאות" של רמב"ם: הפרויקט שיעודד את העובדים לפתח המצאות ופטנטים - רמב"ם השיק לאחרונה מיזם ייחודי בנוף הרפואה הציבורית בישראל, מרכז המשמש את כלל צוות בית החולים לפיתוח המצאות וקידום חדשנות רפואית.

כלים
צילום: פיוטר פליטר
צילום: פיוטר פליטר
חדר ההמצאות של רמב"ם, או בשמו הרשמי "המרכז החדש להמצאות וחדשנות רפואית", מציע מרחב משותף לכלל עובדי בית החולים באיתור וזיהוי צרכים בלתי פתורים מקהל המטופלים השונים, וכן הפיכתם להמצאה מעשית, עד רמת אב טיפוס שמייצג פתרון לאותה בעיה.

מרכז ההמצאות הפועל כעת ברמב"ם מציע ליווי וסיוע של מהנדס מומחה, כמו גם כלי עבודה שונים - מהכלים הבסיסיים שכולנו מכירים כמו פטיש, מסור ומלחם ועד חידושים בדמות כלים לייצור דיגיטלי מהמתקדמים ביותר בעולם. במרכז ניתן למצוא סורקים תלת ממדיים, מדפסות תלת ממד מסוג Ultimaker, סנסורים מעולם ה-IOT וערכות תכנות שונות.

דוגמה ראשונה ומוצלחת של שיתוף פעולה כזה בין מרכז ההמצאות לבין רופא ברמב"ם ניתן לראות ביוזמה של פרופ' אהרון הופמן, מנהל מחלקת כירורגית כלי דם. פרופ' הופמן משתמש בכלים שמציע מרכז ההמצאות, ובעיקר מדפסות תלת ממד באופן יצירתי: לפני ניתוח של כלי דם שיש בו עיוות או בעיה, מבצע פרופ' הופמן הדמיה של כלי הדם. את ההדמיה הוא מעביר להדפסה במדפסת תלת ממד שמספקת לו מודל בשלושה ממדים של כלי הדם, עם הבעיה שנוצרה בו. כך יכול המנתח לבחון באופן טוב יותר את הבעיה, ולהחליט על דרך הניתוח והתאמת טיפול מיטבי לחולה.

השילוב בין הידע הקיים לאפשרויות החדשניות שנחשבו עד לפני מספר שנים למדע בדיוני , יוצר עולם הזדמנויות חדש - במיוחד בתחום הרפואה. כך למשל, האפשרות להמרת סריקות דימות (CT\MRI) לקבציי הדפסה תלת ממדיים (STL) וגם יצירת תבניות יציקה אישיות ( (Custom madeעבור כל מטופל ומטופלת. הפעילות בטכנולוגיות השונות והליווי הפרטני כולל גם סיוע של צוות מומחים רב מקצועי (מומחים לפטנטים, להנדסה ואף עיצוב מוצר), שירותי פיתוח, מציאת שותפים ממוסדות אחרים ועוד. כלל הפעילויות אשר קשורות למרכז, נעשות ומתופעלות על ידי 'רמב"ם מד-טק' חברת המסחור של הקריה הרפואית רמב"ם, אשר הוקמה בין השאר, למען מימוש יכולותיהם של צוות בית החולים בפתרון בעיות רפואיות.

התחדשנו: רוצים לראות איך נראה חדר ההמצאות ברמב"ם?

היכנסו: https://youtu.be/qrBCGMd1ds0

צילום ווידאו ועריכה: עופר גולן, דוברות רמב"ם.